Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 11:56
  #1
Medlem
Befann mig i Polen (EU) i början av mars månad detta året och ringde ett antal samtal till abonnemang i både Sverige och Polen.

Jag läser deras fakturaspecifikationer och de refererar till samtal som jag gjorde till just 0046-nummer (Sverige) och 0048 (Polen). Ca 600kr totalt för några handfull samtal och SMS.

Det står klar och tydligt på deras hemsida att ringa och SMS samt surf är av det vanliga abonnemanget inom EU.

https://www.telenor.se/support/vanli...-ar-utomlands/

Däremot kostar det att ringa utlandet från Sverige. Jag ringde också Telenor inför resan och bad dem i förtydliga vad som gäller och de informerade just detta.

Har jag missat något? Är deras dragning giltigt på något sätt? I annat fall ser jag det som en attack mot mig som medborgare, ett rån i stort sett. Så varför kladda med typ ARN, det vore väl ett fall för Polisen snarare? Också tagit bort autogiro och har fått läxan att aldrig aldrig aldrig lita på något företag med autogiro igen.

Deras chat-kundtjänst kan inte svara på fakturafrågor givetvis.
Citera
2024-04-27, 12:01
  #2
Medlem
Du har inte varit på gränsen till ett icke-EU-land och kopplats upp på den masten när du ringt? Satellituppkoppling kanske?

Tyvärr väldigt sällan som de debiteringarna inte stämmer.
Citera
2024-04-27, 12:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Befann mig i Polen (EU) i början av mars månad detta året och ringde ett antal samtal till abonnemang i både Sverige och Polen.

Jag läser deras fakturaspecifikationer och de refererar till samtal som jag gjorde till just 0046-nummer (Sverige) och 0048 (Polen). Ca 600kr totalt för några handfull samtal och SMS.

Det står klar och tydligt på deras hemsida att ringa och SMS samt surf är av det vanliga abonnemanget inom EU.

https://www.telenor.se/support/vanli...-ar-utomlands/

Däremot kostar det att ringa utlandet från Sverige. Jag ringde också Telenor inför resan och bad dem i förtydliga vad som gäller och de informerade just detta.

Har jag missat något? Är deras dragning giltigt på något sätt? I annat fall ser jag det som en attack mot mig som medborgare, ett rån i stort sett. Så varför kladda med typ ARN, det vore väl ett fall för Polisen snarare? Också tagit bort autogiro och har fått läxan att aldrig aldrig aldrig lita på något företag med autogiro igen.

Deras chat-kundtjänst kan inte svara på fakturafrågor givetvis.

Varför inte ta och börja med att kontakta kundtjänst? Har man inte gjort ett ärligt försök att reda ut problemet med Telenor först så är nog andra vägar mindre lämpliga.

Såvitt jag kan se så är polisanmälan lika meningsfullt som att skriva brev till tomten. Det ser inte ut som att det är något brott begånget.
Citera
2024-04-27, 12:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1nio9fem
Du har inte varit på gränsen till ett icke-EU-land och kopplats upp på den masten när du ringt? Satellituppkoppling kanske?

Tyvärr väldigt sällan som de debiteringarna inte stämmer.

Nope... Det är i så fall Kalinggrad som vore närmste icke-EU land men känns långsökt att jag helt plötsligt skulle köra på deras master...
Citera
2024-04-27, 12:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Nope... Det är i så fall Kalinggrad som vore närmste icke-EU land men känns långsökt att jag helt plötsligt skulle köra på deras master...

Det kan kundtjänst se, var du varit. Det blir nog dessvärre ett samtal dit.
Citera
2024-04-27, 12:12
  #6
Medlem
zignatures avatar
Telenor är kända för att syssla med GSG=går det så går det, de skickade faktura på ett abonnemang som var avslutat för över ett år sedan till mig och hävdade att den skulle betalas.
De gav med sig med tiden, det är ett riktigt skitbolag Telenor
Citera
2024-04-27, 12:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför inte ta och börja med att kontakta kundtjänst? Har man inte gjort ett ärligt försök att reda ut problemet med Telenor först så är nog andra vägar mindre lämpliga.

Såvitt jag kan se så är polisanmälan lika meningsfullt som att skriva brev till tomten. Det ser inte ut som att det är något brott begånget.
Jag har kontaktat kundtjänst via chat. Jag befinner mig just nu utanför EU och det kostar 10kr/min att ringa - så nej tack! De hanterade min frågan väldigt dåligt på chatten hur som helst.

Jag är på semester och jag vill inte känna mig rånad via Autogiro på min sememster. Oavsett om det är ett misstag så måste väl för fan ett privat företag stå ansvarsskyldiga om något snett som t.ex. deras appareter råka råna deras kunder. Om jag inte sett beloppet på AG, vad hade hänt då? ...Ingenting. Det hade aldrig retts ut.

Och självklart kommer polisen inte göra något, för vi är maktlösa inför instutitions-artade företag som Telenor, Telia m.fl. Men det borde vara ett brott och det borde vara ett fall för rättsväsendet.

Jag signerade inte detta när jag valde abbonnera på Telenors tjänster. Man ska kunna leva i lugn och ro och inte behöva bli ekonomiskt våldtagen av sin jävla telefonoperatör så fort man tittar bort.

Om jag har ett privat företag och går in i din bank för att oskäligen ta dina medel är det väl klart som fan det blir ett ärende för polisen, visst? Men om det gäller typ Telenor är det förväntat att bara acceptera det.
Citera
2024-04-27, 12:14
  #8
Medlem
isgetens avatar
För polisanmälan är det för lågt belopp för att det ens ska tittas på av en åklagare. Sedan är det som såhär. Telenor har resurser det har inte du. Börja du med att kontakta kundtjänst och det bästa du kan göra om det inte löser sig, är att betala och sedan bestrida fakturan.
Citera
2024-04-27, 12:45
  #9
Medlem
Autogiro har man väl endast när man vet i förväg vilka/vilket belopp som kommer dras. Att vara knuten till autogiro när beloppen kan variera från månad till månad känns ju rätt idiotiskt, om man nu inte går in i förväg och kollar, och drar tillbaka godkännande om autogiro, ifall något inte stämmer.
Citera
2024-04-27, 12:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Jag har kontaktat kundtjänst via chat. Jag befinner mig just nu utanför EU och det kostar 10kr/min att ringa - så nej tack! De hanterade min frågan väldigt dåligt på chatten hur som helst.

Jag är på semester och jag vill inte känna mig rånad via Autogiro på min sememster. Oavsett om det är ett misstag så måste väl för fan ett privat företag stå ansvarsskyldiga om något snett som t.ex. deras appareter råka råna deras kunder. Om jag inte sett beloppet på AG, vad hade hänt då? ...Ingenting. Det hade aldrig retts ut.

Och självklart kommer polisen inte göra något, för vi är maktlösa inför instutitions-artade företag som Telenor, Telia m.fl. Men det borde vara ett brott och det borde vara ett fall för rättsväsendet.

Jag signerade inte detta när jag valde abbonnera på Telenors tjänster. Man ska kunna leva i lugn och ro och inte behöva bli ekonomiskt våldtagen av sin jävla telefonoperatör så fort man tittar bort.

Om jag har ett privat företag och går in i din bank för att oskäligen ta dina medel är det väl klart som fan det blir ett ärende för polisen, visst? Men om det gäller typ Telenor är det förväntat att bara acceptera det.

Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
För polisanmälan är det för lågt belopp för att det ens ska tittas på av en åklagare. Sedan är det som såhär. Telenor har resurser det har inte du. Börja du med att kontakta kundtjänst och det bästa du kan göra om det inte löser sig, är att betala och sedan bestrida fakturan.

Det är inte beloppet eller instutitions-artade företag som det hänger på. Det är det faktum att av allt att döma är det inget brott begånget och då bör ju polisen lägga ner ärendet med vändande post.

TS har av allt att döma godkänt autogiro och då har man gett bolaget tillstånd att dra beloppet från ens konto, det rör sig alltså inte om stöld, än mindre rån.

Om man inte tar detta med Telenor först så riskerar ju det faktumet ligga TS i fatet när det bedöms av t.ex. ARN. Gissningsvis har Telenor också en förklaring till varför fakturan blev på det belopp det blev och att det inte rör sig om något tekniskt fel som skett.
Citera
2024-04-27, 13:07
  #11
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
På Telenors sida kan man hitta följande info. Är du i Sverige så kostar det att ringa resten av EU. Är du i EU och ringer något annat land än Sverige, så kostar det som om du är i Sverige. Så att vara i Polen och ringa till Polen är samma sak som att vara i Sverige och ringa till Polen.

Enligt deras prislista är det:
EU/EES
Samtal: 2:66 kr/min
Sms: 0:84 kr/st

https://www.telenor.se/support/mobil...till-utlandet/
https://www.telenor.se/roaming/polen/

Edit:
Länken i TS hittar jag inte genom Telenors hemsida, kan du beskriva hur du kommit till den?
__________________
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2024-04-27 kl. 13:12.
Citera
2024-04-27, 15:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
På Telenors sida kan man hitta följande info. Är du i Sverige så kostar det att ringa resten av EU. Är du i EU och ringer något annat land än Sverige, så kostar det som om du är i Sverige. Så att vara i Polen och ringa till Polen är samma sak som att vara i Sverige och ringa till Polen.

Tänkte skriva att det nog mycket väl är detta som kan ha spökat. Operatörerna är i allmänhet inte särskilt klara i denna information, sist jag kollade på t ex Telia så lät det som att eu-roamingen även inkluderade lokalsamtal inom landet man var i, vilket jag tyckte hade varit märkligt, och fick gräva rätt djupt i hierarkien för att förstå att så inte är fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback