Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 19:40
  #13
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Befann mig i Polen (EU) i början av mars månad detta året och ringde ett antal samtal till abonnemang i både Sverige och Polen.

Jag läser deras fakturaspecifikationer och de refererar till samtal som jag gjorde till just 0046-nummer (Sverige) och 0048 (Polen). Ca 600kr totalt för några handfull samtal och SMS.

Det står klar och tydligt på deras hemsida att ringa och SMS samt surf är av det vanliga abonnemanget inom EU.

https://www.telenor.se/support/vanli...-ar-utomlands/

Däremot kostar det att ringa utlandet från Sverige. Jag ringde också Telenor inför resan och bad dem i förtydliga vad som gäller och de informerade just detta.

Har jag missat något? Är deras dragning giltigt på något sätt? I annat fall ser jag det som en attack mot mig som medborgare, ett rån i stort sett. Så varför kladda med typ ARN, det vore väl ett fall för Polisen snarare? Också tagit bort autogiro och har fått läxan att aldrig aldrig aldrig lita på något företag med autogiro igen.

Deras chat-kundtjänst kan inte svara på fakturafrågor givetvis.


Vad skulle ARN göra?
De kan bara lämna rekommendationer hur företag ska lösa en situation som, om de följer det, är upp till dem.
Citera
2024-04-28, 04:11
  #14
Medlem
Okej... Okej...Har löst mysteriumet. Och jag tar på mig en viss del av idiotin här;

Detta var samtal på internationellt vatten (färjan mellan Rostock-Trelleborg). Men äcklena informerade inte om detta varken under telefonsamtal eller på deras hemsida. Tydligen så är det många anmälningar och kontakter till konsumentrådgivare om detta. Kallas båtroaming. Tydligheten från dem är lika med 0, inte konstigt eftersom det kostar 150% av en månadsbetalning på en förmiddag.

Jag ringde samtal till A-kassan osv i godan ro att det kostade vanlig taxa, eftersom ingen bemödat sig förtydliga detta.

Om Telenor inte går med på att reducera fakturan med tanke på bristfällig information så kommer jag byta operatör - har redan betat av Telia och Tele2 för äckligt beteende. Finns det någon operatör man kan lita på?
__________________
Senast redigerad av Svulstism 2024-04-28 kl. 04:13.
Citera
2024-04-28, 08:23
  #15
Medlem
Båtroaming är snordyrt (länkas över satellit). Särskild datapriserna ska man se upp för.

https://www.telenor.se/support/mobil...atellitpriser/

Trodde alla visste det? Sätter alltid mobilen på flightmode när jag ser dekaler om båtroaming på båtar.
Citera
2024-04-28, 19:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
har redan betat av Telia och Tele2 för äckligt beteende. Finns det någon operatör man kan lita på?

Det här ger ju en fingervisning om var problemet ligger.
Citera
2024-04-29, 00:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Båtroaming är snordyrt (länkas över satellit). Särskild datapriserna ska man se upp för.

https://www.telenor.se/support/mobil...atellitpriser/

Trodde alla visste det? Sätter alltid mobilen på flightmode när jag ser dekaler om båtroaming på båtar.
Svar nej, alla vet inte. Jag vet ju nu eftersom jag gått bet på det... Men som sagt, om man ringer kundtjänst och vill veta om priserna borde de förtjälja det. Söker man på båtroaming på Telenors hemsida får man inget direkt ljus på det. Om man jobbar inom området borde man veta, men de kan inte förvänta sig att deras konsumenter ska veta exakt allt om deras tjänster.

Det är helt enkelt dålig tydlighet och man visar att man inte riktigt bryr sig om servicen.
Citera
2024-04-29, 15:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det här ger ju en fingervisning om var problemet ligger.

Alltid nån annans fel vet du väl. :P
Citera
2024-04-29, 16:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Svar nej, alla vet inte. Jag vet ju nu eftersom jag gått bet på det... Men som sagt, om man ringer kundtjänst och vill veta om priserna borde de förtjälja det. Söker man på båtroaming på Telenors hemsida får man inget direkt ljus på det. Om man jobbar inom området borde man veta, men de kan inte förvänta sig att deras konsumenter ska veta exakt allt om deras tjänster.

Det är helt enkelt dålig tydlighet och man visar att man inte riktigt bryr sig om servicen.

Det finns en länk till sidan jag länkade från deras sida om roamingpriser. Men kan hålla med om attd er är dåligt att det först när man klickar på "Satellitpriser" men får läsa att det gäller ombord på fartyg och flyg.

Stena Line (som jag förmodar att du reste med, TT-Line har jag för mig inte har någon fartygsroaming, men var några år sen jag reste med dem) har ju skyltar ombord som informerar om roamingpriser och att speciella priser gäller. Vill man slippa det får man gå i flightmode innan fartyget lämnar kaj.

Hade varit önskvärt om man kunde stänga av satellitroaming för sig abonnemang, det är ju så dyrt så inget man vill använda.
Citera
2024-04-30, 19:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det finns en länk till sidan jag länkade från deras sida om roamingpriser. Men kan hålla med om attd er är dåligt att det först när man klickar på "Satellitpriser" men får läsa att det gäller ombord på fartyg och flyg.

Stena Line (som jag förmodar att du reste med, TT-Line har jag för mig inte har någon fartygsroaming, men var några år sen jag reste med dem) har ju skyltar ombord som informerar om roamingpriser och att speciella priser gäller. Vill man slippa det får man gå i flightmode innan fartyget lämnar kaj.

Hade varit önskvärt om man kunde stänga av satellitroaming för sig abonnemang, det är ju så dyrt så inget man vill använda.
De vet också att 6h är en bra lång tid att inte använda internet på, särskilt när folk jobbar online. Det är som att de vill att man ska använda deras satteliter... till ockerpriser.
Citera
2024-04-30, 22:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
De vet också att 6h är en bra lång tid att inte använda internet på, särskilt när folk jobbar online. Det är som att de vill att man ska använda deras satteliter... till ockerpriser.

Vilka är "de"? Stena Line? Det är ju Stena Line som valt att installera satellitutrustningen på sitt fartyg...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback