• 1
  • 2
2024-04-30, 14:47
Medlem
Var inte det vanligare förr? Det känns som folk är mer medvetna om hälsan nuförtiden och nöjer sig med en kopp kaffe. Jag säger inte att det inte förekommer alls att folk tar en kaka till kaffet. Men det känns mer ovanligt nuförtiden.
Citera
2024-04-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Var inte det vanligare förr? Det känns som folk är mer medvetna om hälsan nuförtiden och nöjer sig med en kopp kaffe. Jag säger inte att det inte förekommer alls att folk tar en kaka till kaffet. Men det känns mer ovanligt nuförtiden.
Ja, det var vanligt, en husmor som inte lyckades få fram något till kaffet blev utskämd. Man hade inte frys så det blev ofta våfflor eller rullrån, eller hastbullar (vetebröd gjort på, bakpulver).
Citera
2024-04-30, 15:01
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Skillnaden mellan då och nu är ju att förr så åt man bara sånt när man blev bortbjuden vid speciella tillfällen. Så man behövde inte vara hälsomedveten på det sättet eftersom det var så sällan.
Idag är vi hälsomedvetna pga att vi måste i den nya sockerkulturen vi skapat. För det finns socker överallt och hela tiden. Det finns inga speciella tillfällen längre.

Men många spelar ju bara rollen som hälsosam när dom malligt tackar nej till kakor men trycker socker i sin ensamhet framför TV:n sen istället. Ungefär varje dag.
Vissa tror att man blir smal av att bara äta socker när ingen annan ser 🤡
Kan ju jämföra det med "medvetna" tjejen som alltid äter sallad på dejt. Alla vet vad hon trycker i sig sen när hon kommer hem.
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2024-04-30 kl. 15:09.
Citera
2024-04-30, 15:05
Medlem
OneTaps avatar
inget kaffe e komplett utan bulle =) man lever bara en gång så varför ska man snåla på livs kvalitén till den grad att kaffet dricks ensamt utan stöd bulle :P dummaste ja hört. klart man ska ha bulle till kaffet. ingen tvekan om saken. e de riktigt lyxigt så får man till o med unna sig en liten choklad boll :P
Citera
2024-04-30, 15:27
Medlem
Jordgubbes avatar
SCB's kanelbulle-index, demonstrera i morgon!
Citera
2024-04-30, 16:35
Min farmor var hemmafru (född 1930) och bakade om inte alltid så ofta efterrätt till middagen. Folk var smalare förr, idag är det många tjejer som är flodhästar. Såg häromdagen 3 tjejer gå och plocka ur en stor godispåse på en promenad, visserligen såg de rätt smala ut men sånt förekom inte förr. Som så mycket annat var det bättre förr.
Citera
2024-04-30, 16:53
Medlem
Glöm inte att man "förr" hade en balanserad kost och man käkade inte mikrad pizza, lasagne eller övrig fryst snabbmat till frukost, middag och mellis. Man satt inte heller framför datorn 15 timmar om dagen, så en croissant eller bulle om dagen eller två som är rik på det ena och det andra beroende på fyllning spelade mindre roll.
Citera
2024-04-30, 16:54
Moderator
Nospheratus avatar
Det känns som fikabröd var någon trend som uppstod under andra världskriget. Varor ransonerades under kriget, även i Sverige. Kaffe var en lyxvara i sig eftersom det var hårt ransonerat. Det var inte ovanligt att man under krigsåren gav bort ett paket kaffe i födelsedagspresent eller i julklapp. Att kunna bjuda folk på kaffe och t om fikabröd visade på välstånd och lyx. Åtminstone på någon måttlig nivå. Förmögna överklassen hade nog egna kanaler att skaffa hur mycket kaffe de ville.

Den sista generationen som växte upp under krigsåren eller strax därefter börjar väl droppa av lite. Och nuvarande generationer har inte samma association till lyx med kaffe och fikabröd. Så det är säkert lite mer ovanligt numera.
Citera
2024-04-30, 16:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Mina föräldrar hade alltid någon kaka eller bulle till sitt kaffe och var det vänner över så var det några sorter extra. Min faster körde hårt på sju sorters kakor när det var fika, kunde vara fler sorter också.
Idag tar man fram en öl eller vin om det kommer folk.

Dricker inte själv kaffe och sambon dricker bara te.
Citera
2024-04-30, 17:05
Bannlyst
7 sorters kakor är en klassiker och sågs som finfika som man bjöd finfrämmande på, men tycker det förekommer idag och det svenska fikat är väl starkare än någonsin, finns det dop och andra tillställningar utan fika?

Blir väl svettigt att dagligen käka kakor och bullar, men annars tycker jag det förekommer.
Citera
2024-04-30, 18:36
Moderator
Jultrollets avatar
Godis, frukt och snacks --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera
2024-05-02, 22:44
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag äter knappt några bakverk eller kakor nu för tiden, så vill jag ha det sött blir det honung i te och banan till kaffe. Annars avstår jag från socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in