Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-30, 19:19
  #1
Medlem
Rodjas avatar
Visst har de modererat rätt duktigt på GP, lätt hysteriskt, men nu när man kanske vill kommentera nån artikel så kommer man bara till: "Kanske vill du läsa detta"? Nej, jag vill läsa och välja själv tack.
Så det är borta nu, funktionen för kommentarer.
Det går alltså inte att kommentera längre.
Till och med på YT har man den senaste tiden tagit bort kommentarsfunktionen på svenska kanaler. Yttrandefriheten böljar fram och tillbaka verkar det som.
Samband kanske? Fast jag vill inte tro det.

Har DN kommentarsfält? Hur har det varit över tid där?
Citera
2024-04-30, 20:12
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Yttrandefriheten böljar fram och tillbaka verkar det som.
Yttrandefriheten har inget med några kommentarsfält hos tidningar ingen vettig människa läser att göra.
Citera
2024-04-30, 20:12
  #3
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Visst har de modererat rätt duktigt på GP, lätt hysteriskt, men nu när man kanske vill kommentera nån artikel så kommer man bara till: "Kanske vill du läsa detta"? Nej, jag vill läsa och välja själv tack.
Så det är borta nu, funktionen för kommentarer.
Det går alltså inte att kommentera längre.
Till och med på YT har man den senaste tiden tagit bort kommentarsfunktionen på svenska kanaler. Yttrandefriheten böljar fram och tillbaka verkar det som.
Samband kanske? Fast jag vill inte tro det.

Har DN kommentarsfält? Hur har det varit över tid där?

DN avslutade samarbetet med det värdelösa företaget ifrågasätt förra året.
Man fick ingen förvarning.

Då finns det två förklaringar.
Ifrågasätt har driftsproblem, vilket inte skulle förvåna mig.
GP anser inte heller att priset är värld kostnaden och avslutat utan förvarning.

Ifrågasätt har för övrigt funnits sedan 2015. Aldrig gått med förlust och sen uppstarten år efter år gått med mångmiljonförluster.
Citera
2024-04-30, 20:26
  #4
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
DN avslutade samarbetet med det värdelösa företaget ifrågasätt förra året.
Man fick ingen förvarning.

Då finns det två förklaringar.
Ifrågasätt har driftsproblem, vilket inte skulle förvåna mig.
GP anser inte heller att priset är värld kostnaden och avslutat utan förvarning.

Ifrågasätt har för övrigt funnits sedan 2015. Aldrig gått med förlust och sen uppstarten år efter år gått med mångmiljonförluster.
Aldrig gått med vinst, menar du?
Citera
2024-04-30, 20:34
  #5
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Aldrig gått med vinst, menar du?

Enda anledningen att jag svarar är att det är Ifrågasätt som sköter modereringen på GP och därför anser att jag inte är OT.

Jag har deras årsredovisningar från 2015 till 2022, den för 2023 har inte kommit än.

2022, Ifrågasätt Media Sverige AB, efter finansiella poster - 5613 tusen kronor, dvs lite mer ä 5,613 miljoner.

Årsredovisningarna hittar du här: https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...208624#reports
Citera
2024-04-30, 22:13
  #6
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Enda anledningen att jag svarar är att det är Ifrågasätt som sköter modereringen på GP och därför anser att jag inte är OT.

Jag har deras årsredovisningar från 2015 till 2022, den för 2023 har inte kommit än.

2022, Ifrågasätt Media Sverige AB, efter finansiella poster - 5613 tusen kronor, dvs lite mer ä 5,613 miljoner.

Årsredovisningarna hittar du här: https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...208624#reports
Ja, tack för länkar!
Jag har alltid haft ett horn i sidan till ifrågasatt. Det är inte på riktigt.
Men vad kan man vänta sig av dessa medier....
Citera
2024-04-30, 22:15
  #7
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Yttrandefriheten har inget med några kommentarsfält hos tidningar ingen vettig människa läser att göra.
Fast jag håller inte med dig riktigt...Samtidigt som jag tycker att antingen släpper man lös debatten och samtalen eller inte!
Var ska man föra samtalen någonstans? På torget, speaking corner?
Citera
2024-04-30, 23:25
  #8
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Fast jag håller inte med dig riktigt...Samtidigt som jag tycker att antingen släpper man lös debatten och samtalen eller inte!
Var ska man föra samtalen någonstans? På torget, speaking corner?
Det har ju varit en intern maktkamp i snart 10 år: (FB) Alice Teodorescu börjar på GP - Stort tumult

Det var långivarna som krävde att GP skulle ha mer säljande skribenter. Medan det gamla gänget bara ville hålla monolog för varandra.

Efter Alice Teoderescu kom Adam Cwejman och han är riktigt bra. Har sett honom vara med och svara i kommentarsfältet flera gånger. Inte alls en monologkille.

Men jag såg även att Cwejman skrivit en ledare om mordet på Mikael Janicki: https://www.gp.se/ledare/gangen-mast...9-7876a388ac93

Folk i kommentarsfältet svarade Cwejman att de fått varningar av Ifrågasätt för att de citerat texten de skulle svara på. Så det är helt klart en intern maktkamp mellan de "goda" och de "onda" på GP.

Även längre tillbaka har det varit ledare som inte varit PK och Ifrågasätt har då raderat välskrivna kommentarer som hyllat den och låtit oseriösa kommentarer som sågart ledarskribenten stå kvar.

Handlar inte bara om kriminalitet och invandring utan även när klimatfrågan diskuteras och någon nämner att Sverige tidigare har pendlat mellan istider och värmeperioder.
Citera
2024-05-01, 08:50
  #9
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Yttrandefriheten böljar fram och tillbaka verkar det som.

Din version av yttrandefrihet är likvärdig med att man ska gå in i kyrkan varje söndag och efter prästens predikan kliva upp i predikstolen och vräka ur sig en massa om hur djäfvulen, potatisskalare och pedofili är bättre än gud.
Citera
2024-05-01, 09:17
  #10
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Din version av yttrandefrihet är likvärdig med att man ska gå in i kyrkan varje söndag och efter prästens predikan kliva upp i predikstolen och vräka ur sig en massa om hur djäfvulen, potatisskalare och pedofili är bättre än gud.
Det speciella med GP var att när det var en icke PK ledare så var ribban låg för den som höll med ledarskribenten och hög för den som var kritisk.Så Ifrågasätt och tidningsledningen hade helt olika åsikter.
Citera
2024-05-01, 12:23
  #11
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Det har ju varit en intern maktkamp i snart 10 år: (FB) Alice Teodorescu börjar på GP - Stort tumult

Det var långivarna som krävde att GP skulle ha mer säljande skribenter. Medan det gamla gänget bara ville hålla monolog för varandra.

Efter Alice Teoderescu kom Adam Cwejman och han är riktigt bra. Har sett honom vara med och svara i kommentarsfältet flera gånger. Inte alls en monologkille.

Men jag såg även att Cwejman skrivit en ledare om mordet på Mikael Janicki: https://www.gp.se/ledare/gangen-mast...9-7876a388ac93

Folk i kommentarsfältet svarade Cwejman att de fått varningar av Ifrågasätt för att de citerat texten de skulle svara på. Så det är helt klart en intern maktkamp mellan de "goda" och de "onda" på GP.

Även längre tillbaka har det varit ledare som inte varit PK och Ifrågasätt har då raderat välskrivna kommentarer som hyllat den och låtit oseriösa kommentarer som sågart ledarskribenten stå kvar.

Handlar inte bara om kriminalitet och invandring utan även när klimatfrågan diskuteras och någon nämner att Sverige tidigare har pendlat mellan istider och värmeperioder.
Håller med dig! Adam är riktigt bra.
Verkar som om GP i sig själv inte vill ha röster från oss "vanliga medborgare.... liksom övrig media. Vi ska bara dyka upp vid valtider, då är vi intressanta objekt. Är såå trött sedan många år på den här attityden.
Att "skriva insändare" är så åttiotal och längre tillbaka i tid, det borde sett annorlunda ut i samspelet mellan makten, media och populasen.
Citera
2024-05-01, 12:25
  #12
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Din version av yttrandefrihet är likvärdig med att man ska gå in i kyrkan varje söndag och efter prästens predikan kliva upp i predikstolen och vräka ur sig en massa om hur djäfvulen, potatisskalare och pedofili är bättre än gud.
Då har du missuppfattat. Hur tycker du själv att folk i gemen ska göra sig hörda? Gå in i ett ungdomsparti från födseln?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback