Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Den store Stig Larsson beklagade sig över att dagens unga författare inte är tillräckligt belästa. Jag tror han har rätt. Dagens unga svenska författare verkar mest ägna sig åt att läsa och berömma varandra och det är problematiskt eftersom de då vänjer sig vid att läsa det ordinära. Men det är inte bara de unga författarna som tappat kopplingen till den storartade litteraturen. Det samma kan sägas om litteraturvetare och programledare för litteratur-tv, som inte skäms över att säga att de inte läst Selma Lagerlöf. Dagens unga författare är ett enda stort koketteri som inte bryr sig om att försöka skapa stor litteratur utan framförallt prioriterar att använda sina böcker som en plattform för att kunna verka som vänsterpolitiska propagandister.
För mycket snobberi och för lite elitism skulle man kunna säga. Snobberi stöter man ofta på när kulturmänniskor talar om att vara relevant i samtiden, vilket i praktiken brukar betyda att ointressanta människor imiterar varandra och känner sig coola (eller åtminstone får stipendier).
När jag tänker på det så sticker många av mina favoritförfattare ut genom att ha lyckats kombinera stor elitism med en inbjudande chosefrihet, motsatsen till snobberi. Minns en intervju med Torgny Lindgren där han sa att storheten med Verner von Heidenstam var att han behandlade sina läsare som aristokratiska jämlikar, alla bjuds in till att vara aristokrater hos honom.
Stig Larsson hade också något av den förmågan när han var som mest i ropet: en kulturelitist som inte bad om ursäkt samtidigt som hans böcker var avväpnande och lätta att närma sig. Tyvärr tappade han det med den där laxboken och vad det var.
Finns det några yngre svenska författare som har sådana egenskaper? Som sätter sig själva högt över moraset omkring dem och just därför blir mer läsarvänliga.