Citat:
Ja, vad är det jag egentligen söker med mitt krav på "ökad bonnighet"? Finns det litterärt sett en vital, läsvärd bonnighet?Hur bör samtida bonnlitteratur se ut? Utöver historiska romaner. Det finns många fällor där den kan fastna i skildringar av stagnation och impotenta upprorsförsök, så det skulle vara välkommet om någon hittar en bra modell. Bör dock vara lätt att överföra mellan alla västeuropeiska länder så fort någon knäcker det.
Svenska småstäder med självförtroende skulle inte heller sitta fel. Känner dock till noll samtida exempel på det. Några av de prisprosaförfattare som har nämnts i tråden har skrivit om hur hemskt det är att göra återbesök i sina gamla hembygder, känns som en direkt invertering av vad som behövs.
Svenska småstäder med självförtroende skulle inte heller sitta fel. Känner dock till noll samtida exempel på det. Några av de prisprosaförfattare som har nämnts i tråden har skrivit om hur hemskt det är att göra återbesök i sina gamla hembygder, känns som en direkt invertering av vad som behövs.
Nog finns det. Ser man till litteraturhistorien så har vi ju folk som Knut Hamsun, som med Markens gröda skildrade bondelivet med traditionell vurm. Vi har även namn som den tidige Harry Martinson. Och Artur Lundkvist, som vurmade för bondelandets vitalism i Glöd. Och vi har Vilhelm Moberg med Ge oss jorden, en hyllning till blod och bygd. Och vi har Karlfeldt med sin Fridolin, en dalman som, frustande vital, dansade runt i bondlandet.
Så visst kan man med sådana förebilder tänka sig en folklig, festlig, rustik, traditionsmedveten bonnighet i svensk litteratur. Även framöver. Vi har till exempel en diskret rörelse i form av "återgång till självförsörjande jordbruk", med vurm för gamla odlingsmetoder. Detta passar som hand i handske för en nyväckt litterär bondevitalism.
Idag ser man föga av denna bondevurm i litteraturen. Förvisso. De landsbygdstexter som finns har som Nix-registret antyder nog ingen vital karaktär. Och socialt är det förstås så att nästan alla begåvningar i landsorten dras till storstäderna. Men visst finns återvändare. Och idag, med IT-tekniken, är landsortsboende inte lika isolerat som förr.
Vidare så har vi ju historiskt även i storstan lätt "bonniga" författare. Namn som Bellman och Lundell har en klart folklig framtoning. Lundell var även den som vurmade för vikingar och runstenar kring 1982 (i sommarprogrammet, och på Kär och galen med rader som "där runor ristats för vår skull, nån gång för länge sen"). Även Ekelöf, stockholmaren, vurmade för lantliv i Norrland; där fanns det vitala, det tidlösa svenska.
Så man kan tänka sig att det alltid finns stadsboende vurmare för bonnighet i detta land. Man kan säga: elitära idkare måste ut i bonnlandet för att lära bönderna att de är unika, ungefär som Artur Hazelius på sin tid. De rustika bondföremål han samlade för sitt Nordiska museum var det ju ingen bonde som då, på 1800-talet, själv såg något egenvärde i.
Citat:
Nyhedendom är en trend som kommer. Suget från det fornnordiska är oemotståndligt. Man måste förstås ha någon inneboende folklighet eller "bonnighet" för att gilla detta; det är inte en vurm som alla kan ha. Men bra många etniska svenskar dras till det gammelnordiska. Vi har ju sådant som den tecknade serien Valhalla, som började utges 1980 och sedan dess har fått många läsare i vårt land. Den, och otaliga böcker om vikingar plus de tre författare jag nämnde (C-O Andersson, LH Holm och Magnus Stenlund) har framtiden för sig. Denna genre tigs ihjäl offentligt men den omhuldas i folkdjupet.
Den svenska nyhedniska litteraturen en nischmiljö som jag vill läsa in mig mer på. Ska kolla upp dina rekommendationer, tack för dem. Har läst en del sen tidigare, som Håkan Strömbergs Odens öga och Linus Karléns Inkräktarna (som sedan ett tag tillbaka ligger gratis på Spotify). Det finns även relevanta norska och isländska författare här. Och jag är bekant med de tyska originalen och franska uppföljarna: Schillers Die Götter Griechenlandes, Hölderlins Brod und Wein, Nervals psykoser, Ménards rekonstruktioner och Lou˙s' pornografi...
Det intressanta är också huruvida en framtida nyhednisk litteratur kan känna sig kreativt fri. Att överträffa Fritiofs saga, Folke Filbyter och Röde Orm är ju svårt. C-O Anderssons Gautica är förvisso en roman. Men LH Holm och Stenlund skriver fackbok/essä. Och här kan det framväxande litteratursverige kraftsamla: i historisk essä. Allt måste inte vara roman och dikt. En stilmedveten, fackmässigt insatt text är en fröjd att läsa, och i det kulturkrig som heter "antivitism", "politisk korrekthet", "nedvärdera det svenska arvet" -- där gör Svergigevänliga texter stor nytta. Som Stenlunds bokserie. Den är inte direkt lättläst men den har ett grundläggande statement, nämligen att ge oss historien tillbaka, dra fram det unikt heroiska som den svenska urhistorien faktiskt innehåller. Detta gör den till en manande fyrbåk för svensk litterär framtid med Sverigevänlig vinkel.