Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-04, 23:46
  #1
Medlem
Toxisk maskulinitet vet vi mycket om, därför att kvinnor har berättat det för oss. Så vi vet det nu. Och det är faktiskt bra att veta, och det är säkert bra för oss män att åtminstone förändra oss på en del ställen där det går, om vi inte blir tofflor allt för mycket.

Kvinnorna har en del ord såsom mansplaining och gubbgissning. De tycker inte om när män domderar och tar utrymme. Exempelvis var det en viral kampanj om män som sitter med breda ben på tåg och tunnelbanor. Det fick vi inte lov att göra. Jag antar att det inte är ett exempel på toxisk manlighet, men det är en sådan här småaktig grej att hoppa på.

Så vad är exempel på toxisk kvinnlighet och kvinnliga beteenden som män stör sig på?

Jag tror att det kan vara bra att vädra ut detta för båda könen, så nu sätter jag igång Operation Morgonluft för de här saken.
Citera
2024-05-04, 23:48
  #2
Medlem
NFCs avatar
1. Om hon är feminist
2. Om hon vill arbeta heltid
3. Om hon inte vill ha barn
4. Om hon snusar, röker eller dricker alkohol
5. Om hon har manliga bekanta
6. Om hon har legat med fler än 5 män innan hon fyllt 30

Om något av dessa är Ja så är hon skräp.
Citera
2024-05-04, 23:59
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har fått höra från kvinnor på jobbet att jag är ful, det tycker jag är ett typexempel.

För att förtydliga, de har alltså kommit fram till mig, inte som ett svar eller så, vi jobbar inte ens med samma saker, är bara på samma kontor.
Citera
2024-05-05, 00:04
  #4
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Överbeskyddande

Trygghetsknarkande.

Avståndstagande mot alla former av risker.

Själva motsatsen till Memento Mori.
Citera
2024-05-05, 00:14
  #5
Medlem
Staten som daddy
Citera
2024-05-05, 00:27
  #6
Medlem
JohnnySamhalls avatar
# Fejkgråter. (i div olika syften men oftast för att snabbt vinna sympati)

# Gnäll. (meningslösa klagomål "bara för att" eller för att hon är missnöjd med något som hon inte vill ta upp direkt)

# Feghet. (vågar inte stå upp för sej själv eller andra när det skiter sej)

# Följer ofta strömmen/gruppen med mest makt.

# Sysslar med sofistikerad backstabbing och mobbning i grupper av kvinnor mot andra kvinnor.

# Ger falska komplimanger (ofta till andra kvinnor).

# Känslo-dumping. (överbelastar andra totalt med sina egna problem men har otroligt svårt för att lyssna på andras problem - kan mycket väl visa sej hos män oxå)

# Vill inte ta ansvar eller öppet erkänna fel även när hon uppenbart gör eller resonerar fel (detta gäller dock en hel del män oxå, imo).

# Pratar med en snuttiplutt-röst/baby-röst i syfte att framställa sej som mindre intelligent och oskyldig m m. (träffade på en sådan kvinna häromveckan faktiskt å hennes baby-röst är den mest extrema jag nånsin hört)

# Pratar rakt ut i luften inom grupper i syfte att överrösta och psykologiskt dominera. Pratar utan att det finns något egentligt att säga i syfte att dominera psykologiskt (en mer avancerad form av kallprat).

# Misstolkar medvetet (alt "hörde dåligt") för att skapa debatt.

# Älskar drama

# Älskar toxiska män men bara i smyg

Det var några som spontant dök upp i skallen.
__________________
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-05-05 kl. 00:33.
Citera
2024-05-05, 00:31
  #7
Avstängd
Dumdrygs avatar
Borderlinekvinnor som förför en med sex sen hugger en kniv i ryggen och vrider om när du blir kär i dem.
Citera
2024-05-05, 00:37
  #8
Medlem
Widtfamnes avatar
Passiv aggressivitet och falskhet.
Kvinnor är överrepresenterade i brott som ärekränkning, trakasserier, barnmisshandel, mened, bedrägeri, och falskt åtal.
Citera
2024-05-05, 01:07
  #9
Medlem
Den ständiga jakten på att bli omtyckt. Lever själv i den och har gjort jävligt vidriga saker för att nå den. Det vanligaste exemplet som jag kan komma på är skvaller och skitsnack. Jag skvallrar ibland för att bli omtyckt, om jag kan berätta något spännande så ser andra tjejer mig som spännande och jag blir omtyckt, tyvärr.
Citera
2024-05-05, 01:19
  #10
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Utifrån de kommentarer som avgivits verkar toxisk kvinnlighet helt enkel handla om att.

*Lyckas reta upp lättkränkta män
*Inte vara dörrmatta åt män
*Ha en egen fri vilja
*Gillar inte män som är grottmänniskor
*Har krav/standarder kring män och mäns beteende
Bland annat.
Citera
2024-05-05, 01:25
  #11
Medlem
Allt där man skriver män och pojkar på näsan, endast utifrån att dom är män eller pojkar. Och utgår från att alla har en del i det och måste bry sig lika mycket om framtiden eller ALLA. Skriva någon på näsan=tillskriva beteenden, och egenskaper med inget eller undermåligt underlag.
Predika gemensamma premisser, med inget eller dåligt underlag.

Bra trådstart, för övrigt.
Citera
2024-05-05, 01:58
  #12
Medlem
Kvinnor som gör anspråk på ledarskap i familj/relationer men inte lyckas ta rätt strategiska beslut, och sedan inte tar ansvar för resultatet, eller på annat sätt utvärderar sina beslut.

Kvinnor fattar i regel inte hur fruktansvärt destruktivt detta är för familjen/relationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in