Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-10, 18:06
Medlem
Hej!
Tråd får gärna flyttas om den är dubblett, men jag hittar ingen aktuell tråd som har information eller pågående diskussion som är aktuell till detta året.

Jag ska beställa kanyler och pumpar/sprutor, och hittar de jag behöver på Med24(.)se. Läser runt på deras hemsida och ser att de skickar ifrån Danmark eller Norge. Det innebär införsel i landet.

Jag läser på riksdagens hemsida detta:
Citat:
Lag (2012:595) om införsel av och handel med sprutor och kanyler

Införselförbud

2 § En privatperson får inte föra in sprutor eller kanyler till Sverige. Detta gäller dock inte om privatpersonen för in produkterna för sitt eget eller familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål.

Kan jag tolka detta som att det är lovligt för mig att få detta hemskickat till mig ifrån Danmark/Norge (från .se sida) om jag uppger att det är för modellbygge (modellfartyg, modellfigurer osv)? Räknas det som lovligt ändamål? Värt att notera att det kommer komma hem cirka 100 kanyler och 100 sprutor, men enbart för mitt eget bruk.

Tack på förhand!
Citera
2024-05-10, 18:27
Medlem
Winny123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laudaturen
Hej!
Tråd får gärna flyttas om den är dubblett, men jag hittar ingen aktuell tråd som har information eller pågående diskussion som är aktuell till detta året.

Jag ska beställa kanyler och pumpar/sprutor, och hittar de jag behöver på Med24(.)se. Läser runt på deras hemsida och ser att de skickar ifrån Danmark eller Norge. Det innebär införsel i landet.

Jag läser på riksdagens hemsida detta:

Kan jag tolka detta som att det är lovligt för mig att få detta hemskickat till mig ifrån Danmark/Norge (från .se sida) om jag uppger att det är för modellbygge (modellfartyg, modellfigurer osv)? Räknas det som lovligt ändamål? Värt att notera att det kommer komma hem cirka 100 kanyler och 100 sprutor, men enbart för mitt eget bruk.

Tack på förhand!

Jag tolkar det som att det är olovligt att föra in kanylerna och inte själva pumpen.

Sen är det ju jävligt luddigt på riksdagens hemsida. Du kan inte hitta något på tullverket?

Tror dock att jag läst i någon tråd om någon som fått böter när hen impoterat kanyler.

Jag har dock beställt 2 gånger från med24 och allt har gått igenom😁 en chans man helt enkelt får ta precis som när du köper ditt gear. 😁💪
Citera
2024-05-10, 18:53
Medlem
Har också tidigare beställt från med24, utan några bekymmer. Och du kanske skulle komma undan med modellbygge som ursäkt, men det finns ett par sidor som skickar inrikes, så slipper du eventuellt krångel med tullen.
Citera
2024-05-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reefers
Har också tidigare beställt från med24, utan några bekymmer. Och du kanske skulle komma undan med modellbygge som ursäkt, men det finns ett par sidor som skickar inrikes, så slipper du eventuellt krångel med tullen.

Har du något tips på någon hemsida som skickar inrikes, där jag slipper krångla med kryptovaluta?
Citera
2024-05-10, 21:15
Medlem
Mastifmeisters avatar
Har beställt där ifrån de senaste 6 åren. Det är inte direkt så att paket går igenom någon röntgen som privata paket/väskor gör på flygplatserna. Du får hem en kartong som från vilket apotek eller butik som helst. Skulle du torska betalar jag privat dina böter.

MVH
Citera
2024-05-10, 21:32
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastifmeister
Har beställt där ifrån de senaste 6 åren. Det är inte direkt så att paket går igenom någon röntgen som privata paket/väskor gör på flygplatserna. Du får hem en kartong som från vilket apotek eller butik som helst. Skulle du torska betalar jag privat dina böter.

MVH

Torskar man så är det sjuka böter, värre än knark.
Citera
2024-05-10, 21:38
Medlem
Går förmodligen bra. Kollar tullen det så har du problem, glöm modellbygge.
Citera
2024-05-10, 23:31
Medlem
Citat:
Har du något tips på någon hemsida som skickar inrikes, där jag slipper krångla med kryptovaluta?

Några i tråden (FB) Stora tråden om stickteknik, pumpar, kanyler, intervaller m.m. skriver gott om kanyler.com - aldrig använt sidan själv men den verkar väl helt okej.

https://emedic.nu/ är en annan sida som skickar inrikes, lite dyrare än kanyler.

Båda sidorna har helt vanliga betalningsalternativ.
Citera
2024-05-11, 00:34
Medlem
Allt jag har att påpeka är att straffet om man åker dit för att ta in kanyler/sprutor är helt brutalt, Förmodligen det mest oproportionerliga och orimliga straffet i svensk lagstiftning.

Sprutor och kanyler
högst 5 sprutor/kanyler 800 - 2 500 kr
6-10 sprutor/kanyler 2 500 - 3 000 kr
11-20 sprutor/kanyler 30-40 db
21-30 sprutor/kanyler 40-50 db
31-40 sprutor/kanyler 60 db
https://www.aklagare.se/globalassets...09-upphavd.pdf
Citera
2024-05-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reefers
Några i tråden (FB) Stora tråden om stickteknik, pumpar, kanyler, intervaller m.m. skriver gott om kanyler.com - aldrig använt sidan själv men den verkar väl helt okej.

https://emedic.nu/ är en annan sida som skickar inrikes, lite dyrare än kanyler.

Båda sidorna har helt vanliga betalningsalternativ.

Kollade emedic.nu, vet inte om det är varningsflagga eller mer legit när den bakom sidan helt utelämnar sin identitet. Trodde det var olagligt att sälja kanyler i Sverige?

Annars kanske jag testar där. Verkade smidigt på alla vis. Men är nojig av mig bara.
Citera
2024-05-11, 09:07
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Kan jag tolka detta som att det är lovligt för mig att få detta hemskickat till mig ifrån Danmark/Norge (från .se sida) om jag uppger att det är för modellbygge (modellfartyg, modellfigurer osv)? Räknas det som lovligt ändamål?

Vore fördelaktigt om du också har modellbyggen där du använder dessa, då kan du inte bara styrka med ord utan även med bilder och dokumentation vilket stärker ditt case.
Citera
2024-05-12, 12:35
Medlem
Varför ens ta risken när det finns flera inrikesshopar?
Kanyler.se skickar från Sverige och det finns åtminstone två gröna på hb också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in