Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-11, 14:48
Medlem
En av de mest kontroversiella personligheterna inom aktier och ekonomi i Sverige är Youtubern Aktieanalytikern, som har en Youtube-kanal som heter just Aktieanalytikern. Han pekas i maktbarometern ut som den tredje mest inflytelserika Youtube-influencern i ekonomi.

Aktieanalytikern laddar upp videos nästan varje dag där han framför en rumsavdelare pratar om främst aktier. Han använder sig av en extremt riskfylld strategi där han köper aktier som gått ner mycket och belånar portföljen maximalt.

Aktieanalytikern anser sig vara "Fire" men eftersom hans aktieportfölj efter flera dåliga år nu bara är värd ungefär 1 miljon kronor och han har levnadsomkostnader på 40-50 tusen per månad är han beroende av extremt hög avkastning för att inte behöva återgå i arbete.

Vad anser ni om Aktieanalytikern och dennes strategi? Tror ni han kommer klara att försörja sig på portföljen även på lite längre sikt?

https://medieakademin.se/wp-content/...onomi-2023.pdf

https://www.youtube.com/@Aktieanalytikern
Citera
2024-05-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En av de mest kontroversiella personligheterna inom aktier och ekonomi i Sverige är Youtubern Aktieanalytikern, som har en Youtube-kanal som heter just Aktieanalytikern. Han pekas i maktbarometern ut som den tredje mest inflytelserika Youtube-influencern i ekonomi.

Aktieanalytikern laddar upp videos nästan varje dag där han framför en rumsavdelare pratar om främst aktier. Han använder sig av en extremt riskfylld strategi där han köper aktier som gått ner mycket och belånar portföljen maximalt.

Aktieanalytikern anser sig vara "Fire" men eftersom hans aktieportfölj efter flera dåliga år nu bara är värd ungefär 1 miljon kronor och han har levnadsomkostnader på 40-50 tusen per månad är han beroende av extremt hög avkastning för att inte behöva återgå i arbete.

Vad anser ni om Aktieanalytikern och dennes strategi? Tror ni han kommer klara att försörja sig på portföljen även på lite längre sikt?

https://medieakademin.se/wp-content/...onomi-2023.pdf

https://www.youtube.com/@Aktieanalytikern

Har missat han helt, märkligt.
Har han visat portföljen så att man kan se upp och nedgångar?

Låter långsökt att en youtuber med 1miljon i kassan skulle va den 3e mest inflytelserika personen i Sverige inom ekonomi, men ok.

Ett intressant år framöver med sänkta räntor (uppgång på börsen) och val i USA. Lite instabilt minst sagt.
Citera
2024-05-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har han visat portföljen så att man kan se upp och nedgångar?

Låter långsökt att en youtuber med 1miljon i kassan skulle va den 3e mest inflytelserika personen i Sverige inom ekonomi, men ok.

Ett intressant år framöver med sänkta räntor (uppgång på börsen) och val i USA. Lite instabilt minst sagt.

Om du missat denne gentleman helt måste det betyda att du inte hänger så mycket på andra börsrelaterade diskussionsforum som Börssnack och finanstwitter,, för där diskuteras han flitigt dagligen.

Aktieanalytikern lyckades med en bra manöver, nämligen att gå in med full belåning i kraschade aktier på pandemibotten och därifrån gjorde han resan upp till 6-7 miljoner i eget kapital och slutade även jobba. Dessvärre verkar han sen ha fortsatt med samma strategi, dvs att med full belåning investera i aktier som gått dåligt och det har inte lönat sig de senaste åren varvid portföljen sjunkit ihop samtidigt som han har tagit ut flera miljoner att leva på.

Han drar in en hel del pengar genom patreon, reklam på youtube och gåvor i livesändningar på youtube. För att ta del av alla hans portföljers sammansättning måste man så klart betala men han redovisar sammansättning och utveckling i huvudportföljen i en video varje vecka. Han har lyckats med konststycket att få portföljen att backa detta fantastiska börsår! Hans största innehav är Hexatronic, vilket utgör ungefär hälften av huvudportföljen.
Senast redigerad av Petronius 2024-05-11 kl. 15:59.
Citera
2024-05-11, 15:55
Medlem
Citat:
Om du missat denne gentleman helt måste det betyda att du inte hänger så mycket på andra börsrelaterade diskussionsforum som Börssnack och finanstwitter,, för där diskuteras han flitigt dagligen.

Aktieanalytikern lyckades med en bra manöver, nämligen att gå in med full belåning i kraschade aktier på pandemibotten och därifrån gjorde han resan upp till 6-7 miljoner i eget kapital och slutade även jobba. Dessvärre verkar han sen ha fortsatt med samma strategi, dvs att med full belåning investera i aktier som gått dåligt och det har inte lönat sig de senaste åren varvid portföljen sjunkit ihop samtidigt som han har tagit ut flera miljoner att leva på.

Han drar in en hel del pengar genom patreon, reklam på youtube och gåvor i livesändningar på youtube. För att ta del av alla hans portföljers sammansättning måste man så klart betala men han redovisar sammansättning och utveckling i huvudportföljen i en video varje vecka. Han har lyckats med konststycket att få portföljen att backa detta fantastiska börsår! Hans största innehav är Hexatronic, vilket utför ungefär hälften av huvudportföljen.

Din analys stämmer bra!
Hänger väldigt lite på den typen av forum utan det är uteslutande poddar och tuben jag kollar på.
Vetifan hur jag lyckats missa honom där.

Intressant!
Citera
2024-05-11, 17:23
Medlem
Jag gillar att han går sin egna väg och tar risker på hans egna vis.. lite uppfriskande mot alla andra som kör sojaboy stilen till 100%

Särskilt på sociala medier blir ju en sådan person lite skojigare att följa, när han går allin samt full belåning på en aktie som hexatronic

När rapporten kom och hex dumpade låg mannen och sov sött..

svårt att ogilla den mannen när alla muppar snackar skit om honom.
Senast redigerad av ES-trader 2024-05-11 kl. 17:27.
Citera
2024-05-11, 17:49
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Samma här och då följer jag ett ganska stort antal poddar inom området.

Tog en snabb koll på hans kanal på youtube och att halva hans portfölj består av hexatronic samt att han älskar belåning säger väl egentligen allt hahah 😄
Citera
2024-05-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Samma här och då följer jag ett ganska stort antal poddar inom området.

Tog en snabb koll på hans kanal på youtube och att halva hans portfölj består av hexatronic samt att han älskar belåning säger väl egentligen allt hahah 😄

Visst, men alla kan ju inte bli rika på diversifiering och 15aktier 😀.

Kul med nåt annat, men här kan man ju verkligen se hur mkt det kan svänga med ett fåtal aktier i portföljen.
Citera
2024-05-12, 15:52
Medlem
Jag brukar lyssna på honom då och då inte för att ta hans råd då jag faktiskt har en heeeelt annan investeringsstrategi som består merparten indexfonder utan belåning samt ett fåtal (blue chip) aktier.

Men är ju helt klart roligt att följa någon som tar extrema risker hur roligt är det liksom att följa någon som mig som ba okej denna månad har jag stoppat in 20k i en indexfond som jag gjort senaste 10 åren haha finns inget underhållsvärde i det.

Att han dock anser att han är f.i.r.e är något jag ställer mig frågande till då kan ju alla med en miljon påstå att man kan bli fire den avkastningen han måste generera är långt ifrpn säker speciellt om han som jag förstått det behöver plocka ut 30k minst per månad det betyder att han måste göra minst 30 procent om året på sin portfölj men jag hejjar på honom ändå klart roligt med någon som kör sin egna grej
Senast redigerad av trefemmor 2024-05-12 kl. 15:55.
Citera
2024-05-12, 18:38
Medlem
Citat:
Visst, men alla kan ju inte bli rika på diversifiering och 15aktier 😀.

Kul med nåt annat, men här kan man ju verkligen se hur mkt det kan svänga med ett fåtal aktier i portföljen.

Jag anser underhållningsvärdet vara högt men problemet med såna som Aktieanalytikern är att dom attraherar en massa okunnigt folk som vill göra likadant. Ingen insatt kommer följa honom men det finns jättemånga människor som inte kan något om aktier men ändå vill hålla på och dona på egen hand och risken är stor att denna kategori blir ruinerade när de följer i Aktieananalytikerns spår.

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag brukar lyssna på honom då och då inte för att ta hans råd då jag faktiskt har en heeeelt annan investeringsstrategi som består merparten indexfonder utan belåning samt ett fåtal (blue chip) aktier.

Men är ju helt klart roligt att följa någon som tar extrema risker hur roligt är det liksom att följa någon som mig som ba okej denna månad har jag stoppat in 20k i en indexfond som jag gjort senaste 10 åren haha finns inget underhållsvärde i det.

Att han dock anser att han är f.i.r.e är något jag ställer mig frågande till då kan ju alla med en miljon påstå att man kan bli fire den avkastningen han måste generera är långt ifrpn säker speciellt om han som jag förstått det behöver plocka ut 30k minst per månad det betyder att han måste göra minst 30 procent om året på sin portfölj men jag hejjar på honom ändå klart roligt med någon som kör sin egna grej

Det är klart han inte är Fire. Att han ens använder det begreppet är väl i rent marknadsföringssyfte.
Citera
2024-05-12, 18:47
Medlem
Citat:
Jag anser underhållningsvärdet vara högt men problemet med såna som Aktieanalytikern är att dom attraherar en massa okunnigt folk som vill göra likadant. Ingen insatt kommer följa honom men det finns jättemånga människor som inte kan något om aktier men ändå vill hålla på och dona på egen hand och risken är stor att denna kategori blir ruinerade när de följer i Aktieananalytikerns spår.

Det är klart han inte är Fire. Att han ens använder det begreppet är väl i rent marknadsföringssyfte.

Ja, men vad gör det?
Det är väldigt många som lär sig hur världen, eller börsen fungerar, genom att kliva in och torska hårt.

Jag lärde mig både poker och lite om börsen på samma sätt.
Det är en bra första lektion tycker jag. 😀

Själv så började jag spara i IT-fonder -98 på bankens inrådan. haha.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-05-12 kl. 18:49.
Citera
2024-05-18, 05:38
Medlem
pompomlitos avatar
'AA' har fruktansvärt stort EGO. Hans analyser når mer och mer småsparare som enbart följer vad han säger.
Att försöka gå in i bolag enligt honom själv på 1-3 år och sedan belåna och sälja kommer inte sluta bra.
Företagen han väljer är riktigt farliga bolag.
Citera
2024-05-18, 05:40
Medlem
pompomlitos avatar
Jag lever ett "FIRE" liv själv men jag gamblar inte med pissaktier. Sitter med otroligt säkra företag och klarar mig på 7%.
Att 'AA' har gått från 5 mille till 1 mille och säger sig slå börsen med flera hundra procent borde säga det mesta om hur totalt verklighets frånvänd denna lilla skalliga karl är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in