Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-11, 16:31
Medlem
I den här tråden tänkte jag att ni kunde diskutera allt som rör Israel-Hamas i samband med Eurovision Song Contest 2024 - Malmö.

Det skulle t ex kunna vara sånt som:

- Protester och demonstrationer
- Burop inne på arenan
- Vad kommer hända om Israel vinner
- Är tävlingen riggad
- Är tävlingen hackad
- Kommer ni stödrösta på olika sätt
- Borde Israel ha uteslutits (liksom Ryssland blev)
- Kommer arenan att stormas av demonstranter

Osv osv.
Citera
2024-05-11, 16:41
Avstängd
StigHelmutts avatar
Det är så pinsamt att jag krumbuktar att folk hoppar av för att Israel försvarar sig mot återkommande anfall från Palestinier.
Palestinierna skyller bara på Hamas. Hamas är palestinier, invalda av sina gravida hemmasittare och lytta som inte orkar vara med och bråka.

Israel evakuerar hamas-ungar innan varje anfall.

alla som hoppar av borde skämmas ögonen ur sig.
Citera
2024-05-11, 16:42
Medlem
luomis avatar
En grej jag tänkt på är hela ”Eurovision ska inte vara/är inte politiskt”-grejen. För det stämmer ju inte hur man än ser på det. Identitetspolitik och även andra vaga politiska ställningstaganden finns ju med i vartannat bidrag. Sedan går det ju inte heller att förneka att uteslutandet av Ryssland var ett politiskt beslut.
Citera
2024-05-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Tråd finns: (FB) Eurovision Song Contest 2024 - Malmö

Nej i tråden du hänvisar till är det förbjudet att prata politik, det var ju just därför jag startade denna så vi kan skilja dom åt.
Citera
2024-05-11, 16:48
Medlem
Briasccas avatar
Den pågående debatten världen runt om EBU-schlagern är ett bra exempel på hur vänstern russinplockar händelser och gör till sina stora demonstrationsfrågor. Alltid snabba känslostormar istället för långsiktigt träget arbete. Black Lives Matter i några veckor. Attac-rörelsen i några månader. Alternativ musikrörelsen mot Eurovisions-schlagerna en vår 1975. Återställ våtmarkerna i några månader. Stöduttalanden, plakatmålande och debatt på en intellektuellt ytlig nivå. Osv, osv. Helt enkelt för att vara vänster är att gilla agitationen mer än politiska och samhälleliga resultat.

Sedan när de tröttnat på den här debatten drar de vidare till en ny fråga att demonstrera mot eller för. Drivkraften är protesten men den har alltid nyhetens behag precis som modetrender har.

Vänsterrörelserna påminner därför mycket om hur kapitalistiska företag arbetar; ta tillvara en trend, krama känslan ur den så mycket det, och sedan vidare till en ny fråga. Snart är Hamas-Israel-frågan urkramad och man flyktar till en ny konflikt att profitera på.
Citera
2024-05-11, 16:51
Medlem
Erik Östs avatar
Det är väl bara bra att de som står tätt sammanflätade med terrororganisationen Hamas och bögmusikfestivalen kläds av och blottas nu , häng ut dom bara!
Citera
2024-05-11, 16:53
Avstängd
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
En grej jag tänkt på är hela ”Eurovision ska inte vara/är inte politiskt”-grejen. För det stämmer ju inte hur man än ser på det. Identitetspolitik och även andra vaga politiska ställningstaganden finns ju med i vartannat bidrag. Sedan går det ju inte heller att förneka att uteslutandet av Ryssland var ett politiskt beslut.

Det är mest palestinie-araber som vill att Israel ska uteslutas, och dom är inte ens med i tävlingen.
Är bara i norden pga nåder. Egentligen skulle dom inte ens ha internet eller veta om Eurovision om det inte var för oss.
Såhär blev det när man lyfte ut tredje världen från medeltiden.
Citera
2024-05-11, 16:55
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Det är mest palestinie-araber som vill att Israel ska uteslutas, och dom är inte ens med i tävlingen.
Är bara i norden pga nåder. Egentligen skulle dom inte ens ha internet eller veta om Eurovision om det inte var för oss.
Såhär blev det när man lyfte ut tredje världen från medeltiden.

Så må vara fallet, men det har ingenting med min kommentar att göra.
Citera
2024-05-11, 16:57
Avstängd
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Så må vara fallet, men det har ingenting med min kommentar att göra.

Jag förstår.
Men folk utifrån, som inte ens klassats in, ska väl inte vara med och bestämma reglerna?
Vara högst drivande dessutom, utan att egentligen ens ha en talan
Citera
2024-05-11, 17:01
Medlem
luomis avatar
Citat:
Jag förstår.
Men folk utifrån, som inte ens klassats in, ska väl inte vara med och bestämma reglerna?
Vara högst drivande dessutom, utan att egentligen ens ha en talan

Fast det händer ju hela tiden vad det än gäller. Tusentals svenskar protesterade mot Vietnamkriget, svenska politiker hjälpte sydafrikanska motståndsrörelsen under apartheid, och så vidare.

Om du menar specifikt TV-program och liknande ser det likadant ut, har inga bra exempel på rak arm dock. Sedan måste man ju tänka på att Eurovision är ett av världens största, kändaste och mest sända program globalt. Till skillnad från typ Masterchef UK. Det är inte så väldigt många fler program där en hel kontinent deltar och programmet sänds i princip i alla övriga länder med.
Citera
2024-05-11, 17:09
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det är så pinsamt att jag krumbuktar att folk hoppar av för att Israel försvarar sig mot återkommande anfall från Palestinier.
Palestinierna skyller bara på Hamas. Hamas är palestinier, invalda av sina gravida hemmasittare och lytta som inte orkar vara med och bråka.

Israel evakuerar hamas-ungar innan varje anfall.

alla som hoppar av borde skämmas ögonen ur sig.
Du vill lägga band på folk, censur är ditt måtto. Fri talan är mitt måtto. (speciell sådana frågor jag stöttar).
Citera
2024-05-11, 17:41
Medlem
Av de olika rapporterade händelserna på genrepet stod fransos Slimane för min favorit.
När han mot slutet av balladen brukar backa undan från mikrofonen och köra acapella stod han kvar och uttalade sig för Fred.
(han är lite förkyld så ville nog spara lite på stämbanden även).

Den organiserade demonstrationen skall enligt SVTs 15 min sändning samlat färre än de runt 10 000 som deltog i torsdags.

För bra grillväder i Malmö ??
Senast redigerad av OnlyHans 2024-05-11 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in