Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, dels handlade inte studien om " i nära relation" dels är det en avgränsad grupp som undersöks.
den handlade om nära relation. enligt "domestic violence", dvs ett erkänt fält.
Citat:
Vad menar du?
Det är klart att en studie om "våld i nära relation" som görs på ett slumpmässigt urval i Sverige kan appliceras på Sverige.
men den görs ju inte på våld i nära relationer. det är 2014 som gäller då. där vi inte behöver göra antaganden.
Citat:
Jo, det är klart att en studie går att generalisera till populationer den undersökt.
Precis. i synnerhet om den är avgränsad till ämnet. våld i nära relationer är ju inte samma sak när bekanta gängkrigare slås med varandra.....
Citat:
Ja, det finns ju en hel del andra rapporter som visar hur fördelningen ser ut.
Jo jag vet, att våldet är lika inom nära relationer, med undantag för det sexuella våldet (inte för att kvinnors sexuella relationsvåld är försumbart i sammanhanget), som du och brå hänvisar till, men inte tycks vilja kännas vid eftersom datasettet visar det vi ser i ja. alla studier av relationsvåld.
Citat:
misshandel vid upprepade tillfällen av en närstående, och det är en typ av
utsatthet som är särskilt svår att fånga upp i frågeundersökningar
(Brå 2014).
Citat:
Hänger fortfarande inte med.
förmodligen för att du läser väldigt märkliga antaganden, utan stöd , istället för forskare, eller för den delen de främsta forskarna inom fältet, jag har inte mycket till övers för vuxna som pucklar på varandra, min stora invänding mot den psudovetenskapliga ickeproducerade "svenska uppfinningen" är att vi är 20+ år efter, vi fick ju "barn är brottsoffer" lagen kopplad till föräldrar som pucklar på varandra häromåret... något som vi borde haft ungefär samtidigt som ROKs drevade om män-satanist-pedofiler i skogen...
Citat:
Nej, det är inte antaganden.
då kan du väll ge mig datasettet som stöder det.... du har ju fått brårapporten som du hänvisar till
sid 49.
Tabell 4. Andel av befolkningen (%) som utsattes för brott i en nära relation
under 2012. Särredovisning för kön.
Totalt Kvinnor Män
Utsatta för fysiskt våld 2,1 2,2 2,0
Misshandel 1,9 1,9 1,8
Grov misshandel 0,5 0,5 0,5
Sexualbrott 0,4 0,6 0,2
Grovt sexualbrott 0,2 0,3 0,1
brå2014
Citat:
I högre grad .. vet du vad det uttrycket betyder. Högre ande - vet du vad det uttrycket betyder?
att bland mördare så är det i högre grad kvinnor som väljer att mörda sin manlig partner, medans män i högre grad väljer en bekant?
Citat:
Nej, män utsätts förträdesvis av andra män som de inte har en relation med, kvinnor utsätts i högra av män de har eller har haft en relation med.
ja män utsätts för mer vål.
relationsvåld specefikt så är det likvärdigt mellan könen, undtaget det sexuella relationsvåldet, där kvinnor är mer utsatta (även om kvinnors sexuella våld inte är försummbart i sammanhanget)
Brå2014
Citat:
När en kvinna mördas är mördaren oftast en man, när en man mördas är mördaren oftast en man eller flera män.
japp. förutom inom nära relationer, då är det i regel en kvinna som mördar sin man, inte en man (dvs kvinliga mördares favoritoffer)