2024-05-22, 22:27
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det handlar om kvinnors liv och verklighet - där varje man, i synnerhet främmande män, utgör ett hot mot kvinnans säkerhet och liv.
Det är oväsentligt om just den främmande man möter är farlig eller inte - för det kan man inte veta.
Man måste alltid förutsätta att män kan innebär plåga, våldtäkt och död. Det är kvinnors verklighet sen kan de hantera det på olika sätt.
En björn utgör inte samma potentiella fara som en främmande man i skogen-
Jo, jag visade ju hur en björn utgör en större potentiell fara för plåga och död.... sen om du väljer att vara ologiskt och mer rädd för människan kan inte vi andra klandras för.
Citera
2024-05-22, 22:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jo, jag visade ju hur en björn utgör en större potentiell fara för plåga och död.... sen om du väljer att vara ologiskt och mer rädd för människan kan inte vi andra klandras för.
Nej, det gjorde du inte.
Det finns en hel tortyr/mord/slaktar exempel på hur män har betett sig mot kvinnor.
Så vill du titta på enstaka fall och jämföra så ligger björnarna ändå i lä.
Citera
2024-05-22, 22:31
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor är betydligt mindre farliga för andra människor än män är.
Och människor är betydligt farligare för andra människor än björnar i en skog är.
Björnar i en skog väjer undan, de vill inte träffa på människor överhuvudtaget.

Och vidare kvinnors rädsla för män är ingen "idé" utan kvinnors verklighet. Många kvinnor ÄR rädda för män, främmande män men även partners och tom släktingar.
Och! de har SKÄL att vara rädda, just baserat på STATISTIK, alltså siffror från VERKLIGHETEN.
Klart de viker undan... men om du träffade på björnar lika ofta som du träffar på män i skogen så skulle någon av de björnarna bestämma sig för att inte vika undan och istället massakrera dig våldsamt långt innan du skulle möta en man som ville skada dig.

Njae, jag visade ju hur statistiken säger att om de är rädda för män för den potentiella faran så bör de vara mycket räddare för björnar. Jag säger alltså inte att de inte kan vara rädda för män, bara att de då borde vara mycket räddare för björnar.
Citera
2024-05-22, 22:35
Medlem
Citat:
Nej, det gjorde du inte.
Det finns en hel tortyr/mord/slaktar exempel på hur män har betett sig mot kvinnor.
varenda fall av björnattack är enstaka fall
varenda enstaka fall av tortyr som är extremt ovanligt är totalöverskridande självklarhet.
hur fan gick vi från att prata om våldtäkt vid svampplocking till nu bunta ihop allt från att titta på en tjej på tunnelbanan till tortyr
Citera
2024-05-22, 22:36
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen?

Du möter lastbilar i trafiken mer sällan än du möter bilar. Ändå anser nog de allra flesta att det är mer "farligt" att möta en lastbil än ex personbilar, MC eller cyklar eftersom den har betydligt större potential att krossa allt annat vid krockar pga sin storlek OCH mer ofta har förare som är aströtta, stressade har kört extremt länge utan pauser etc etc..

Men nääää, eftersom du möter lastbilar mycket mer sällan så är det alltså "fel" svar i din värld.

Och för din information..."företeelsen": man skadar kvinna är alltså extremt mycket mer vanligt förekommande än björn skadar kvinna.
Dessutom: en andel av män VILL skada kvinnor. De tom LETAR efter kvinnor aktivt för att skada dem.
Björnar? not so much.

Och bara så du vet Yeti finns inte...det är en fantasifigur, existerar bara i människors skallar. Så helt ofarligt "träffa en Yeti".

Och återigen för tusende gången i denna tråd....

Detta är en HYPOTETISK fråga som inte har ett skit med statistisk att göra, men ALLT med hur gruppen som frågar upplever sin verklighet.
Det är detta man vill åt med att ställa frågan och inte någon statistik, ÄVEN om nu tom statistiken säger att kvinnor heller bör välja ensam björn i skogen än män.

Är detta verkligen så jävla svårt begripa för X antal tramspellar på flashback?

Är du kanske lite trött? Vi säger ju samma sak.. dina lästbilar är min yeti, som i det tidigare exemplet var min björn.

Lastbilar utgör endast 5% av trafiken (interaktioner är alltså "ovanligare") men de är ändå inblandade i 20% av dödsolyckorna (dvs, en minoritet av de som dör dör pga lastbilar (en minoritet av kvinnor som mördas mördas av björnar)) men lastbilarna är ändå överrepresenterade (de har mer dödsfall i sina interaktioner än vad de borde om de var lika farliga som bilar (björnarna har få interaktioner med människor (så endast få chanser att någon dör) men de dödar betydligt fler än vad man de borde om de var lika farliga som människor).

Läs det gärna en extra gång.

Ser du, det är exakt samma sak. Dina lastbilar är mina yeti som är mina björnar.
Citera
2024-05-22, 22:42
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om män hade fått frågan: Möter du hellre en kvinna eller en björn ensam ute i skogen?

Så hade ca 99.99% av de svarande männen svarat: kvinnan.

Detta beror på att kvinnor inte utsätter män för ett lika allvarligt och omfattande våld (ofta med könsbaserad och sexuell karaktär) som män utsätter kvinnor för världen över.

Kvinnor och män rör sig helt enkelt i olika verkligheter. Kvinnor svarar helt logiskt utifrån egna erfarenheter och statistik.

Om män hade fått frågan: möter du hellre en man eller en björn ensam ute i skogen?
(Läs nedanstående)

Bakgrunden till den sista frågan är att alla män är homosexuella och nästan alla korta och fysiskt svaga män har erfarenhet av sexuella trakasserier, våldtäkt, misshandel, stalking, trafficking, diskriminering, förtryck, mord, tvångsgifte, kontroll, osv av långa och fysiskt starkare män.

Ca 99.99% av alla män hade svarat: "björnen" eftersom den enskilda mannen inte hade kunnat veta om han var fysiskt underlägsen eller fysiskt överlägsen "mannen ute i skogen".

I övrigt har alla med sig björnsprej när de vandrar i skogen, vilket har visat sig ha väldigt god effekt på att skrämma iväg en alldeles för nyfiken och närgången björn. Plus att man kan vidta andra åtgärder för att inte locka till sig björn.

Ah just det, glömde tillägga att i bakgrunden till den sista frågan ligger också att alla de långa och fysiskt starkare männen också älskar att titta på (bög)våldsporr 5 timmar om dagen och har börjat få svårt att skilja verklighet från fantasi.

Härligt, tog ett bra tag in i svaret innan jag fattade att du drev med mig.
Håller med att kvinnors svar till stor del beror på egna erfarenhet. Samtliga har haft någon dålig erfarenheter någon gång med någon man så i något avseende känner alla en viss andel ovlja att träffa en man ensam i skogen... men det är just det som är grejen.. väldigt få av de som nu lever har personligen haft dåliga erfarenheter av en björn i skogen.

Det blir alltså fel när man baserar sitt svar på personliga erfarenheter och statistik eftersom man inte tillhör de där få speciellt utvalda som det gått dåligt för tillsammans med en björn.
Citera
2024-05-22, 22:45
Medlem
Citat:
Härligt, tog ett bra tag in i svaret innan jag fattade att du drev med mig.
Håller med att kvinnors svar till stor del beror på egna erfarenhet. Samtliga har haft någon dålig erfarenheter någon gång med någon man så i något avseende känner alla en viss andel ovlja att träffa en man ensam i skogen... men det är just det som är grejen.. väldigt få av de som nu lever har personligen haft dåliga erfarenheter av en björn i skogen.

Det blir alltså fel när man baserar sitt svar på personliga erfarenheter och statistik eftersom man inte tillhör de där få speciellt utvalda som det gått dåligt för tillsammans med en björn.
det är meta ironi i ironin att hon missar egna ironin av att göra satir av saker när kvinnor är dom som knarkar true crime poddar o kvinnor är dom enda som kollar på bdsm porr och det är större risk för en kvinna att misshandlas av en annan kvinna än vad det är att bli av en man
Citera
2024-05-22, 22:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Nej, det gjorde du inte.

Jo, det gjorde jag. Jag förklarade det enkelt och sakligt, med ungefär samma metodik läkare gillar att använda i sina kohort studier. Man måste ta hänsyn till hur många chanser det finns till att något händer och jämföra det, man kan inte bara ta absoluta tal för då blir allt fel och man lär sig inget.

Har du några sakliga invändningar mot resonemanget eller du bara "känner" att det är fel?
Citera
2024-05-22, 22:59
Medlem
Citat:
Nej, dels handlade inte studien om " i nära relation" dels är det en avgränsad grupp som undersöks.

den handlade om nära relation. enligt "domestic violence", dvs ett erkänt fält.

Citat:
Vad menar du?
Det är klart att en studie om "våld i nära relation" som görs på ett slumpmässigt urval i Sverige kan appliceras på Sverige.
men den görs ju inte på våld i nära relationer. det är 2014 som gäller då. där vi inte behöver göra antaganden.

Citat:
Jo, det är klart att en studie går att generalisera till populationer den undersökt.
Precis. i synnerhet om den är avgränsad till ämnet. våld i nära relationer är ju inte samma sak när bekanta gängkrigare slås med varandra.....

Citat:
Ja, det finns ju en hel del andra rapporter som visar hur fördelningen ser ut.
Jo jag vet, att våldet är lika inom nära relationer, med undantag för det sexuella våldet (inte för att kvinnors sexuella relationsvåld är försumbart i sammanhanget), som du och brå hänvisar till, men inte tycks vilja kännas vid eftersom datasettet visar det vi ser i ja. alla studier av relationsvåld.

Citat:
misshandel vid upprepade tillfällen av en närstående, och det är en typ av
utsatthet som är särskilt svår att fånga upp i frågeundersökningar
(Brå 2014).

Citat:
Hänger fortfarande inte med.
förmodligen för att du läser väldigt märkliga antaganden, utan stöd , istället för forskare, eller för den delen de främsta forskarna inom fältet, jag har inte mycket till övers för vuxna som pucklar på varandra, min stora invänding mot den psudovetenskapliga ickeproducerade "svenska uppfinningen" är att vi är 20+ år efter, vi fick ju "barn är brottsoffer" lagen kopplad till föräldrar som pucklar på varandra häromåret... något som vi borde haft ungefär samtidigt som ROKs drevade om män-satanist-pedofiler i skogen...

Citat:
Nej, det är inte antaganden.
då kan du väll ge mig datasettet som stöder det.... du har ju fått brårapporten som du hänvisar till

sid 49.
Tabell 4. Andel av befolkningen (%) som utsattes för brott i en nära relation
under 2012. Särredovisning för kön.

Totalt Kvinnor Män
Utsatta för fysiskt våld 2,1 2,2 2,0
Misshandel 1,9 1,9 1,8
Grov misshandel 0,5 0,5 0,5
Sexualbrott 0,4 0,6 0,2
Grovt sexualbrott 0,2 0,3 0,1

brå2014

Citat:
I högre grad .. vet du vad det uttrycket betyder. Högre ande - vet du vad det uttrycket betyder?

att bland mördare så är det i högre grad kvinnor som väljer att mörda sin manlig partner, medans män i högre grad väljer en bekant?

Citat:
Nej, män utsätts förträdesvis av andra män som de inte har en relation med, kvinnor utsätts i högra av män de har eller har haft en relation med.

ja män utsätts för mer vål.
relationsvåld specefikt så är det likvärdigt mellan könen, undtaget det sexuella relationsvåldet, där kvinnor är mer utsatta (även om kvinnors sexuella våld inte är försummbart i sammanhanget)
Brå2014

Citat:
När en kvinna mördas är mördaren oftast en man, när en man mördas är mördaren oftast en man eller flera män.

japp. förutom inom nära relationer, då är det i regel en kvinna som mördar sin man, inte en man (dvs kvinliga mördares favoritoffer)
Citera
2024-05-22, 23:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
varenda fall av björnattack är enstaka fall
varenda enstaka fall av tortyr som är extremt ovanligt är totalöverskridande självklarhet.
hur fan gick vi från att prata om våldtäkt vid svampplocking till nu bunta ihop allt från att titta på en tjej på tunnelbanan till tortyr
Det är inte jag som kommer irrelevanta videor och tror att det är något kvinnor ska utgå ifrån -- för att en man tycker det är logiskt.
Citera
2024-05-22, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, det gjorde jag. Jag förklarade det enkelt och sakligt, med ungefär samma metodik läkare gillar att använda i sina kohort studier. Man måste ta hänsyn till hur många chanser det finns till att något händer och jämföra det, man kan inte bara ta absoluta tal för då blir allt fel och man lär sig inget.

Har du några sakliga invändningar mot resonemanget eller du bara "känner" att det är fel?
Att det är män, både främmande och bekanta, som utgör den största faran för kvinnor.
Citera
2024-05-22, 23:04
Medlem
Citat:
Det är inte jag som kommer irrelevanta videor och tror att det är något kvinnor ska utgå ifrån -- för att en man tycker det är logiskt.
du har inte kommit med ett enda exempel på en tortyrvåldtäkt så du har ingen grund till ett argument. det sker inte i sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in