• 1
  • 2
2024-05-14, 22:19
Medlem
Jag har i 10 veckor i sträck, tre dagar i veckan tagit 7,5 mg zopiklon och en halv tablett av 0,25 mg alprazolam för att kunna sova. Det har verkligen hjälpt mig att sova när jag behövt vara pigg dagen efter. Jag upplever inte att jag har blivit beroende och jag upplever att jag strikt kan hålla mig till tre dagar i veckan även om det innebär att jag måste ligga sömnlös en natt för att jag annars skulle överstiga tre dagar i veckan.

Är det någon annan som tagit denna mängd/kontinuitet men blivit beroende ändå?

Min andra fråga: nu är alla tabletter slut men jag träffade läkaren här idag (är inte i Sverige) och fick utskrivet zopiklon och diazepam istället (min egen önskan att byta från alprazolam till diazepam). Jag tänkte köra samma schema, tre dagar i veckan: 7,5 zopiklon och 5mg diazepam eller eventuellt/förhoppningsvis en halv tablett av 5 mg diazepam.

Tror ni att jag skulle riskera att hamna i beroende med detta schemat? Berätta gärna också era erfarenheter om ni tagit liknande mängd med samma kontinuitet.

Jag vill bara kunna sova men vill absolut undvika beroende. Har aldrig varit beroende av något tidigare.
Senast redigerad av Tackohei 2024-05-14 kl. 22:24.
Citera
2024-05-14, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tackohei
Jag har i 10 veckor i sträck, tre dagar i veckan tagit 7,5 mg zopiklon och en halv 0,25 mg alprazolam för att kunna sova. Det har verkligen hjälpt mig att sova när jag behövt vara pigg dagen efter. Jag upplever inte att jag har blivit beroende och jag upplever att jag strikt kan hålla mig till tre dagar i veckan även om det innebär att jag måste ligga sömnlös en natt för att jag annars skulle överstiga tre dagar i veckan.

Min andra fråga: nu är alla tabletter slut men jag träffade läkaren här idag (är inte i Sverige) och fick utskrivet zopiklon och diazepam istället (min egen önskan att byta från alprazolam till diazepam). Jag tänkte köra samma schema, tre dagar i veckan: 7,5 zopiklon och 5mg diazepam eller eventuellt/förhoppningsvis en halv av 5 mg diazepam.

Tror ni att jag skulle riskera att hamna i beroende med detta schemat? Berätta gärna också era erfarenheter om ni tagit liknande mängd med samma kontinuitet.

Jag vill bara kunna sova men vill absolut undvika beroende. Har aldrig varit beroende av något tidigare.
Det enkla svaret är att kan du inte sova utan, då är du beroende!
Citera
2024-05-14, 22:27
Medlem
Citat:
Risken med både Diazepam och Zopiklon är att du snart kommer behöva mer för att för effekt.

Båda är starkt beroendeframkallande och narkotikaklassade, vilket antagligen läkaren som skrev ut dem berättade för dig.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-14 kl. 22:31.
Citera
2024-05-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Det enkla svaret är att kan du inte sova utan, då är du beroende!

Är det det enda svaret? Då är det ju jättesvårt att veta. Jag upplever att jag kunnat sova gott vissa nätter när jag inte tagit och vissa nätter inte. Och jag har haft insomnia även innan jag tagit dessa tabletter så då är det ju pest eller kolera om jag tar dom eller inte tar dom.

Om någon tagit denna mängd högst tre dagar i veckan berätta snälla er erfarenhet! För i så fall avstår jag heller att ta dom än att hamna i beroende o får leva med att leva med insomna..
Citera
2024-05-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Risken med Zopiklon är att du snart kommer behöva mer för att för effekt.

Även om jag tagit dom tio veckor i sträck tre dagar i veckan och de alltid gett effekt? Jag har aldrig höjt dosen
Citera
2024-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Även om jag tagit dom tio veckor i sträck tre dagar i veckan och de alltid gett effekt? Jag har aldrig höjt dosen
När du tagit ett år, så kommer de inte längre att fungera.
Citera
2024-05-14, 22:39
Bannlyst
Citat:
Jag har i 10 veckor i sträck, tre dagar i veckan tagit 7,5 mg zopiklon och en halv tablett av 0,25 mg alprazolam för att kunna sova. Det har verkligen hjälpt mig att sova när jag behövt vara pigg dagen efter. Jag upplever inte att jag har blivit beroende och jag upplever att jag strikt kan hålla mig till tre dagar i veckan även om det innebär att jag måste ligga sömnlös en natt för att jag annars skulle överstiga tre dagar i veckan.

Min andra fråga: nu är alla tabletter slut men jag träffade läkaren här idag (är inte i Sverige) och fick utskrivet zopiklon och diazepam istället (min egen önskan att byta från alprazolam till diazepam). Jag tänkte köra samma schema, tre dagar i veckan: 7,5 zopiklon och 5mg diazepam eller eventuellt/förhoppningsvis en halv tablett av 5 mg diazepam.

Nej aldrig. Drick ett par öl och 7.5 zopiklon det är bättre effekt
Citera
2024-05-14, 22:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ditt beroende började redan vid den första tabletten.

Redan efter att den första tabletten gått ur kroppen så mådde du lite sämre än hur du annars skulle ha mått. Men förmodligen så lite att du knappt märkte någon skillnad. För det är smygande, ingen allt-eller-inget-gräns

Allt annat är en fysisk omöjlighet.

Och förmodligen så var ruset skönt, så man blir väl lätt lite blind och tänker "Det här kan ju bara vara bra!"

Dessa substanser (GABA) dämpar signalerna i hjärnan, vilket av uppenbara orsaker inte är önskvärt. Hjärnan vill vara skarp och alert. Så signalernas styrka och intensivitet kommer att öka, mer och mer för varje gång (läs: ångest, oro, rädsla, panik, stress)

Varje tablett är ett lån av lugn, som du måste betala tillbaka med ränta tids nog

Men hjärnan anpassar sig givetvis även åt andra hållet, för den vill ha en balans. Så efter ett uppehåll kommer sakta men säkert att få din hjärna att sänka intensiviteten i sina signaler.

Faktum är att GABA-stimulanta är en av de få drogtyperna i världen som kan döda dig av att du INTE får drogen. Du är inte ens nära det på långa vägar, men jag använder detta för att det är så tydligt hur hjärnan reagerar på GABA. Och jag vet flera som fått det. Du vill inte höra hur deras sista tid i livet var

Men ur ett evolutionärt perspektiv så är det är mycket farligare att hjärnan inte är tillräckligt snabb, så det är av naturliga orsaker mycket lättare att få beroendet än vad det är att ta sig ut det

Kort och gott: Ja, du är beroende. Om än lite. Men fly medans du har chansen. Du har ett plågsamt helvete att vänta annars.

Att du ens ställer den här frågan är en varningssignal (men det är skitbra att du har den självinsikten, så absolut inget fel med det). Ditt logiska tänkande fattar att du är beroende, men ditt beroende gör att du hoppas att det kan finnas någon slags ursäkt till att fortsätta

Detta var såklart inte alls vad du ville höra, du önskar nog att alla hade sagt "det är lugnt, fortsätt!", men nä, så är det inte och jag tycker att jag har en skyldighet och plikt att varna dig efter allt helvete det orsakat mig och mina kära
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-05-14 kl. 23:39.
Citera
2024-05-14, 22:44
Bannlyst
Citat:
Är det det enda svaret? Då är det ju jättesvårt att veta. Jag upplever att jag kunnat sova gott vissa nätter när jag inte tagit och vissa nätter inte. Och jag har haft insomnia även innan jag tagit dessa tabletter så då är det ju pest eller kolera om jag tar dom eller inte tar dom.

Om någon tagit denna mängd högst tre dagar i veckan berätta snälla er erfarenhet! För i så fall avstår jag heller att ta dom än att hamna i beroende o får leva med att leva med insomna..
Gör ett test.
Bestäm dig för att avstå från att ta något dera till natten. Se om du kan somna ändå. Ät en banan innan sänggåendet.
Eftersom det är insomningstablett du tar är det inte sömnen utan insomnandet som är problemet. Samma med stesolid, muskelavslappnande. Stesolid har en lång halveringstid! Så 2 dgr efter du tagit den finns ämnet ännu kvar i kroppen.
Kan du avstå finns ingen risk för beroende, försök hitta annat sätt att somna.
Kan du inte somna utan då är du redan beroende!
Citera
2024-05-14, 23:11
Medlem
Du ställde snarlik fråga för en dryg månad sedan. Då skulle du endast ta allra vid behov och zopiklon dagligen. Nu går du över till stress. Och det känns ytterst märkligt att du nu uppenbart satt ihop ett eget schema där du tar tre dagar i veckan. Varför tar du överhuvudtaget? Zopiklon är tänkt för tillfälliga insomningsbesvär - max 14 dagar
Citera
2024-05-15, 00:44
Medlem
Citat:

Jag har tagit mängden 15mg(2 st 7.5) Zolpidem i ca 7år.
Fungerar utmärkt för att sova och har sedan jag fick andra tabletten tilllagd, inte personligen haft något behov av mer.

Självklart är det mycket svårare att sova utan,.tom omöjligt samma natt. Men personligen tycker jag att har man en dos som fungerar och inte behöver höjas är det bra och inget missbruk sker, då sova är viktigt

(Stycket är skrivet under insomning med Zolp)

Citera mig för fler frågor önskas ställas
Citera
2024-05-15, 01:21
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ditt beroende började redan vid den första tabletten.

Redan efter att den första tabletten gått ur kroppen så mådde du lite sämre än hur du annars skulle ha mått. Men förmodligen så lite att du knappt märkte någon skillnad. För det är smygande, ingen allt-eller-inget-gräns

Allt annat är en fysisk omöjlighet.

Och förmodligen så var ruset skönt, så man blir väl lätt lite blind och tänker "Det här kan ju bara vara bra!"

Dessa substanser (GABA) dämpar signalerna i hjärnan, vilket av uppenbara orsaker inte är önskvärt. Hjärnan vill vara skarp och alert. Så signalernas styrka och intensivitet kommer att öka, mer och mer för varje gång (läs: ångest, oro, rädsla, panik, stress)

Varje tablett är ett lån av lugn, som du måste betala tillbaka med ränta tids nog

Men hjärnan anpassar sig givetvis även åt andra hållet, för den vill ha en balans. Så efter ett uppehåll kommer sakta men säkert att få din hjärna att sänka intensiviteten i sina signaler.

Faktum är att GABA-stimulanta är en av de få drogtyperna i världen som kan döda dig av att du INTE får drogen. Du är inte ens nära det på långa vägar, men jag använder detta för att det är så tydligt hur hjärnan reagerar på GABA. Och jag vet flera som fått det. Du vill inte höra hur deras sista tid i livet var

Men ur ett evolutionärt perspektiv så är det är mycket farligare att hjärnan inte är tillräckligt snabb, så det är av naturliga orsaker mycket lättare att få beroendet än vad det är att ta sig ut det

Kort och gott: Ja, du är beroende. Om än lite. Men fly medans du har chansen. Du har ett plågsamt helvete att vänta annars.

Att du ens ställer den här frågan är en varningssignal (men det är skitbra att du har den självinsikten, så absolut inget fel med det). Ditt logiska tänkande fattar att du är beroende, men ditt beroende gör att du hoppas att det kan finnas någon slags ursäkt till att fortsätta

Detta var såklart inte alls vad du ville höra, du önskar nog att alla hade sagt "det är lugnt, fortsätt!", men nä, så är det inte och jag tycker att jag har en skyldighet och plikt att varna dig efter allt helvete det orsakat mig och mina kära

Kloka ord!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in