Ditt beroende började redan vid den första tabletten.
Redan efter att den första tabletten gått ur kroppen så mådde du lite sämre än hur du annars skulle ha mått. Men förmodligen så lite att du knappt märkte någon skillnad. För det är smygande, ingen allt-eller-inget-gräns
Allt annat är en fysisk omöjlighet.
Och förmodligen så var ruset skönt, så man blir väl lätt lite blind och tänker "Det här kan ju bara vara bra!"
Dessa substanser (GABA) dämpar signalerna i hjärnan, vilket av uppenbara orsaker inte är önskvärt. Hjärnan vill vara skarp och alert. Så signalernas styrka och intensivitet kommer att öka, mer och mer för varje gång (läs: ångest, oro, rädsla, panik, stress)
Varje tablett är ett lån av lugn, som du måste betala tillbaka med ränta tids nog
Men hjärnan anpassar sig givetvis även åt andra hållet, för den vill ha en balans. Så efter ett uppehåll kommer sakta men säkert att få din hjärna att sänka intensiviteten i sina signaler.
Faktum är att
GABA-stimulanta är en av de få drogtyperna i världen som kan döda dig av att du INTE får drogen. Du är inte ens nära det på långa vägar, men jag använder detta för att det är så tydligt hur hjärnan reagerar på GABA. Och jag vet flera som fått det. Du vill inte höra hur deras sista tid i livet var
Men ur ett evolutionärt perspektiv så är det är mycket farligare att hjärnan inte är tillräckligt snabb, så det är av naturliga orsaker mycket lättare att få beroendet än vad det är att ta sig ut det
Kort och gott: Ja, du är beroende. Om än lite. Men fly medans du har chansen. Du har ett plågsamt helvete att vänta annars.
Att du ens ställer den här frågan är en varningssignal (men det är skitbra att du har den självinsikten, så absolut inget fel med det). Ditt logiska tänkande fattar att du är beroende, men ditt beroende gör att du hoppas att det kan finnas någon slags ursäkt till att fortsätta
Detta var såklart inte alls vad du ville höra, du önskar nog att alla hade sagt "det är lugnt, fortsätt!", men nä, så är det inte och jag tycker att jag har en skyldighet och plikt att varna dig efter allt helvete det orsakat mig och mina kära