Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Fast inom vissa yrken är en egen vikt avgörande, som mitt ex, jobba som vikt konsult, försöka övertyga människor att det krävs en förändring, hon hade bild på sig som stor o fet samt sin nuvarande bild sista 10 åren.
Men att sanningen låg i just fettsugning berätta hon aldrig, man har olika depåer i kroppen, som en mage försvinner snabbt, men höft/lår är i princip omöjliga o få bort, spelar ingen roll hur hårt personen tränar, tänker på sin mat, ögonblicket dom råkar göra fel fastnar allt fet där på bara 1-2 veckor, tar månader att få ner lite grann.
Det är just inom detta fettsugningen gjorde sitt rätta, dessa partier kom aldrig igen, nu hamnar fettet runt magen o fixas till lika snabbt som den uppkom.
Jag förstår. Jag vet överviktiga som haft bättre kondition än vad jag utan påtaglig övervikt har haft.
Självklart spelar livsstilen roll. Jag satte mig hemma och åt skräp och sedan dess har min kropp förändrats på vis fet,husmanskost aldrig gjort och jag har celluliter. De kom till mina 40 och ävom det är vanligt tror jag utan tvekan att kosten eller mediciner påverkar mer än vad som erkänns.
Kroppen vill vara viktstabil. Jag har tur som naturligt alltid varit smal men jag får verkligen slita hårt för att gå ner i vikt. Min normalvikt är 52-54 kilo men jag överst 2020 och i kombination med medicin för sömnen nådde jag 70 kilo. Jag tog risken då jag aldrig insåg hur ojämnt det skulle lägga sig samt att jag skulle vantrivs med en annan vikt + att min hud skulle förstöras. Jag förväntade mig fast vikt jämnt fördelat. Jag förstörde kroppen.
Jag har alltid överätit och varit smal. Sliter jag för att gå ner så minskar min vikt lite, går upp 2 kilo efter viktnedgången och stannar. Däremot låg jag länge på 64 utan att lyckas påverka. När jag sänkt till 60 accepterade kroppen och jag har därefter sänkt till 58 kg. Idag gick vågen under 57 vilket innebär att om jag kan få den till 52-53 kg så kan jag landa på 55 kg som min nya viktbalans. Vilket jag blir nöjd med.
Det har alltså tagit mig många år. Ja, jag är en hetsätare men det har jag alltid varit, även när min normalvikt låg på 48-49 kilo vilket den gjort från att jag var 13, 14 till 34 år gammal. Att det ändrades till 52 berodde på att jag slutade röka. Inte något annat. Att jag lämnade 52 (med två kilos normal variation uppåt) berodde enbart på medicin och tvångsmässigt ätande som jag då alltid lidit av men jag dubblade intag av skräp en period.
Du kan alltså vara hur motiverad som helst. Jag åt mer eller mindre
ingenting en längre period på flera månader och låg ändå kvar på 64 kilo. Gissningsvis så var kroppen ur fas pga andra omständigheter än något alls och sög upp allt fett samt klamrade sig fast vid det genom förändrad ämnesomsättning. Jag ljuger inte när jag säger att jag mer eller mindre svalt utan resultat i några månader. Jag åt generellt några knäckebrödsmackor med leverpastej, smör och gurka om dagarna och det lyckades kroppen hålla sig stabil på.
I det så är det verkligen en myt att det är kalorier in, kalorier ut. Kroppen vill inte bränna lina mycket som den vill lagra och när dubränner och lagrar i balans så kan man lätt intala sig att det är något enkelt du kan skapa med viljan men det är detsamma som att du inte hellwr kan punktbränna med viljan. Givetvis så kommer en bra kost och aktivitet belöna sig men för att se "perfekt" ut krävs antingen operationer och ingrepp eller elitträning. Det sistnämnda är i te bra för kroppen det heller då din kropp inte är skapad för att slitas sönder pga fåfänga. Den är skapad för att hjälpa dig att överleva och fungera i balans mellan näringsintaget och i det ingår att de bästa fungerande exemplaren samlar fett till sämre tider. Du kan inte tänka bort evolution.
Kroppen är inte byggd för att lätt förlora vikt utan för att effektivt lagra fett.