Citat:
Ursprungligen postat av
Jagsaknar80-talet
Och innan någon säger ''sök hjälp'', så har jag redan gjort det. Flera gånger. Men det hjälpte inte ett dugg.
Men nu till sakfrågan: jag har allvarliga suicidtankar, då jag känner att mitt liv är förstört. Mitt liv består av konstant ångest och tortyr, från då jag går upp tills jag går och lägger mig. Allt jag tänker på är självmord.
Jag är totalt misslyckad som person. Jag har diagnosen Asperger, inga vänner, aldrig haft pojkvän, okysst, oskuld, arbetslös, ingen utbildning efter gymnasiet. Sedan har jag flera trauman i bagaget, såsom sexuella övergrepp i barndomen, frånvarande och abusive farsa, och jag blev mobbad hela skolgången.
Jag fattar att jag måste vända mitt liv, men jag vet inte hur. Jag tror inte ens att jag kan det.
Sätt dig ner för ett ögonblick, ta ett djupt andetag. Låt sedan tankarna gå till ett lyckligt minne. Om ett sådant saknas, försök hitta ett positivt minne i alla fall. Något som fick dig glad, uppspelt eller bara fick dig dra på smilbanden. Tänk inte för stort, det kan vara simpla minnen, en glass i solsken eller när du klarade en ny nivå i tetris typ.
Försök leva dig in i den stunden ett litet tag och låt sedan den känslan du upplever ta dig till ett annat minne, vilket som helst. Upprepa detta, försök att känna den glädje eller positivitet du kände då i ögonblicket.
När du gått igenom några såna här minnen, låt dig komma tillbaka till nuet och börja titta på en plan för ditt liv. Finns något du vill uppleva innan du är för gammal? Hur ska du uppnå detta? Börja planera, förankra dig själv i planen på detta framåt i tiden.
Ibland kan en enkel sak som att "jag ska lära mig sticka" eller "jag ska spara ihop till en cykel" eller andra till synes banala syften skapa en mening för tillfället.
Som asperger har du fördelen att följa en rak linje. Du får helt enkelt programmera dig en framtid.