2024-05-19, 00:54
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
"I går kväll korsade ett mycket aktivt stormkomplex nordöstra Italien mot Slovenien. Dessa stormar släppte vackra exemplar av leprechauns (röda sprites) på himlen i #Nice , mellan 22.00 och midnatt.
#CotedAzurFrance #orages
@KeraunosObs"

https://x.com/suarezphoto/status/1791272146234204575

Vad heter detta på svenska? Röda andar/dvärgar?
Citera
2024-05-19, 01:00
Medlem
Economicuss avatar
solstorm?
Citera
2024-05-19, 01:04
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
solstorm?

Det beror ju på en solstorm men de har troligtvis ett annat namn på svensk. Enligt tweeten så heter det farfadets på franska och red sprites på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sprite_(lightning)
Citera
2024-05-19, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
solstorm?

Nej. Det är också elektriskt laddade partiklar som ger ljusfenomenet, men i detta fall så är det pga. åskväder och blixtar.
Citera
2024-05-19, 09:59
Medlem
Otroligt läckert.

Har inte hört talas om fenomenet innan, men min kunskap är begränsad. Snyggt hur som.
Citera
2024-05-19, 19:50
Medlem
Europes avatar
Det heter luftande på svenska.
Citera
2024-05-19, 20:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det heter luftande på svenska.
Sprites kan bara heta luftande på svenska om nån gjorde misstaget att fråga miljöpartiet.

Sprites får leva med att heta det, just nu.
Citera
2024-05-20, 10:58
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
"I går kväll korsade ett mycket aktivt stormkomplex nordöstra Italien mot Slovenien. Dessa stormar släppte vackra exemplar av leprechauns (röda sprites) på himlen i #Nice , mellan 22.00 och midnatt.
#CotedAzurFrance #orages
@KeraunosObs"

https://x.com/suarezphoto/status/1791272146234204575

Vad heter detta på svenska? Röda andar/dvärgar?
Jo, emn grejen är ju - syntes det?
Såg folket vad som pågick, eller var det bara förberedda med rätt kamerautrustning som kunde fånga det?

Visst det det häftigt ut, det gör dtet ju.
På bild.
Men det är ju inte hur det ser ut i verkligheten. Dessa "Sprites och Elfs" har kortare "livstid" än en vanlig blixt, och dessutom så ofantligt mycket mindre ljusstarka.

Just det fotot som TS länkar till är ju från ett flertal urladdningar, som alla får samsas på en och samma bild - och då ser det ju ut som något helt annat än vad det var i verkligheten.

Sådana här skjuter liksom uppåt upp mot rymden, ovanpå åskmolnet, och inte som vanliga blixtar som är mellan molnet och marken.
Elfs skjuter iväg uppåt istället alltså, och så snabbt och så blekt att man förmodligen inte ens förmår förstå vad man sett - om man ens hade haft ögonen riktade just ditåt.
En vag rödaktig "gnista" liksom, knappt synlig ett mikroögonblick liksom.

Bilden är alltså lite "Fejk."
Citera
2024-05-20, 13:27
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jo, emn grejen är ju - syntes det?
Såg folket vad som pågick, eller var det bara förberedda med rätt kamerautrustning som kunde fånga det?

Visst det det häftigt ut, det gör dtet ju.
På bild.
Men det är ju inte hur det ser ut i verkligheten. Dessa "Sprites och Elfs" har kortare "livstid" än en vanlig blixt, och dessutom så ofantligt mycket mindre ljusstarka.

Just det fotot som TS länkar till är ju från ett flertal urladdningar, som alla får samsas på en och samma bild - och då ser det ju ut som något helt annat än vad det var i verkligheten.

Sådana här skjuter liksom uppåt upp mot rymden, ovanpå åskmolnet, och inte som vanliga blixtar som är mellan molnet och marken.
Elfs skjuter iväg uppåt istället alltså, och så snabbt och så blekt att man förmodligen inte ens förmår förstå vad man sett - om man ens hade haft ögonen riktade just ditåt.
En vag rödaktig "gnista" liksom, knappt synlig ett mikroögonblick liksom.

Bilden är alltså lite "Fejk."

Om du ser på den här youtubefilmen så visar den flera luftandar som fångats på video men man ser även att människor som bara tittar på himlen direkt ser dem. Även om det går snabbt.

https://www.youtube.com/watch?v=tGPQ5kzJ9Tg
Citera
2024-05-22, 08:43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
Om du ser på den här youtubefilmen så visar den flera luftandar som fångats på video men man ser även att människor som bara tittar på himlen direkt ser dem. Även om det går snabbt.

https://www.youtube.com/watch?v=tGPQ5kzJ9Tg
Jovisst, men samtidigt så är ju det som kameran fångar synligt en "längre" stund än vad ögonen hade kunnat registrera.
Det hade varit en annorlunda ljusstyrka också, och det hade mest uppfattas som en rödaktig glimt liksom.
Om man Vet vad man letar efter, så hade man regisserat det som en ELF, men hade man bara gått en vardaglig spatserpromenad sent om kvällen, och haft en supercell längst med horisonten som blixtrade och hade sig - då hade man förmodligen inte ens tänkt de dessa så vaga, små och så snabba plötsliga skiftningar mot rött.
På foto, och film, ser man ju hela strukturen - och det eftersom hela strukturen fastnar på bildrutan (med rätt inställningar och ljuskänslighet osv) och den bildrutan - trots att den varar så kort tid, är ändå tillräckligt för att vår hjärna ska registrera den som en större, mer synlig, helhetsbild.
Det är lite så som man kan göra genom att sätta in tex "fula bilder" i smyg i en film.

Tyvärr är det ju svårt att se sådant där.
Inte bara för att det sker så snabbt, utan kanske mest pga att vi - som publik - sällan har så bra utsiktsposition som på filmen.
Antingen är ju åskvädret rakt ovanför oss och då ser vi inget av det som utspelar sig ovanför, eller så är hela himlen täckt av moln.
Vi behöver alltså ha ett, i övrigt, molnfritt himlavalv, med långa perspektiv, där kanske en "enkel" åskcell" befinner sig nere vid horisonten. Så att vi kan se toppen alltså.
Och helt ett område med väldigt blygsam ljusförorening och klar atmosfär.

Vanligt folk hade alltså fått det svårt att lyckas se något sådant.
Men jag säga rinte att det hade varit omöjligt. Tros allt så var det ju genom helt vanliga mänskliga, uppmärksamma, ögon som detta fenomen allra först observerades och rapporterades.
Sen började man ta teknikens under till hjälp.

Jag har själv aldrig sett några ELFs, trots att jag har haft turen att se just en helt ensam Supercell komma inflygande mot mig - i en i övrigt helt molnfri natthimmel.
Det var förvisso inne i storstaden med massiva ljusföroreningar, och jag hade t.o.m gatulampor mitt mellan mig och molnet.
Däremot såg jag ju varje åskurladdning som supercellen kunde bjuda på. Men lade inte märke till något vagt rött ovanför - jag letade inte ens. Jag var så djupt tagen av showen i övrigt att det räckte mer än väl för mig.
Men det var så långt borta att blixtarna var mörkt lila, inte vita som "normalt."
Inte förrän det kom över mig blev de vita, men då såg jag bara nerslagen under molntäcket.
Men först, när jag såg hela molnet på avstånd, så såg jag hur de lila blixtarna lekte runt hela molnet som om det vore ett nystan.
Inte ett ljud, det var helt tyst ...

En annan gång såg jag ett åskväder från mer än tio mils avstånd. Det var bara molntoppen, som låg på själva horisonten, som "blinkade till" i små subtila "puffar" av ljus.
Det var över Nordtyskland och jag låg i det varma augustihavet utanför Falsterbo och guppade upp och ner i de djupa dyningarna.
Men inget rött där heller. Ändå så högt upp ...

Men, nu vet du iaf vad du ska hålla utkik efter, nästa gång du råkar då syn på ett åskmoln där långt borta i fjärran. Kanske du har tur =
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in