Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-22, 00:30
  #73
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Är resande främmande för dig? Vet du om att det finns en värld utanför dina föräldrars källare och att folk faktiskt besöker andra länder för att njuta istället för att sitta och klaga över sitt skitliv på internet?
Så du tycker att det är alldeles för ljust och varmt att sitta utomhus i Sverige i början av maj, men du gillar att resa till Medelhavet och tillbringa mycket tid där?
Citera
2024-05-22, 05:02
  #74
Medlem
Här där jag bor går det överdrivet åt andra hållet, speciellt bland kvinnliga populationen.
Man klär sig i långbyxor, långärmat(även när man bär kortärmat), ansiktsmask där enbart ögon syns, enormt vidbrättad keps/hatt och över detta håller man en sunbrella…..Ok,många som klär sig ”normalt” också, de flesta faktiskt, men bärandes en sunbrella/(paraply) ute i solskenet är väldigt vanligt bland kvinnorna här, även en o annan man bär sådan, jag såg för en tid sedan t.o.m en manlig expat från Afrika(negroid) komma spatserandes med ett utfällt paraply i solskenet.
Citera
2024-05-22, 06:58
  #75
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
God eftermiddag, solälskare!

Jag vill börja med att säga att jag inte har något emot sol och fint väder – det är inte det som är tanken med tråden. Däremot har jag på sistone börjat lägga märke till att folk omkring mig har en nästan sjuklig besatthet av att alltid vara utomhus när det är fint väder. Visst, det är ett evigt mörker halva året så jag förstår dragningskraften av att vara ute i solen när den väl tittar fram. Vad jag däremot inte förstår är när någon blir arg för att man själv inte vill sitta i direkt solsken. Jag var ute med en kompis på stammiskrogen häromdagen och han ville gärna sitta på uteserveringen utan tak, medan jag föredrog att som vanligt sitta i baren och tugga med personalen, prova några nya ölsorter osv.

"Men vafan, vi ska väl sitta ute när det är så fint väder!?" säger han uppgivet.

Man blir ju bara svettig, ölen blir varm snabbare och jag, som inte har hår på huvudet, undviker gärna en ökad risk för hudcancer. Finns det fler som har märkt av samma beteende? Vad tycker ni om svenskarnas relation till solen? I södra Europa söker sig ju alla vettiga människor till skugga och inomhus när solen steker på. Är det så enkelt som att man "passar på"? Media rapporterar samtidigt om ökade fall av hudcancer bland befolkningen.

Hälsningar,
En som föredrar kall öl och glass som inte smälter efter två tuggor

Jag kan inget annat än att att hålla med dig. Och det är nästan bara etniska svenskar som håller på så. Det är en överdriven soldyrkan till den grad att man flyr Sverige under sommaren (trots att det är en bra sommar) för att man vill vara i Spanien eller Grekland. Enbart för att man vill ha massor med sol i skadligt hög värme!
__________________
Senast redigerad av Matsu-san 2024-05-22 kl. 07:27.
Citera
2024-05-22, 07:01
  #76
Medlem
Bajonettkirurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så du tycker att det är alldeles för ljust och varmt att sitta utomhus i Sverige i början av maj, men du gillar att resa till Medelhavet och tillbringa mycket tid där?
Nej, jag tycker inte att det är för ljust och varmt. Du verkar sakna läsförmåga. Jag tycker bara att många har ett ohälsosamt förhållande till solen. Medelhavsbefolkningen har en annan respekt för solen och förstår att man inte överdoserar den – vi blir ju utskrattade av folk som aldrig byggt en bra bil!
Citera
2024-05-22, 07:11
  #77
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Jag kan inget annat än att att hålla med dig. Och det ät nästan bara etniska svenskar som håller på så. Det är en överdriven soldyrkan till den grad att man flyr Sverige under sommaren (trots att det är en bra sommar) för att man vill vara i Spanien eller Grekland. Enbart för att man vill ha massor med sol i skadligt hög värme!
Har du ens varit utanför Sveriges gränser? Det här beteendet behöver man bara åka till Danmark eller norra Tyskland för att se, och det är säkert likadan på samma breddgrader hela varvet runt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Nej, jag tycker inte att det är för ljust och varmt. Du verkar sakna läsförmåga. Jag tycker bara att många har ett ohälsosamt förhållande till solen. Medelhavsbefolkningen har en annan respekt för solen och förstår att man inte överdoserar den – vi blir ju utskrattade av folk som aldrig byggt en bra bil!
Att de beter sig annorlunda kring Medelhavet kanske kan bero på att de ser mer av solen året runt, och har betydligt färre gråa dagar med bara slask.
Citera
2024-05-22, 07:30
  #78
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
God eftermiddag, solälskare!

Jag vill börja med att säga att jag inte har något emot sol och fint väder – det är inte det som är tanken med tråden. Däremot har jag på sistone börjat lägga märke till att folk omkring mig har en nästan sjuklig besatthet av att alltid vara utomhus när det är fint väder. Visst, det är ett evigt mörker halva året så jag förstår dragningskraften av att vara ute i solen när den väl tittar fram. Vad jag däremot inte förstår är när någon blir arg för att man själv inte vill sitta i direkt solsken. Jag var ute med en kompis på stammiskrogen häromdagen och han ville gärna sitta på uteserveringen utan tak, medan jag föredrog att som vanligt sitta i baren och tugga med personalen, prova några nya ölsorter osv.

"Men vafan, vi ska väl sitta ute när det är så fint väder!?" säger han uppgivet.

Man blir ju bara svettig, ölen blir varm snabbare och jag, som inte har hår på huvudet, undviker gärna en ökad risk för hudcancer. Finns det fler som har märkt av samma beteende? Vad tycker ni om svenskarnas relation till solen? I södra Europa söker sig ju alla vettiga människor till skugga och inomhus när solen steker på. Är det så enkelt som att man "passar på"? Media rapporterar samtidigt om ökade fall av hudcancer bland befolkningen.

Hälsningar,
En som föredrar kall öl och glass som inte smälter efter två tuggor
Vi har aldrig varit så lite ute i solen som vi är nu. Och hudcancern ökar. Det beror på att människor bränner sig. För att de inte är ute i solen och vänjer sig.

Istället åker de raka vägen ner till kontinenten och bränner sig. Det har vi aldrig gjort tidigare.
Citera
2024-05-22, 08:16
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jo men exakt, förstår inte varför folk vill sitta i direkt solljus när solen gassar på som bäst. Vad är det trevliga med att det blir för varmt och solen steker hjässan till en saftig huvudvärk? För att inte tala om att det inte borde ha undgått någon svensk som deltar i någon sorts nyhetsrapportering att det finns risk för hudcancer. Lägg till åldrad hud med en massa härliga rynkor som folk sen till varje pris vill få bort med en massa dyra krämer... Människor i varma länder är inte så här dumma, de håller sig inomhus eller i skuggan den tiden på dagen då solen är som starkast. Man kan röra sig lite i solskenet för att tanka D-vitamin. Svenskarna beter sig sig inte vettigt i solen, detta visar hudcancerstatistiken ganska tydligt.

Men varför denna solbesatthet uppstår är ju inte svår att förstå. Den mesta tiden av året är inte solig och varm och då vill alla passa på.

Jag såg någon dokumentär ifrån Australien där en flicka fick beröm av läkaren för att hon hade vit hud och valde att inte vara som dom andra flickorna genom att ligga och pressa sig till cancer, mer sånt borde kanske uppmärksammas här med.

Solen har sin plats men det krävs så ytterst lite för att fylla på med alla fördelarna.
Citera
2024-05-22, 08:44
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeHeart7.5
Jag såg någon dokumentär ifrån Australien där en flicka fick beröm av läkaren för att hon hade vit hud och valde att inte vara som dom andra flickorna genom att ligga och pressa sig till cancer, mer sånt borde kanske uppmärksammas här med.

Solen har sin plats men det krävs så ytterst lite för att fylla på med alla fördelarna.

Jag trodde "alla" i Austrailen tänkte så? Har varit där en gång och minns det som självklart att skydda sig från sol. Typ som för oss att ta på sig varma kläder på vintern.

För övrigt fattar jag inte att ha solen i ögonen som faktiskt vissa har. Gillar allt väder annars
Citera
2024-05-22, 08:55
  #81
Medlem
Går inte jämföra svensken med sydeuropeer på siesta. Vi har helt olika klimat och årstider. Att svensken blir desperat beror på att vi har så kort sol- och värmesäsong innan det på nytt är dags för regn, dimma, mörker och kyla.

Själv är jag ute på fm och inne på em om det blir för varmt. Skugga och fläkt hjälper. Är man flint och vill sitta utomhus på servering kan man använda keps.
Citera
2024-05-22, 10:44
  #82
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Nej, jag tycker inte att det är för ljust och varmt. Du verkar sakna läsförmåga. Jag tycker bara att många har ett ohälsosamt förhållande till solen. Medelhavsbefolkningen har en annan respekt för solen och förstår att man inte överdoserar den – vi blir ju utskrattade av folk som aldrig byggt en bra bil!
Nej, det är du som saknar skrivförmåga.

Så nu är det så att du gillar solen väldigt mycket, så mycket att du ofta tillbringar långa tider vid medelhavet. Däremot retar du dig på att andra människor också gillar sol.

När du nu åkt så många gånger till Medelhavet, har du inte alls tänkt på att det är väldigt mycket varmare där? Det är väldigt starkt solsken under en väldigt stor del av året, vilket gör att människorna där tvingas förhålla sig till solen på ett annat sätt än vad vi gör i nordligare länder? Du har aldrig tänkt på att här är mörkt och kallt under en stor del av året och att vi längtar efter sol under den tiden? Men du tycker att vi i Sverige ska bära oss åt som grekerna vad det gäller solen?

Är det något mer du tycker att vi borde kopiera från andra länder trots att vi har fullständigt olika förutsättningar?
Citera
2024-05-22, 11:24
  #83
Medlem
Bajonettkirurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, det är du som saknar skrivförmåga.

Så nu är det så att du gillar solen väldigt mycket, så mycket att du ofta tillbringar långa tider vid medelhavet. Däremot retar du dig på att andra människor också gillar sol.

När du nu åkt så många gånger till Medelhavet, har du inte alls tänkt på att det är väldigt mycket varmare där? Det är väldigt starkt solsken under en väldigt stor del av året, vilket gör att människorna där tvingas förhålla sig till solen på ett annat sätt än vad vi gör i nordligare länder? Du har aldrig tänkt på att här är mörkt och kallt under en stor del av året och att vi längtar efter sol under den tiden? Men du tycker att vi i Sverige ska bära oss åt som grekerna vad det gäller solen?

Är det något mer du tycker att vi borde kopiera från andra länder trots att vi har fullständigt olika förutsättningar?
Du har en del rimliga poänger i det du skriver men du verkar välja att misstolka mig. Visst, jag gillar solen, vilken människa gör inte det? Däremot gillar jag inte att sitta i direkt solsken, vilket är två helt olika saker. Det är rätt gött att sitta i en park en ljus och solig dag, då helst i ett träds skugga. Jag bär nästan alltid keps och om jag inte gör det så smörjer jag alltid mitt skalliga huvud ordentligt. Det är inte som att jag skulle vilja släcka solen för att jag inte orkar anpassa mig efter vädret... Nu handlar inte diskussionen om vad jag föredrar eller inte, utan om besattheten av solen (det känns som att vi går i cirklar vid det här laget).

Det är ingen annan sol i Frankrike eller i Italien, det är ju samma förbannade eldklot som vi har här. Någon meteorolog eller fysiker har säkert invändningar att solstrålar faktiskt uppfattas som starkare beroende på luftfuktighet, molnighet osv. men det ändrar inte att vi svenskar generellt sett har ett ganska dumt förhållande till solen. Som någon nämnde tidigare i tråden så krävs det inte så lång tid utomhus för att få sig en daglig dos av D-vitamin. Många verkar ju bli solnarkomaner så fort tillfälle ges och ska prompt ut och göra ALLT i solen utan att reflektera kring de potentiellt negativa effekterna av värme och solens strålning. Man hinner fan inte ens svalka sig inomhus innan någon ljuspundare undrar varför man sitter inne när det är så fint väder.

Åt helvete med D-vitaminknarkarna, åt helvete med solidealet och åt helvete med grekerna!
Citera
2024-05-22, 11:51
  #84
Medlem
ManicToos avatar
Jag vet inget annat land som hedrar solen mer. I de flesta länder så är man tvärtom motarbetare av solen, och 90% av all el som används i världen för värme/kyla använda i ACs, inte till uppvärmning.

Anledningen är att Sverige är världens 5:e mest nordliga land med för lite sol och värme.

Vet inte om alla inser att just den svenska flaggan består av en gul sol på en blå himmel. Den är kopierad från den danska, som dock är ett vitt svärd mot en blodig mark. Det är så rätt i Sverige, jag är stolt över den flaggan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in