Citat:
Ursprungligen postat av
raikkonen
Dränk stora yllestrumpor i diesel och trä över dina skor innan du sticker till skogen
Funkar kanske på en "outbildad" hund men en tränade narkotikahund tex kan utan problem markera en bensintank på en bil fylld med bensin där någon har vacumförpackat tex brass i flera lager utan problem eller samma vacumförpackade brasspaket i typ ett oljefat.
Min klipper ett ca 2mm stort kongfragment gömt någonstans i min bostad under ett stolsben eller inkilat mellan två böcker i en bokhylla tex om jag får för mig att gömma ett sådant och drar igång ett inomhussök.
Luktar det röd Kong på tex matbordet om jag har gömt en pyttebyt där under säg en tallrik så är det bara att koppla loss och skicka upp hunden där så är det markerat på 5 sekunder och röd Kong doftar inte jättemycket direkt.
I Nosework kör de ju med Eukalyptus först som är jävligt simpelt sedan något som doftar mindre som jag faktiskt har glömt bort och sedan doft av lagerblad i klass 3 och lagerblad doftar fan inte mycket.
Vissa hundar är tränade att tex lokalisera om någon har varit inne i ett objekt tex hus och kan markera doften av ett mänskligt fingeravtryck på väggen.
En utbildad likhund kan känna doften av en död kropp på flera meters djup ute i vattnet osv.