• 1
  • 2
2024-05-25, 23:25
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jag lyckades lura en Schäfer som ingick i min vaktstyrka i lumpen.
Nu var det ju inte värsta sorten utan bara bevakningshundar men det skiljer kanske inte.

Hur som helst, det dygnet man inte gick vakt hade man hundgårdstjänst, men bl. an rastning.
Vi hade stora strövområden, skog och ängsmark. Brukade kolla hur duktiga hundarna var på att spåra upp mig. Sa "sitt" och sprang och gömde mig och visslade sedan och då brukade dom gå rakt på. Det fanns bara ett sätt att förvilla dom, klättra upp i ett högt träd och vara tyst som faan.

Klart att hundarna gick rakt på, dels hörde de ju visslingen och, liksom en människa hade gjort, gick de mot ljudet. Dessutom började de ju spåra löjligt kort tid efter det att du stuckit, då låg det en flera meter bred doftväg där du hade gått. Sådär kan man göra när man börjar träna med småvalpar, för en något äldre hund är det lika enkelt att hitta som för dig om du skulle gå en grusväg med staket på båda sidor. 24-36 timmar gamla spår är inte för gamla för hundars näsor. Många hundar slarvar mer i färska spår än i gamla. Mina verkar tycka att det är mycket roligare med kluriga äldre spår än lätta färska, som att få ett korsord ur Bamse när man önskat sig söndagskorsordet i DN.
Citera
2024-05-27, 15:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag var väl litet som en hårlös Björn utan klor, men med kläder som ersättning för greppet i trädstammen, som kunde klättra uppåt och nedåt på grenlösa trädstammar.
Man kan tro att björnar, särskilt ungar, använder tricket för att undvika predation av vargar, för vargar kan inte klättra i träd det minsta, och inte hundar heller.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-27 kl. 15:58.
Citera
2024-05-27, 15:57
Avstängd
Hundar kan känna doften av urin långväga, så det är ingen ide att du gömmer dig.
Citera
2024-05-27, 16:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Hundar kan känna doften av urin långväga, så det är ingen ide att du gömmer dig.
Man pissar väl icke i spåret när man skall gömma sig för sin egen hund, och i synnerhet icke om man är jagad av någon annans hund.
Citera
2024-05-31, 20:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är mycket fascinerande hur en hund (eller varg), kan lista ut spårriktingen, bara genom att lukta på olika sidor av växtblad i terrängen. De kan känna vilken sida av bladen, som luktar så litet starkare, och därmed avgöra spårriktningen i någorlunda färska spår.

I allt för gamla spår blir det svårt naturligtvis, för luktämnena dunstar undan för undan. I regn torde det vara svårt att spåra, utom på mycket kort avstånd.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-31 kl. 20:30.
Citera
2024-06-05, 21:54
Medlem
Lång liggtid på spåret innan påsläppt hund, gör återvändsgränder och oväntade vägar. Lämna klädesplagg du har haft på dig på några avstickare. Försök hålla koll på vindriktningen, både vid läggning och påsläpp. Ibland man man lyckas lura även den vassaste nosen rätt ordentligt.
Citera
2025-01-21, 18:37
Medlem
Satine-Salas avatar
Jag brukar kunna lura min schäfer om jag sticker över större vatten eller högt upp i träd. Annars har det varit helt omöjligt. En schäfers nos lurar man inte så lätt.
Citera
2025-01-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det anser jag vara nästan helt omöjligt, efter att ha prövat med att springa i skogen och gömma mig. Helt omöjligt, såvida man inte går i bäckar, stiger upp på land på ena sidan och den andra och gör alla tricks man kan komma på.

Det tar bara några minuter, så kommer hunden och häschar, andfådd och glad, slickar en i ansiktet i stor glädje.

Självklart är lukten av husse eller matte hårt inprogrammerad i nosen, så det blir svårt att lura.

Vad anser experterna om hundspårning ?
Jadu deras näsa är god.

Jag har spårat 1 åriga Schäfrar ca 2 km på lerig stubbåker där vinden kommer in rejält ifrån olika håll beroende på hur spåret vinklar av samt 2 årig Malinois ca 3 km på antingen asfalt eller varierande terräng genom bostadsområden och använt småsten, tändstickor och mynt med min doft som apporter att markera i spåret.

Nu börjar jag ju spåra mina hundar dvs valpspår från 9 veckors ålder och sedan ca ett spår om dagen som blir svårare och svårare ju äldre hunden blir.

Det finns en riktigt kul gammal spårmanual skriven av en fd polis där det ultimata testet är 3 mil, tre dygns liggtid på spåret och tre apporter att markera på vägen.

Så mycket tid har jag dock aldrig lagt på spår så att jag har försökt mig på det.

Spåra upp husse eller matte som springer ut och gömmer sig i skogen är ingen match alls för vissa raser.
Citera
2025-01-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Dränk stora yllestrumpor i diesel och trä över dina skor innan du sticker till skogen
Funkar kanske på en "outbildad" hund men en tränade narkotikahund tex kan utan problem markera en bensintank på en bil fylld med bensin där någon har vacumförpackat tex brass i flera lager utan problem eller samma vacumförpackade brasspaket i typ ett oljefat.

Min klipper ett ca 2mm stort kongfragment gömt någonstans i min bostad under ett stolsben eller inkilat mellan två böcker i en bokhylla tex om jag får för mig att gömma ett sådant och drar igång ett inomhussök.

Luktar det röd Kong på tex matbordet om jag har gömt en pyttebyt där under säg en tallrik så är det bara att koppla loss och skicka upp hunden där så är det markerat på 5 sekunder och röd Kong doftar inte jättemycket direkt.

I Nosework kör de ju med Eukalyptus först som är jävligt simpelt sedan något som doftar mindre som jag faktiskt har glömt bort och sedan doft av lagerblad i klass 3 och lagerblad doftar fan inte mycket.

Vissa hundar är tränade att tex lokalisera om någon har varit inne i ett objekt tex hus och kan markera doften av ett mänskligt fingeravtryck på väggen.

En utbildad likhund kan känna doften av en död kropp på flera meters djup ute i vattnet osv.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2025-01-24 kl. 21:29.
Citera
2025-01-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så vitt jag vet så brukar man vänta minst 30 min för att doftpartiklarna i luften skall hinna lägga sig på marken innan man låter hunden spåra. Springer du iväg o låter hunden komma någon minut senare så är det mycket lätt för hunden att hitta dig.

Vissa hundar är duktiga på att spåra medans andra inte är det, det är individbaserat.
Det beror på. Lägger du ett spår och går det inom 5 minuter så hinner inte så mycket doftpartiklar spridas annars vänta en timme så har det mesta sjunkit ner till backen och det blir ungefär lika lätt som om spåret är helt färskt.

Pratar vi hundsporter så har du olika liggtid beroende på sport och klass samt då också längd på spåret.
Citera
2025-01-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jag lyckades lura en Schäfer som ingick i min vaktstyrka i lumpen.
Nu var det ju inte värsta sorten utan bara bevakningshundar men det skiljer kanske inte.

Hur som helst, det dygnet man inte gick vakt hade man hundgårdstjänst, men bl. an rastning.
Vi hade stora strövområden, skog och ängsmark. Brukade kolla hur duktiga hundarna var på att spåra upp mig. Sa "sitt" och sprang och gömde mig och visslade sedan och då brukade dom gå rakt på. Det fanns bara ett sätt att förvilla dom, klättra upp i ett högt träd och vara tyst som faan.
Det beror ju på hur skicklig hunden är på att lösa sin uppgift. Min hade nog spårat dig fram till trädet och sedan markerat det dvs att här slutar spåret och då är det ju enkelt att kika upp och se om någon gömmer sig där.
Citera
2025-01-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det beror lite på hund.
En del hundar letar i princip bara på marknivå och man får lära dem att söka uppåt för att de skall lyfta nosen.
Andra har det naturligt i sig och söker så utan träning.
Ja det beror ju helt klart på. Pratar vi spår så hade min spårat fram till trädet och sedan markerat att här slutar spåret och då hade det varit enkelt att kika vad som gömmer sig I trädet men om vi pratar personsök med lös hund så hade den troligtvis följt doftspåret fram till trädet och sedan börjat skallmarkera trädet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in