Tyska medier har det senaste dygnet helt dominerats av nazistskandalen på Sylt. En film har spritts på sociala medier där tyska ungdomar syns och hörs skrattande dansa och sjunga en alternativ text med kontroversiellt innehåll till en populär låt.
Detta har utvecklats till en jätteskandal i Tyskland där till och med förbundskanslern ser sig föranledd att ta avstånd.
Jakten på de ungdomar som syns på filmen har nu dragit igång på allvar. Vem vet var detta slutar?
Vad anser Flashback? Är ungdomarna ett hot mot demokratin eller är det snarare reaktionerna som utgör hotet?
Jag ser inte så mycket av reaktionerna på klippet, förutom din nedre länk som inte var så rik.
Ja, vad ska man säga? Dålig smak, alkohol, "Ausländer 'raus!"
Ja, de är nog inte de mest begåvade blondskallarna, och jag tror inte att de menar oss nordbor heller direkt :-)
Inget jag gillar, men inte direkt riktad rasism mot en speciell folkgrupp, utan ett missnöje med migrationspolitiken. Ingen äkta Hitlerhälsning heller, utan även den lite "skämtsamt gjord" så att den kanske inte ens är åtalbar.
Nu är ju tyskarna väldigt känsliga för sånt här, så några personer lär ligga illa till.
Det finns hur mycket som helst. Alla TV-kanaler i Tyskland toppar nyheterna med detta.
Min huvudtanke med tråden var att diskutera de i mitt tycke aningens hysteriska tyska reaktionerna på några uppenbart ironiska ungdomar som skojar till det lite på fyllan.
Det är naturligvis även helt ok att kommentera det som syns på filmen.
Ska bli mycket intressant att se om svensk TV tar upp det hela och hur man i så fall vinklar det.
Senast redigerad av RysktNaetTroll 2024-05-25 kl. 16:43.
Kul klipp! Det förljugna etablissemanget får panik direkt och ska statuera exempel när de märker att de börjar tappa kontrollen. All cred till dessa ungdomar!
Detta uttalande från en tysk politiker tolkar jag som ett direkt hot emot ungdomarna på filmen:
"Berlin politician Sawsan Chebli of the center-left Social Democrats (SPD) had posted, referring to the people singing on the video: "They feel so secure.""
Jounalisten bakom följande uppmaning till att hänga ut ungdomarna borde begripa att det kan resultera i dödligt våld i slutänden.
"Prominent German satirical journalist and late night television host Jan Böhmermann shared the video on social media and asked his 2.7 million followers: "Who and where are these people?" "
Har tyskarna extra kraftig noja mot minsta tecken på rasism eller är det något annat som spökar?
Hur skulle svensk media hantera det hela om det vore svenska studentfirare?
Tacka vet jag demokratins och yttrandefrihetens Tyskland.
Nog för att det inte är lika skitnödigt PK överallt här som i Sverige, men är det lokalbor är de säkert bara inavlade som så många andra öbor världen över.
Fy fan vad löjligt. Desto mer tabu belagt man försöker göra dessa saker desto mer kommer ungdomar att slänga iväg en höger arm bara för att jävlas. Det är nästan 100 år sedan. Dags att släppa det nu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!