Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-25, 21:22
Medlem
Stakeholders avatar
Ja, vi kan deklarera, signera avtal, göra stora betalningar, handla grejer osv men inte rösta i EU-valet. Fattar att man kanske inte vill det, men vi är nog rätt många som skulle rösta om det tog tre minuter på mobilen istället för att åka till kommunen för att förtidsrösta eller promenera till vallokalen och köa och slicka kuvert tillsammans med grannarna.

Vad är det egentligen som gör att vi inte tillåts rösta med BankID? Det diskuteras överhuvudtaget inte alls.
2024-05-25, 21:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Ja, vi kan deklarera, signera avtal, göra stora betalningar, handla grejer osv men inte rösta i EU-valet. Fattar att man kanske inte vill det, men vi är nog rätt många som skulle rösta om det tog tre minuter på mobilen istället för att åka till kommunen för att förtidsrösta eller promenera till vallokalen och köa och slicka kuvert tillsammans med grannarna.

Vad är det egentligen som gör att vi inte tillåts rösta med BankID? Det diskuteras överhuvudtaget inte alls.
För att då kan inte S fuska till sig röster (makt).
2024-05-25, 21:25
Medlem
Citat:

Du identifierar dig med BankID och i och med det så finns det spår om man röstar med det.
2024-05-25, 21:28
Medlem
Solarplexs avatar
Det allra värsta som kan komma ut om en persons privatliv är vad den röstar på. Allt annat som den kan riskera i livet verkar vara av underordnad betydels, men just valhemligheten tycks vara väldigt helig och därför oerhört skyddsvärd. Så har jag i alla fall fattat det. Det är därför man inte kan rösta över nätet heller, för även då kan det registreras vad man röstat på.
Jag skulle också gärna slippa att gå eller åka i väg någonstans bara för att rösta.
2024-05-25, 21:29
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du identifierar dig med BankID och i och med det så finns det spår om man röstar med det.

Ja, men om jag inte bryr mig. Eller om man själv är kandidat? Eller om man vill visa vad man röstar på. Det borde gå att göra
2024-05-25, 21:30
Medlem
Onanikrems avatar
Snabb googling: https://www.umu.se/nyheter/darfor-ar...rige_11653076/

Ifs inte så jobbigt att ta sig till vallokal då man har närmare tre veckor på sig. Men jag hoppas att det snart går rösta med bank-id.
2024-05-25, 21:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Bank ID inte alltid 100% tillförlitligt. Vi ser att gamla framförallt kan luras. Då inte lurade av sina besparingar men lurade att kanske rösta på S!
2024-05-25, 21:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja, men om jag inte bryr mig. Eller om man själv är kandidat? Eller om man vill visa vad man röstar på. Det borde gå att göra
Men om du röstar pår nazister för utrotning av alla kanske du bryr dig? Kan hålla med dig men förstår tanken bakom valhemligheten.
2024-05-25, 21:36
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Men om du röstar pår nazister för utrotning av alla kanske du bryr dig? Kan hålla med dig men förstår tanken bakom valhemligheten.

Alltså, det borde vara ett av flera alternativ. Man kan ju naturligtvis också göra på vanligt sätt om man har extrema åsikter, är paranoid, eller misstror ny teknik.
2024-05-25, 21:36
Medlem
StorTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
För att då kan inte S fuska till sig röster (makt).

Suck.
2024-05-25, 21:42
Medlem
Det kan ju inte vara svårt att göra ett litet "tilläggsprogram" som suddar ut identiteten på den röstande och garanterar total anonymitet. Att hävda något annat är bara dumheter och ett försök att slå i folk med lögner, på vanligt politikermanér...

Jag skulle välkomna en möjlighet att rösta med datorn/mobilen och gärna fler folkomröstningar som tex skulle varit aktuellt nu senast när politikerna tog ett egenhändigt beslut om vår anslutning till NATO: jag gillar inte alls det smussel som har omgivit detta beslut utan en större transparens kring detta hade varit tacknämligt.
2024-05-25, 21:43
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Alltså, det borde vara ett av flera alternativ. Man kan ju naturligtvis också göra på vanligt sätt om man har extrema åsikter, är paranoid, eller misstror ny teknik.
Ett problem är att om det är möjligt att rösta via bankid så är det också möjligt att under hot om våld tvinga sin partner eller barn eller andra att rösta på ett visst sätt.

Du har även detaljen med att om det går lätt att bevisa vad man röstat på så öppnar du för att sälja sin röst.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in