• 1
  • 2
2024-05-26, 12:34
Medlem
Fick ett mail från min egen mailadress om att jag skulle ha blivit inspelad, runkades till pervers porr och att idioten ville ha btc annars skulle detta spridas.

Aset hade mitt fulla namn samt det var skickat från min egen mailadress, som såg identisk ut när jag kollade den i telefonens mailapp. Han påstod sig ha använt pegasus för att komma åt allt detta.

Kollade mitt mailkonto via datorn och för att se om någon tagit sig in, men nej, enligt sidan så har många försök från olika länder gjorts men samtliga är misslyckade och mailen kräver verifiering med mitt telfonnummer för att loggas in. Så han har säkert inte varit inne i mailen. Men var fick han mitt fulla namn ifrån, då jag inte har facebook eller liknande? Mailen innehåller inte ens mitt efternamn i avsändare så han har ej fått det därifrån.

Hur bär de sig åt?
Citera
2024-05-26, 12:35
Medlem
Mejlprotokollet är designat på sådant sätt att det är enkelt att göra. Utmaningen är att kringå spamfiltret. Ungefär som ett brev - det är ju enkelt att skicka ett brev och signera det med ditt namn.
Citera
2024-05-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
Mejlprotokollet är designat på sådant sätt att det är enkelt att göra. Utmaningen är att kringå spamfiltret. Ungefär som ett brev - det är ju enkelt att skicka ett brev och signera det med ditt namn.
Var kan man lära sig göra detta?
Citera
2024-05-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Att skicka ett mejl från någon annans adress? Det du behöver veta är att precis som jag skrev så är det bara en signatur - du får omöjligen tillgång till personens mejl och om du skickar ett sådant här mejl och mottagaren svarar så ser du inte svaret.

Det du pratar om kallas "mail spoofing".

Det finns även SMS spoofing, d.v.s. skicka ett SMS till valfritt nummer från valfritt nummer.

"How to spoof an email", "How to send an email with a spoofed sender address".

Detta är dessutom inte hacking. Eller jo typ, men det är så pass basalt att bara för att man mejlspoofar så blir man inte en hacker. Fast jo typ, egentligen blir man ju det, då man bokstavligen hackar, men okej man blir en "level 0.05 hacker".
Citera
2024-05-26, 13:11
Medlem
Citat:
https://infosecwriteups.com/how-hack...s-a215fcf9341b
Citera
2024-05-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
Att skicka ett mejl från någon annans adress? Det du behöver veta är att precis som jag skrev så är det bara en signatur - du får omöjligen tillgång till personens mejl och om du skickar ett sådant här mejl och mottagaren svarar så ser du inte svaret.

Det du pratar om kallas "mail spoofing".

Det finns även SMS spoofing, d.v.s. skicka ett SMS till valfritt nummer från valfritt nummer.

"How to spoof an email", "How to send an email with a spoofed sender address".

Detta är dessutom inte hacking. Eller jo typ, men det är så pass basalt att bara för att man mejlspoofar så blir man inte en hacker. Fast jo typ, egentligen blir man ju det, då man bokstavligen hackar, men okej man blir en "level 0.05 hacker".
Okej. Jag förstår.
Citera
2024-05-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amkyr
https://infosecwriteups.com/how-hack...s-a215fcf9341b
Tack.
Citera
2024-05-26, 13:56
Medlem
kalkryggars avatar
Du har väl signat upp dig på någon webbsida med den mailen och ditt fulla namn någon gång. Sen har den webbsidan blivit hackad och dina uppgifter hamnat på en lista som säljs hit och dit.

Men det var ett nytt grepp med att de fejkar att det skickas från din egna mejl. Jag har själv fått massor med mail om att de skulle ha spelat in mig runkandes till porr. Den som har en sån film kan väl bara lägga ut den om de vill. Kunde inte bry mig mindre.
Citera
2024-05-26, 21:20
Medlem
Citat:

Hur bär de sig åt?

Du har nog fått exakt samma mail som jag fick för en tid sedan. Det såg först ut som om det kom från min egen mail-adress, men det gjorde det inte.

Om min adress är sonny.svensson@gmail.com så kom detta från sonny.svensson@gnail.com
Citera
2024-05-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Du har nog fått exakt samma mail som jag fick för en tid sedan. Det såg först ut som om det kom från min egen mail-adress, men det gjorde det inte.

Om min adress är sonny.svensson@gmail.com så kom detta från sonny.svensson@gnail.com
på min var det helt identiskt.
Citera
2024-05-28, 06:11
Medlem
zixls avatar
Citat:
på min var det helt identiskt.
För att analysera och identifiera så finns det verktyg. En sida i högen för att komma igång.

https://cyberpanel.net/blog/what-are-email-headers
Citera
2024-05-28, 06:55
Bannlyst
Citat:
Fick ett mail från min egen mailadress om att jag skulle ha blivit inspelad, runkades till pervers porr och att idioten ville ha btc annars skulle detta spridas.

Aset hade mitt fulla namn samt det var skickat från min egen mailadress, som såg identisk ut när jag kollade den i telefonens mailapp. Han påstod sig ha använt pegasus för att komma åt allt detta.

Kollade mitt mailkonto via datorn och för att se om någon tagit sig in, men nej, enligt sidan så har många försök från olika länder gjorts men samtliga är misslyckade och mailen kräver verifiering med mitt telfonnummer för att loggas in. Så han har säkert inte varit inne i mailen. Men var fick han mitt fulla namn ifrån, då jag inte har facebook eller liknande? Mailen innehåller inte ens mitt efternamn i avsändare så han har ej fått det därifrån.

Hur bär de sig åt?

Mail systemet är gamlat , det finns en del säkerhetshål, där ett av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in