Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 00:40
Medlem
Relationer kan vara och är nog för många, livsavgörande. Så det kanske är mest din erfarenhet, och inte något du sett igenom.

Mediciner.. är ju mer än bara psykofarmaka. Utan t.ex. narkosmedel och morfin, vid svåra skador eller stora operationer, hade det ju sett rätt illa ut idag. SÅ, ganska många mediciner, hjälper och har stor användbarhet. Jämför med mängden mänskor som förr dog av svåra smärtor mot idag.

Att stanna vid nihilism och se det som något annat än verktyg, gör en till en mes, som inte förstår krig, kamp, eller varför det är viktigt att välja, eller välja bort, även om det kanske inte leder till någon framgång med vanliga mått mätt.
T.ex. kan det handla om att välja bort eller välja rätt person.

För att hålla det kort.
Citera
2024-05-28, 00:45
Medlem
Glostrups avatar
Det är nog snarare så att man lätt blir pessimistisk och negativ mot det mesta om man inte har förmågan att bygga meningsfulla relationer eller glädjas åt saker i nuet, och att då se hur andra går genom livet med (relativt sett) mer lycka kan säkert skapa en nedåtgående spiral.

Din ”sanning” är kanske din, men den är inte på något sätt allmängiltig. Jag till exempel, som har en relation som är varm och kärleksfull, som har vänner som jag gillar att hänga med och som semestrar och lever mitt liv utan att behöva ropa ut varenda ögonblick på sociala medier - är det jag som är lurad, eller är det du som går miste om allt roligt som ett liv kan fyllas med? Jag vet ju vad jag tycker…

Och vad gör det om politiken är ett oändligt käbblande, att folk med ambitioner gör ”karriär” eller att gud inte finns? Det påverkar väl inte din möjlighet att leva ditt liv som du vill? Du ser inte ”igenom” något, du väljer bara att tolka allt du ser på ett negativt sätt. Testa att helt byta tolkningsmönster, och se saker från den positiva sidan istället. Vips blir politik underhållande i all sin tokighet, och du kan istället glädjas när folk når framgångar på jobbet eller träffar någon de verkligen gillar.

Så kliv du ned från din höga häst, du är inte mer klarsynt än resten av oss utan allt det här låter mest som ett svagt försök att rättfärdiga eller rationalisera dina egna sociala, karriärmässiga ocb intellektuella tillkortakommanden genom att basunera ut att alla som är lyckligare än du egentligen har fel. Släpp sargen och ge dig ut i livet. Jag lovar, det är enormt mycket roligare att leva livet med dess toppar och dalar, än att sitta på läktaren och skrika åt alla andra som om man vet bättre.
Citera
2024-05-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Vågat att påstå att du ser igenom allt och alla. Sanningen är att du nog vet ganska lite, kanske knappt någonting. Du rapar bara oreflekterat vidare saker som du hört i en ekokammare. Släpp tangentbordet och mobilen och skapa meningsfulla relationer med människor.

Men om motparten bevisligen vet mindre och rapar ännu mer i sin ekokammare men lever i övertygelsen om att hen ändå vet mest och argumenterar emot dig, hur gör du då?
Citera
2024-05-28, 00:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahaloj
Gudar finns inte och religioner är myter byggda på sociala behov.

Är du verkligen säker på det? Eller har du bara gjort en ytlig översyn och tyckt att det förefaller sig vara så?

Det här är det du borde lägga din energi på att studera ordentligt, för det är kärnfrågan. Om allting kom till av en slump, så är din nihilism fullt rimlig. Men om inte, så är den helt ute och cyklar.
Citera
2024-05-28, 00:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är du verkligen säker på det? Eller har du bara gjort en ytlig översyn och tyckt att det förefaller sig vara så?

Det här är det du borde lägga din energi på att studera ordentligt, för det är kärnfrågan. Om allting kom till av en slump, så är din nihilism fullt rimlig. Men om inte, så är den helt ute och cyklar.

Glöm inte en annan möjlig verklighet: att allting alltid har funnits. Enligt termodynamikens första huvudsats kan energi varken skapas eller förstöras. Något som varken kan skapas eller förstöras har alltid existerat och kommer alltid att existera.
Citera
2024-05-28, 00:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Glöm inte en annan möjlig verklighet: att allting alltid har funnits. Enligt termodynamikens första huvudsats kan energi varken skapas eller förstöras. Något som varken kan skapas eller förstöras har alltid existerat och kommer alltid att existera.

Fast du har den andra lagen också. Första och andra lagen i sig i kombination är något som talar för att Universum kom till på övernaturligt sätt, för första och andra lagen är inte förenliga med att vi ska kunna existera.
Citera
2024-05-28, 00:58
Medlem
blue-rats avatar
Jag har känt så för människors stora svek. Allt har kastats över bord samtidigt. Men när jag tänker är detta den värsta tiden i mitt liv och jag har haft det bra också. Men vill man tänka att allt är skit blir det det. Tänker man att allt är andras ansvar blir man olycklig.
Citera
2024-05-28, 00:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Fast du har den andra lagen också. Första och andra lagen i sig i kombination är något som talar för att Universum kom till på övernaturligt sätt, för första och andra lagen är inte förenliga med att vi ska kunna existera.
Har du möjlighet att utvidga resonemanget? Jag har lite svårt att förstå vad du menar.
Citera
2024-05-28, 01:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Har du möjlighet att utvidga resonemanget? Jag har lite svårt att förstå vad du menar.

Energi kan inte förstöras eller skapas är lagen du hänvisade till. Den jag hänvisade till säger att entropin alltid måste öka. Om Universum funnits för evigt så borde entropin vara oändlig vid det här laget, och då skulle det inte kunna finnas liv eller ens stjärnor och planeter.
Citera
2024-05-28, 01:16
Medlem
Hähähähähä! Bara genom att läsa din trådstart, TS, ser jag rakt igenom dig och in i lager av ditt psyke som du själv är omedveten om. Hehehehehehe! Jag är verksam på en nivå av verkligheten ingen dödlig borde ha tillgång till. Hohohohoho!
Citera
2024-05-28, 01:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Energi kan inte förstöras eller skapas är lagen du hänvisade till. Den jag hänvisade till säger att entropin alltid måste öka. Om Universum funnits för evigt så borde entropin vara oändlig vid det här laget, och då skulle det inte kunna finnas liv eller ens stjärnor och planeter.

Jag har inga invändningar emot resonemanget, således håller jag med.
Det finns en motsägelse mellan dessa två huvudsatser i denna kontext du beskriver.

Mångvärldshypotesen?

I denna modell kan varje bubbeluniversum ha sin egen fysikaliska lagar och konstanter, och energi kan överföras mellan dessa universum genom olika mekanismer, såsom genom kvantfluktuationer eller kosmisk inflation.
Citera
2024-05-28, 01:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag har inga invändningar emot resonemanget, således håller jag med.
Det finns en motsägelse mellan dessa två huvudsatser i denna kontext du beskriver.

Mångvärldshypotesen?

I denna modell kan varje bubbeluniversum ha sin egen fysikaliska lagar och konstanter, och energi kan överföras mellan dessa universum genom olika mekanismer, såsom genom kvantfluktuationer eller kosmisk inflation.

Mångvärldshypotesen är ren spekulation som det inte finns några som helst belägg för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in