Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 01:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Mångvärldshypotesen är ren spekulation som det inte finns några som helst belägg för.

Ja, Stephen Hawking var en förespåkare för den dock.
Citera
2024-05-28, 01:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, Stephen Hawking var en förespåkare för den dock.

Stephen Hawking var teoretisk fysiker, inte filosof. Jag ser inte vad värdet i hans åsikt skulle vara här, annat än om han lade fram faktiska belägg utifrån fysiken för att det finns multiversum. Men mig veterligen gjorde han aldrig det.
Citera
2024-05-28, 01:35
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Stephen Hawking var teoretisk fysiker, inte filosof. Jag ser inte vad värdet i hans åsikt skulle vara här, annat än om han lade fram faktiska belägg utifrån fysiken för att det finns multiversum. Men mig veterligen gjorde han aldrig det.
Ja du har rätt. Verkar som jag kanske dragit diskussionen lite utanför trådens ämne också.
Citera
2024-05-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahaloj
Politik är teater och folks känslor utan logik. Fri konkurrens är inbördeskrig. Medier är diverse agendor och propagandor. Relationer är kaos som väntar på att explodera eller ta slut och som inte hade börjat om behov från motparten inte hade funnits.
Karriärister är narcissism och ego. Mycket är lögn, väldigt lite är sanning. Nästan all vänskap är bara när folk behöver en.
Dejting är scam. Vård är vinstintressen. Mediciner hjälper inte. Inget vet något särskilt. Fri vilja existerar varken i hjärnan eller i universum om spacetime ens någonsin fanns. Gudar finns inte och religioner är myter byggda på sociala behov.
Semestrar är luftslott och drömmar byggda på kameravinklar, retuscherade foton och berättelser. Försäljare vill ha ens tid för att vinna pengar. Facebook och Instagram är bröd och skådespel för status och framgång.

Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?
Du tror att andra människor har samma inre fungering som dig själv. Allt du nämner är delar av sanningar, men bara någon liten nyans av helheten.

Om världen verkligen är så svartvitt som du beskriver så behöver du träffa människor och inte vara så otroligt ensam.
Citera
2024-05-28, 02:00
Medlem
Storfetdases avatar
Välkommen till världen, du har insett att människor kör över varandra för att gynna sig själva. Vad är nytt?
Citera
2024-05-28, 05:19
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Politik är teater och folks känslor utan logik. Fri konkurrens är inbördeskrig. Medier är diverse agendor och propagandor. Relationer är kaos som väntar på att explodera eller ta slut och som inte hade börjat om behov från motparten inte hade funnits.
Karriärister är narcissism och ego. Mycket är lögn, väldigt lite är sanning. Nästan all vänskap är bara när folk behöver en.
Dejting är scam. Vård är vinstintressen. Mediciner hjälper inte. Inget vet något särskilt. Fri vilja existerar varken i hjärnan eller i universum om spacetime ens någonsin fanns. Gudar finns inte och religioner är myter byggda på sociala behov.
Semestrar är luftslott och drömmar byggda på kameravinklar, retuscherade foton och berättelser. Försäljare vill ha ens tid för att vinna pengar. Facebook och Instagram är bröd och skådespel för status och framgång.

Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?

Till att börja med så kan du göra dig själv en tjänst genom att erkänna att du inte "ser igenom alla och allt" och att du inte vet speciellt mycket om någonting. Ett bättre språkbruk gör det också enklare för andra att förstå vad du menar.

Citat:
Fri vilja existerar varken i hjärnan eller i universum om spacetime ens någonsin fanns.
Kan du översätta åt en mindre vetande? Vad menar du? Vad får dig att tro att du har lyckats lista ut att det du säger är sanningen, vad det nu är som du försöker säga...

Citat:
Gudar finns inte och religioner är myter byggda på sociala behov.
Stora, svepande påståenden utan några belägg eller närmare förklaringar kring varför du tror att... Förlåt, varför just lilla du VET att det är så det ligger till. Hur har du lyckats lista ut detta? Vad har du gjort för upptäckt som forskare inte lyckats göra tidigare? Det finns många hundratals miljoner nihilister ur det defekta människosläktet som mer en gärna vill kunna bevisa att de hade rätt. Deras ateistiska religion, denna spirituella och mentala återvändsgränd är väldigt populär här i Sverige, så du behöver åtminstone inte känna dig ensam.

Men att tro, det gör man i kyrkan, eller inne på vaccinkliniken, hehu
Att däremot veta vad som är sant är inte alls lika vanligt förekommande här i världen. Inte minst i jämförelse med alla som tror att de vet.
Citera
2024-05-28, 05:52
Det finns inte så mycket man kan göra. Självmord eller att sitta i båten och betrakta skådespelet. Jag har valt det sista. Det eviga mörkret tar en ändå snart, så varför inte bara finnas och njuta trots allt.
Citera
2024-05-28, 06:08
Medlem
GertBennys avatar
Man inser att livet inte är någon puttenuttig Disneyfilm där alla tycker om en och där allt är solsken och regnbågar. Sen tar man det därifrån och odlar karaktär och inre styrka.
Citera
2024-05-28, 06:26
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men om motparten bevisligen vet mindre och rapar ännu mer i sin ekokammare men lever i övertygelsen om att hen ändå vet mest och argumenterar emot dig, hur gör du då?
Ignorerar och går vidare med sitt liv.
Det är tröttsamt med alla som "sett sanningen", oavsett vilken sanning det är, då det finns så många.
Citera
2024-05-28, 06:38
Avstängd
psykadelikatessens avatar
Citat:

KBTa dig själv till optimist, det gjorde jag
Läs på massa om buddhism och österländsk inställning till livet, bli en absurdist istället
Citera
2024-05-28, 06:40
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är nog snarare så att man lätt blir pessimistisk och negativ mot det mesta om man inte har förmågan att bygga meningsfulla relationer eller glädjas åt saker i nuet, och att då se hur andra går genom livet med (relativt sett) mer lycka kan säkert skapa en nedåtgående spiral.

Din ”sanning” är kanske din, men den är inte på något sätt allmängiltig. Jag till exempel, som har en relation som är varm och kärleksfull, som har vänner som jag gillar att hänga med och som semestrar och lever mitt liv utan att behöva ropa ut varenda ögonblick på sociala medier - är det jag som är lurad, eller är det du som går miste om allt roligt som ett liv kan fyllas med? Jag vet ju vad jag tycker…

Och vad gör det om politiken är ett oändligt käbblande, att folk med ambitioner gör ”karriär” eller att gud inte finns? Det påverkar väl inte din möjlighet att leva ditt liv som du vill? Du ser inte ”igenom” något, du väljer bara att tolka allt du ser på ett negativt sätt. Testa att helt byta tolkningsmönster, och se saker från den positiva sidan istället. Vips blir politik underhållande i all sin tokighet, och du kan istället glädjas när folk når framgångar på jobbet eller träffar någon de verkligen gillar.

Så kliv du ned från din höga häst, du är inte mer klarsynt än resten av oss utan allt det här låter mest som ett svagt försök att rättfärdiga eller rationalisera dina egna sociala, karriärmässiga ocb intellektuella tillkortakommanden genom att basunera ut att alla som är lyckligare än du egentligen har fel. Släpp sargen och ge dig ut i livet. Jag lovar, det är enormt mycket roligare att leva livet med dess toppar och dalar, än att sitta på läktaren och skrika åt alla andra som om man vet bättre.

Du är ju en av forumets livslögnare också.

Det är i princip ingen som är lycklig. Man kan må drägligt med utmärkt hälsa och bra ekonomi men mer än så är det inte. Livet är något som egentligen inte alls borde finnas och "samhället" är skamhället, en skamlig charad.
Citera
2024-05-28, 06:42
Du måste få ut ditt budskap.

Testa skriv ditt budskap på två stora affischer fästa på dig både fram och bak och gå omkring i folkrika områden, ring även i en kobjällra så folk hör dig.

Ropa typ "jag vet sanningen!".

Funkar inte det så får du be om antidepressiva.
Senast redigerad av priz 2024-05-28 kl. 06:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in