• 1
  • 2
2024-05-30, 10:41
Medlem
Detta har pågått i många år men det retar mig nu mer än någonsin innan.

Det verkar som att alla kommersiella radiokanaler har en begränsad lista på låtar som de repeterar om och om igen i all oändlighet.

Säkert är det order (=pengar) från skivbolagen som är bossen och bestämmer.

Är det jag eller känner andra männsikor likadant. Till råga på allt kommer den tjatiga reklamen.

Jag vet att jag kan lyssna på egna playlistor, Spotify, etc.

Kommer ihåg för många år sedan fanns programmet Tropicopop som spelade helt okända videos från helt okända band, från Afrika, från karibien, etc man blev chockad, FANNS FRUKTANSVÄRT BRA MUSIK!

Men de låtarna hör man aldrig för de säkert drar inga pengar.

Vad säger panelen?
Citera
2024-05-30, 10:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
Detta har pågått i många år men det retar mig nu mer än någonsin innan.

Det verkar som att alla kommersiella radiokanaler har en begränsad lista på låtar som de repeterar om och om igen i all oändlighet.

Säkert är det order (=pengar) från skivbolagen som är bossen och bestämmer.

Är det jag eller känner andra männsikor likadant. Till råga på allt kommer den tjatiga reklamen.

Jag vet att jag kan lyssna på egna playlistor, Spotify, etc.

Kommer ihåg för många år sedan fanns programmet Tropicopop som spelade helt okända videos från helt okända band, från Afrika, från karibien, etc man blev chockad, FANNS FRUKTANSVÄRT BRA MUSIK!

Men de låtarna hör man aldrig för de säkert drar inga pengar.

Vad säger panelen?
Ja, det är tjatigt och ja det handlar om pengar.

Lyssna på SR P1 istället.
Citera
2024-05-30, 10:50
Medlem
DayNites avatar
jag kan berätta varför väldigt kort

en radiostation bygger på en beräknad kunskap
du ska lyssna på kommersiell radio ca 15 mintuer om dagen, då ska du inom det spannet höra en ny låt, en halvny låt, samt en äldre klassiker

tex som att när du kör bil så byter du sällan radiostation om du gillar morgonshowen, då kommer du lyssna på samma när du kör hem
detta kallas "drive time" och det är där man sätter sin "top" dj

så hela upplägget är byggt på att samma låtar kommer åter, en modern hit station snurrar på ca 150 låtar i sin helhet, men känslan ska vara är att du får nya låtar oftare, tätare och baseras på undersökningar som görs några gånger / år

detta funkar bra i USA där en lite större stad kan ha 15 olika radiostationer, men lilla sverige har inte så många och det är samma ägare med samma trötta människor som suttit där i väldigt många år så det kommer inget nytt för den som köper reklam vill känna igen sig

därför så funkade inte Power106 som var en RNB Hip Hop kanal i Stockholm, för kidsen i förorten hade då inga pengar, reklamen sinade och det var bättre att skapa en station som riktade in sig på en köpstark kundgrupp, som tex mammor som ska köpa blöjjor, ny bil eller resor

SR behöver inte bry sig om inkäning via rekalm, som betalar löner mm, så dom kan spela vad dom vill men det kan inte kommersiell station för det handlar om skivbolagen, tävlingar som ges gratis från sponsoerer och skapar ett innnehåll i showen eller andra sponsoraktiviteter som gör att stationen överlever
Senast redigerad av DayNite 2024-05-30 kl. 10:54.
Citera
2024-05-30, 10:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayNite
en köpstark kundgrupp, som tex mammor som ska köpa blöjjor ...
Väldigt bra genomgång. Och till trådstartaren: visst känns det fräscht att när du lyssnar så är du instängd i samma fårhage som tex "mammor som skall köpa blöjor", allt enligt måndagsmötets whiteboard.
Citera
2024-05-30, 10:59
Medlem
kalkryggars avatar
Gratulerar till att du fått kunskap som de flesta andra haft i bra många fler år än "många år".

De spelar låtar som bolagen betalar dem att spela. Så enkelt är det. Alla säger att de är trötta på det men eftersom det fortsätter så visar det att folk ändå lyssnar.

Så jag tycker att du när du släpper en låt (om du släpper) så ska du välja ett bolag som ser till att din låt spelas mest av alla. Tjäna para är det som gäller.
Citera
2024-05-30, 11:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Radiokanaler är väl till för den stora gruppen som egentligen inte är intresserade av musik men ändå vill vara med?

Har man inget genuint intresse vill man höra något som känns bekant och inte utmanande. Faktum är väl att de allra flesta faller inom den kategorin. Se bara på mellon/Eurovision, det är musik för en grå massa som är mer pigga att se ett framträdande än att verkligen lyssna.

Jag kan tycka det är befriande att inte bry sig i trender eller vad media vill trycka på oss.
Citera
2024-05-30, 11:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gratulerar till att du fått kunskap som de flesta andra haft i bra många fler år än "många år".

De spelar låtar som bolagen betalar dem att spela. Så enkelt är det. Alla säger att de är trötta på det men eftersom det fortsätter så visar det att folk ändå lyssnar.

Så jag tycker att du när du släpper en låt (om du släpper) så ska du välja ett bolag som ser till att din låt spelas mest av alla. Tjäna para är det som gäller.

Säkert så. Men man rusar ju inte iväg och köper en cd via en påverkan av radion. Speciellt om låten man hör är 10 år gammal och artisten nästan bortglömd.

Njae, tycker nog radion kan variera sig mer. Blir mer Spotify numera, även i bilen.
Citera
2024-05-30, 11:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Säkert så. Men man rusar ju inte iväg och köper en cd via en påverkan av radion. Speciellt om låten man hör är 10 år gammal och artisten nästan bortglömd.

Njae, tycker nog radion kan variera sig mer. Blir mer Spotify numera, även i bilen.

Nä, men folk går in på Spotify och lyssnar på den. Det gör man oavsett om den är 10 år gammal eller inte.
Citera
2024-05-30, 11:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä, men folk går in på Spotify och lyssnar på den. Det gör man oavsett om den är 10 år gammal eller inte.

Sant, men typ Hotel California eller Afrika med Toto har man ju hört 1000 ggr redan.
Citera
2024-05-30, 11:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Sant, men typ Hotel California eller Afrika med Toto har man ju hört 1000 ggr redan.

Jo visst. Men de vill väl fortfarande påminna dig om den så att du går inte och lyssnar igen.
Citera
2024-05-30, 11:26
Medlem
DayNites avatar
Citat:
det är för att i undersökningar / fokusgrupper med målgruppen som bjuds in av stationen, så bjuder man på lite pizza, sen får man ge poäng på låtar, dessa klassiker får alltid höga poäng och då fortsätter man spela dem
Citera
2024-05-30, 11:36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayNite
jag kan berätta varför väldigt kort

en radiostation bygger på en beräknad kunskap
du ska lyssna på kommersiell radio ca 15 mintuer om dagen, då ska du inom det spannet höra en ny låt, en halvny låt, samt en äldre klassiker

Se där ja! Det är alltså inte meningen att man ska lyssna på en kommersiell station hela dagen. Alla bitar faller på plats nu.
För typ 20 år sen när både jag och många av mina kompisar jobbade inom tillverkningsindustri så var det standard att man hade en radio igång hela arbetsdagen. De som tvingades lyssna på Rix, Mix eller nåt liknande höll allihop på att bli galna. Galna på samma jävla låtar, galna på radiopratare som bara snackade väder och att det snart var dags för helg (eller semester) och galna på all sinnesslö reklam som upprepades in absurdum.

Men det har alltså aldrig varit tanken att man ska lyssna några längre stunder på de här stationerna... Låter fullt rimligt. En kvart är nog ungefär vad man mäktar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in