• 1
  • 2
2024-05-30, 19:22
Medlem
Ett par vänner har börjat sälja Kangen vattenmaskiner. Utåt så lägger de upp flera inlägg per dag på sociala medier om att de har startat upp automatiserad onlinebusiness, att de bara behöver jobba 2-3 Tim/dag kan resa jorden runt och tjänar mer pengar än någonsin. Har fått veta att de investerat ca 130 000 kr för att komma högre upp i nån ”rangordning” som ska göra att de tjänar mer pengar snabbare???? De har svar på tal till alla mina invändningar o jag når inte fram.
Finns det någon som verkligen tjänat pengar på detta o lever på det??
Citera
2024-05-30, 19:28
Medlem
Vettiga människor ägnar sig åt vettiga saker.

Tror dina vänner är idioter tyvärr. Kanske finns annat som pekar på att dom är idioter om du tänker efter? Typ tatueringar? Keps? Foppatofflor och liknande.
Citera
2024-05-30, 19:31
Medlem
Här finns intressant läsning om dessa tomtar: https://maxmalm.se/2022/vattenbluffen-nu-i-sverige/
Citera
2024-05-30, 19:35
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutan77
Ett par vänner har börjat sälja Kangen vattenmaskiner. Utåt så lägger de upp flera inlägg per dag på sociala medier om att de har startat upp automatiserad onlinebusiness, att de bara behöver jobba 2-3 Tim/dag kan resa jorden runt och tjänar mer pengar än någonsin. Har fått veta att de investerat ca 130 000 kr för att komma högre upp i nån ”rangordning” som ska göra att de tjänar mer pengar snabbare???? De har svar på tal till alla mina invändningar o jag når inte fram.
Jösses, det är ett pyramidspel.
Citera
2024-05-30, 19:49
Medlem
Om nån tjänar pengar på det?
Japp! Dom som startade bluffen tjänar grova pengar. Det är klassiskt pyramidspel men genom att sälja någon produkt så kommer de undan lagen.

Jag var i kontakt med nåt liknande "Am-Way" för drygt 20 år sen. Inte nog med att man skulle kränga undermåliga prylar till överpriser till sina underordnade försäljare (som i sin tur skulle kränga samma prylar till sina underordnade försäljare osv). Man skulle dessutom nån gång i månaden gå på BBS (nej, inte BS utan Buissiness Building Seminar) som kostade nån hundring och några ggr per år gå på WES (Week End Seminar) som kostade nån tusenlapp. Gissa vilka som tjänade pengar? Inte var det nån underordnad försäljare. Dessutom borde man köpa på sig ett lager av produkter så man lätt kunde leverera till sina underordnade. Min dåvarande fru och jag blev bjudna på ett BBS och kom snabbt fram till att det var BS.

Tillägg: frugan kollade med skatteverket och de som hade startat Am-Way i Sverige några år tidigare tjänade inte särskilt mycket.
Senast redigerad av Hesselmandiesel 2024-05-30 kl. 19:55. Anledning: Tillägg
Citera
2024-05-30, 19:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ett par vänner har börjat sälja Kangen vattenmaskiner.

Kangen? Det är ett bolag alltså?

Vattenmaskiner? Vad är en vattenmaskin? Tillverkar den vatten??
Citera
2024-05-30, 19:55
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Här finns intressant läsning om dessa tomtar: https://maxmalm.se/2022/vattenbluffen-nu-i-sverige/
Jag visste inte att såna här maskiner finns, ännu mindre visste jag hur mycket dom kostade och att den siste idioten ännu inte är född. Efter att ha läst igenom din länk så kan jag nästan inte göra annat än att tycka synd om idioterna som håller på med det här... Men sen så läste jag att dom även var antivaxxare och nu ser jag dom enbart som idioter.
Citera
2024-05-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Tack för den länken👍🏻 Där bekräftades väl alla mina misstankar. Ska försöka få dem att läsa detta……
Citera
2024-05-30, 20:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Enagic, Kangenvatten; orolig för vän").

Mod.
Citera
2024-05-30, 20:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kangen? Det är ett bolag alltså?

Vattenmaskiner? Vad är en vattenmaskin? Tillverkar den vatten??

Maskinen påstås av säljaren jonisera vattnet, som ska förändra vattnets struktur på så sätt att vattnet blir en antioxidant, återfuktar bättre samt sänker kroppens PH-värde, vilket ska ha en mängd hälsofördelar enligt japanska återförsäljare.

Forskning har dock visat att maskinerna inte fungerar och vetenskapen har sågat försäljningsargumenten med hänvisning till den kunskap som finns inom det medicinska området:

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_ionizer

Citat:
There is no medical evidence for any health benefits of alkaline water. Extensive scientific evidence has completely debunked these claims.

The machines originally became popular in Japan and other East Asian countries before becoming available in the U.S. and Europe.
Citera
2024-05-30, 20:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Det finns en kille som har orkat göra research på detta och synat värdekedjan för produkten. Det japanska företaget Enagic lyder inte under EU-regler vad gäller medicinska påståenden i sin marknadsföring, och det står därför de fritt fram att komma med den typen av försäljningsargument. Företaget uppges vara certifierat men de certifierande organisationerna är högst troligt inte myndigheter och inte heller kända i några andra certifieringssammanhang.

Återförsäljarna är vanliga privatpersoner i resp. land, som annonserar via Facebook. Man bjuds in till ett "nätverk" där folk i gruppen uppges bombardera nya personer med information om hur bra maskinen är, trots avsaknaden av vetenskapligt stöd för hälsopåståendena. Säljarna får poäng för varje såld maskin och köpare erbjuds också att bli återförsäljare och värva nya köpare.

https://maxmalm.se/2022/vattenbluffen-nu-i-sverige/
Citera
2025-01-27, 19:51
Medlem
Citat:

Hur gick det för dina vänner nu nästan ett år senare. Rika? Kronfogden?

Har en närstående som börjat med den här skiten och det är ju omöjligt att nå fram men är ju orolig på riktig när en människa sätter sin tilltro till något sånt. Känns som hjärntvätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in