Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-01, 17:56
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har troligtvis broddmask i grönsakslandet. Dom kommer på natten och ger sig på de små salladsplantorna, dom äter av dom mellan roten och basen av plantan så den halshuggs. Jag har börjat lägga pinnar runt salladen så dom ska ge sig på pinnarna istället och lämna platsen. Såg en youtubevideo. Finns det andra sätt? Utan att använda toxiskt bekämpningsmedel.
Citera
2024-06-01, 18:46
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har troligtvis broddmask i grönsakslandet. Dom kommer på natten och ger sig på de små salladsplantorna, dom äter av dom mellan roten och basen av plantan så den halshuggs. Jag har börjat lägga pinnar runt salladen så dom ska ge sig på pinnarna istället och lämna platsen. Såg en youtubevideo. Finns det andra sätt? Utan att använda toxiskt bekämpningsmedel.

Har du någon fiberduk över odlingen eller är det fritt fram för fjärilarna att lägga sina larver? Förebyggande är annars det som funkat bäst för mig. Annars finns ju bekämpning med nematoder, alltså rundmaskar, som kryper in i larverna och via någon bakterie så slutar larverna äta och dör. Ska vara ekologiskt och ofarligt men känns lite äckligt ändå på något vis så jag har inte provat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in