Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-02, 12:49
  #1
Medlem
Mailmanss avatar
Har på senare tid insett att alla mina t-shirts kryper på längden, något extremt (5-10cm) och börjar undra om det går att lösa det på något sätt.

Dom blir inte för små eller trånga att ha på sig, de är bara längden som är problemet. Tycker det är fult att de blir så korta, och vill inte köpa större för då blir de för stora upptill.

Har inte gått upp i vikt, snarare tvärt om.
Omfång har krympt också.

Tvättar alltid 40 grader och torktumlar jag så kör jag på lägsta möjliga värme.

Är tyget sämre idag och krymper mer?
Är jag sämst på tvätta?
Går det att dra ut tröjorna igen eller kasta?
Citera
2024-06-02, 12:57
  #2
Medlem
Glostrups avatar
Sträck dem när du tar ut dem ur tvättmaskinen, och kör dem i torkskåp istället för torktumlare.
Citera
2024-06-02, 13:10
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
30 graders tvätt och hängtorkning utan värme.

Men man ska aldrig torktumla t-shirts/piké för då tappar de formen.
Citera
2024-06-02, 13:12
  #4
Avstängd
Ja, det gör dom. Lösningen är att köpa XL, och efter ett rundgång med tvätt och torktumlare sitter dom perfekt - jag är ganska smal. Varför gör dom på detta viset. Dom vill att vi ska slänga kläder i fel storlek för att köpa mer. Cyniskt skit som kapitalismen är.
Citera
2024-06-02, 13:14
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tvättar alltid 40 grader och torktumlar jag så kör jag på lägsta möjliga värme.
Förmodligen torktumling som gör det, brukar själv hänga upp hemma på torkställning eller galge över badkaret https://www.ikea.com/se/sv/p/frost-t...-vit-40244831/
Citera
2024-06-02, 13:20
  #6
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erytmenus-o
Ja, det gör dom. Lösningen är att köpa XL, och efter ett rundgång med tvätt och torktumlare sitter dom perfekt - jag är ganska smal. Varför gör dom på detta viset. Dom vill att vi ska slänga kläder i fel storlek för att köpa mer. Cyniskt skit som kapitalismen är.

Får prova detta, aldrig haft XL som jag tvättat och torktumlat, bara provat i butik.

Jag är 180 väger 80 kg.
Citera
2024-06-02, 13:29
  #7
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Sträck dem när du tar ut dem ur tvättmaskinen, och kör dem i torkskåp istället för torktumlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
30 graders tvätt och hängtorkning utan värme.

Men man ska aldrig torktumla t-shirts/piké för då tappar de formen.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Förmodligen torktumling som gör det, brukar själv hänga upp hemma på torkställning eller galge över badkaret https://www.ikea.com/se/sv/p/frost-t...-vit-40244831/

Har en knapp på torktumlaren som är för att sänka värmen ännu lägre utöver de 3 olika som finns på vanliga reglaget. Bruka köra med den intryckt i tron att det skulle vara safe. Men får nog tänka om.
Citera
2024-06-02, 14:25
  #8
Medlem
Europes avatar
Nej, de krymper inte, men jag torktumlar aldrig dem, så testa att istället hänga dem på tork.
Citera
2024-06-02, 14:31
  #9
Medlem
smokingdogs avatar
Finns ju t shirts som är längre än standard.

Testa sök på lång (tall) T-shirt.

Kan även instämma med andra, köp en storlek större och tvätta och torktumla som du vanligtvis gör.

Alternativt att du köper en ny i nuvarande storlek och inte torktumla. När den är blött tar du tag i längden och snärtar den i luften. Använd tyngde av vattnet, du känner av efter ett par snärt att den är fullt utvidgad. Därefter häng på galgen och låt den torka. Funkar inte detta så är bästa alternativet att gå upp en storlek.
Citera
2024-06-02, 15:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Har på senare tid insett att alla mina t-shirts kryper på längden, något extremt (5-10cm) och börjar undra om det går att lösa det på något sätt.

Dom blir inte för små eller trånga att ha på sig, de är bara längden som är problemet. Tycker det är fult att de blir så korta, och vill inte köpa större för då blir de för stora upptill.

Har inte gått upp i vikt, snarare tvärt om.
Omfång har krympt också.

Tvättar alltid 40 grader och torktumlar jag så kör jag på lägsta möjliga värme.

Är tyget sämre idag och krymper mer?
Är jag sämst på tvätta?
Går det att dra ut tröjorna igen eller kasta?

T-shirts av dålig kvalitet krymper och tappar form när de tvättas. De av bra kvalitet kan tvättas hundratals gånger utan att det händer.
Citera
2024-06-02, 15:26
  #11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
T-shirts av dålig kvalitet krymper och tappar form när de tvättas. De av bra kvalitet kan tvättas hundratals gånger utan att det händer.

Svårt att tro att det är problemet. Har t-shirts i alla pris klasser, hänt samma med alla.
Citera
2024-06-02, 16:03
  #12
Medlem
Vitiss avatar
Tvätta i 40°C.
Dra måttligt i sömmarna när den är blöt.
Men ffa: Lufttorka!
All värmetorkning förstör textil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in