Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-05, 10:05
Medlem
Hirvis avatar
Jag hejar på Djurgården, det är ganska ofta ett bra lag i fotboll. Ibland vinns det titlar, inte ofta nog. Ibland spelar man i Europa, eller ja, en gång. Men det var kul.

Jag känner att en diskussion som denna skulle drunkna i tråden om allsvenskan och att den förtjänar sitt eget tempo även om den kanske borde ligga under psykologi.

Min frågeställning är enkel och snälla bespara oss "för dom är knulldockor" och liknande oneliners, Varför är Djurgården så dåliga på derbyn? För jag förstår inte riktigt.

Min tes har länge varit en mix av att truppen består av för mycket spelare som inte "kliver fram" när det behövs som mest och att vi helt enkelt haft sämre trupp än exempelvis gnaget, men det håller ju inte längre. Hur kan vi fortsätta vara så dåliga i derbyn när vi har spelare som kan sänka Apoel i ett europakval, som kan dominera mot Malmö?

Sitter det i väggarna? Är Djurgården för "snälla" och inbjudande och för mycket god stämning? Förstår inte spelarna allvaret eller förstår dom det nästan för mycket?
Citera
2024-06-05, 10:51
Medlem
Djurgårdare är mentalt svaga och det visar sig i derbyn.

Antagligen dyker det upp tankar i huvudet som t ex "hur fan gick det här till, varför är jag i djurgården? jag borde vara i Bajen... jävla tryck det är från Bajenklacken.. vad fan gör jag ens här... alla hatar oss verkar det som... nu kallar dom oss apor också... fan"
Citera
2024-06-05, 11:37
Medlem
Lower3rds avatar
Tror det blivit en ond spiral, de vet hur viktigt det är att vinna derbyn men har som du skriver en rätt möglig historik. Det har nog satt sig i huvudet/väggarna och trots att man vet att man är ett bra lag så funkar det inte för att man vill för mycket, precis ALLT ska göras rätt just i derbyn. Som en sorts kollektiv panikångest.

Hjälper ju inte att man inte har någon hemmaplan heller...
Citera
2024-06-05, 12:06
Medlem
CudLifes avatar
Det är enkelt, det är losermentalitet bland spelare och avsaknad av ledare. Det gäller både på plan, läktare och gatan. När Djurgården ligger under så blir det helt knäpptyst då klacken dessutom helt saknar trumma så lyckas dom aldrig piska upp någon stämning igen och blir totalt överkörda av t.ex Bajen.

Ska vi vara helt ärliga så har Djurgården aldrig lyckats göra Tele2 till sin egen fästning, det både känns och märks att dom är där på nåder och det sprider sig såklart till spelarna. Därför har du väsentligt sämre derbystatistik efter flytten dit för Djurgården.

Jag tror inte att vi kommer att se någon förändring medans Djurgården är kvar på tele2 i derbystatistiken. Ni skulle behöva ett eget geografiskt förankrat hem som ni kan göra till ert eget och anpassa efter er själva för att skapa den där hemmakänslan hos både fans, trupp och ledare. Som det är nu är ni lamm bland vargar.
Citera
2024-06-05, 12:20
Medlem
Bazze1s avatar
Psykopaten Fredrik Reinfeldts osalige men tyvärr livslevande ande spökar omkring laget.

Förbjud idioten att närvara vid derbymatcher är ett första men nödvändigt steg tror jag.....sen är det väl det vanliga byt ut tränare lagledning och styrelse samt köp nya och bättre spelare.
Citera
2024-06-05, 12:37
Medlem
Jag tror också att arenan spelar roll. Djurgården har väl inte spelat derby på hemmaplan sedan 90-talet. Först på Råsunda och nu spelar de på en arenan som byggdes för Bajen.

Jag har aldrig riktigt förstått varför Djurgården valde att placera sin klack på den mindre klacksektionen på arenans baksida så även när de står som hemmalag mot Bajen är det som det vore bortalag.

Både Djurgården och Hammarby har problem mot AIK på Nationalarenan, tror det till stor del också beror på naturgräset. AIK har på slutet haft ganska svårt mot Bajen på Nya Söderstadion.

Vi får se hur det går i höst när Djurgården möter AIK på konstgräs.
Citera
2024-06-05, 12:55
Medlem
over9ks avatar
Det är mentalt, de har ingen kultur och absolut ingen vinnarkultur.
Citera
2024-06-05, 12:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Det är enkelt, det är losermentalitet bland spelare och avsaknad av ledare. Det gäller både på plan, läktare och gatan. När Djurgården ligger under så blir det helt knäpptyst då klacken dessutom helt saknar trumma så lyckas dom aldrig piska upp någon stämning igen och blir totalt överkörda av t.ex Bajen.
Ibland får man ta ett andetag innan man svävar iväg i sitt hat och lämnar all verklighet bakom sig.
Citera
2024-06-05, 12:59
Medlem
CudLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ibland får man ta ett andetag innan man svävar iväg i sitt hat och lämnar all verklighet bakom sig.

Vad exakt har jag sagt som inte stämmer? Det är inget hat, det är ren fakta. När dom kommer upp mot antagonister så är dom chanslösa rent mentalt. Djurgården behöver ett eget hem för att börja vinna egna Derbyn.
Citera
2024-06-05, 13:10
Medlem
TOMATJI104s avatar
Dom har ju ingen hemmaplan Kungen äger ju hela Djurgården apberger på Skansen finns väl inte längre.
Citera
2024-06-05, 13:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Vad exakt har jag sagt som inte stämmer? Det är inget hat, det är ren fakta. När dom kommer upp mot antagonister så är dom chanslösa rent mentalt. Djurgården behöver ett eget hem för att börja vinna egna Derbyn.
Apa har rent historiskt ett bättre track record mot Storebror i allt utom möjligen på läktaren. Jag lämnar det där. Detta är så inte min fight, men vi kan väl iaf. hålla oss till verkligheten.
Citera
2024-06-05, 13:26
Medlem
CudLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Apa har rent historiskt ett bättre track record mot Storebror i allt utom möjligen på läktaren. Jag lämnar det där. Detta är så inte min fight, men vi kan väl iaf. hålla oss till verkligheten.

Nu snackar vi om derbyn, Djurgården har en bra trupp, dom är bra på att sopa bort mindre lag men dom är klappusla i derbyn. På 20 matcher har Bajen 11 vinster, 6 oavgjorda och 3(!) vinster för Djurgården.

På 28 matcher mot gnaget så har Djurgården 5 vinster, 8 oavgjorda och 15 Vinster till gnaget.

Så som du ser så håller vi oss absolut till verkligheten här. Statistiken ljuger inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in