Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-05, 18:13
Medlem
Back-Annas avatar
Nån annan som lyssnat på litteraturpodden Gästabudet?

Den drivs av den evinnerligt plågsamt störande, gnäggande, flamsande och tramsande författaren Lyra Ekström Lindbäck, som imponerande nog lyckas infantilisera varje samtalspunkt med hennes främsta kännetecken: flabbet, som hotfullt hänger bakom varje stavelse.

Hon flankeras av sin absoluta motsats i kritikern Mikaela Blomqvist, som är behagligt försynt utan att vara beskedlig, med en ljuvligt klingande röst och en allvarsam men samtidigt munter och livsbejakande blick på tillvaron.

Högst oklart varför Mikaela väljer att podda med den fånskrattande Lilla Augustpris-vinnaren, och varför jag väljer att uthärda, men det är trots allt en av de få svenska litteraturpoddarna. Lyra borde istället podda med den lika manierade Lydia Sandgren, som rattar podden ”Har du inte läst den?”, och Mikaela borde börja podda med nån annan, varför inte Stoopendaal.

Nåväl, vad tycker ni?
Citera
2024-06-07, 08:31
Medlem
Feedback66s avatar
Har lyssnat en del, innan vissa avsnitt lades bakom betalvägg. Lyssnade t.ex. på avsnitten där just Stoopendaal var gäst. Jag lyckades ärligt talat inte riktigt urskilja vem som var vem av de tre panelmedlemmarna. Det enda jag lyckades urskilja var att Lyra var den som aldrig sade något intressant om någonting, inte en enda intressant tanke. Rebecka Kärde och Mikaela Blomqvist däremot var bra. Tyvärr ingen podcast jag kommer betala för att få höra. Och alldeles för många av de gamla avsnitten hade Victor Malm som gäst för att det skulle vara värt att lyssna på dem.
Citera
2024-06-12, 10:27
Medlem
Arepos avatar
Ja, den är rolig, men inte så rolig att den är värd att betala för.

Jag tycker, till skillnad från er, att Lyra har sina förtjänster. Hon läser ju t.ex. Flashback och citerar friskt härifrån i flera avsnitt, så hon kommer garanterat att hitta även den här tråden när hon googlar sig själv. (Hej, hej Lyra ) Lyssna på avsnittet om skrivarskolor så tror jag att ni kommer att ändra uppfattning om henne ni också. Hennes autistiskt-konfrontativa trollande av intervjuobjektet med hjälp av svador från litteraturforumet tyckte iallafall jag var underhållande.

Men självklart föredrar jag också Mikaela Blomqvist – Göteborgs ros.
Senast redigerad av Arepo 2024-06-12 kl. 10:47.
Citera
2024-07-02, 09:59
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Ja, den är rolig, men inte så rolig att den är värd att betala för.

Jag tycker, till skillnad från er, att Lyra har sina förtjänster. Hon läser ju t.ex. Flashback och citerar friskt härifrån i flera avsnitt, så hon kommer garanterat att hitta även den här tråden när hon googlar sig själv. (Hej, hej Lyra ) Lyssna på avsnittet om skrivarskolor så tror jag att ni kommer att ändra uppfattning om henne ni också. Hennes autistiskt-konfrontativa trollande av intervjuobjektet med hjälp av svador från litteraturforumet tyckte iallafall jag var underhållande.

Men självklart föredrar jag också Mikaela Blomqvist – Göteborgs ros.

Har faktiskt lyssnat på det avsnittet nu. Fick mig tyvärr inte att ändra uppfattning. Lyra var milt kritisk mot skrivarskolorna, men det känns fortfarande inte som hon skulle kunna säga något tänkvärt ens om hennes liv hängde på det. Medioker, både som författare och tänkare. Kommer fortsätta lyssna då och då men då enbart för Mikaelas medverkan.
Citera
2024-07-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Anna
Nån annan som lyssnat på litteraturpodden Gästabudet?

Den drivs av den evinnerligt plågsamt störande, gnäggande, flamsande och tramsande författaren Lyra Ekström Lindbäck, som imponerande nog lyckas infantilisera varje samtalspunkt med hennes främsta kännetecken: flabbet, som hotfullt hänger bakom varje stavelse.

Hon flankeras av sin absoluta motsats i kritikern Mikaela Blomqvist, som är behagligt försynt utan att vara beskedlig, med en ljuvligt klingande röst och en allvarsam men samtidigt munter och livsbejakande blick på tillvaron.

Högst oklart varför Mikaela väljer att podda med den fånskrattande Lilla Augustpris-vinnaren, och varför jag väljer att uthärda, men det är trots allt en av de få svenska litteraturpoddarna. Lyra borde istället podda med den lika manierade Lydia Sandgren, som rattar podden ”Har du inte läst den?”, och Mikaela borde börja podda med nån annan, varför inte Stoopendaal.

Nåväl, vad tycker ni?

haha ja hon är verkligen plågsam. Elakhet utan begåvning, hotfullt flabbande är en träffande beskrivning.
Mikaela Blomqvist och Rebecka Kärde är seriösa kritiker, svårt att begripa varför de vill ha med henne. Men det är väl Victor Malm som fått in henne där.
Gästabudet har kritiserats för att vara ett kotteri med för mycket status och makt.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...den-gastabudet

De har ju instiftat ett sågningspris. Då kan man kanske påminna om Lyra Ekström Lindbäcks idealsågning:

Uppfriskande att Skugge vägrar kokettera
https://www.svd.se/a/rgomA8/uppfrisk...grar-kokettera

Ser illa ut det här, så jag har slutat lyssna på podden.
Citera
2024-07-23, 08:13
Medlem
Tarrous avatar
Lyssnar och tycker att de samt gästerna håller helt okej nivå. De för tillsammans med gästen ett resonerande samtal kring t.ex feminism och K som är bättre än konkurrenten P1

Visst gör Lyra gärna referenser till sin bok Moral, men jämfört med det babblande som varumärkesbyggande true crime och sex & relationer poddar ägnar sig åt så är Gästabudet föredömligt fokuserade.

Skulle gärna se en 90% minskning av fnissande & flabbande, samt att duon har bättre koll på den samtidslitteratur de hänvisar till
Citera
2024-07-23, 08:51
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Men det är väl Victor Malm som fått in henne där.
Gästabudet har kritiserats för att vara ett kotteri med för mycket status och makt.

Som en av få skrivande män på Kultursidorna går det att misstänkliggöra Victor för mycket. Men det finns bättre journalistik om denna lilla ankdamm än Expressens syn på Gästabudets påstådda makt: Vad är det som pågår i Stockholms kulturelit?
Citera
2024-07-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Som en av få skrivande män på Kultursidorna går det att misstänkliggöra Victor för mycket. Men det finns bättre journalistik om denna lilla ankdamm än Expressens syn på Gästabudets påstådda makt: Vad är det som pågår i Stockholms kulturelit?

Ja stackarn, representant för ett kön som knappt finns på kultursidorna längre.
Jo jag läste det utmärkta reportaget i SvD. Sociala medier tas upp också om jag inte minns fel. Varumärkesbyggande. Ett fenomen i sociala medier som fått mig att studsa till är när krönikörer ber om hjälp att skriva sina krönikor. "Jag behöver exempel på..." "Vilka har skrivit om..."
Måhända en förklaring till att så mycket låter ungefär likadant?
Jo jag ska ge Gästabudet en chans till, trots stora problem med Lyra Lindström Lidbäck.
Citera
2024-07-30, 12:40
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jo jag ska ge Gästabudet en chans till, trots stora problem med Lyra Lindström Lidbäck.

Efter att ha återlyssnat utvalda avsnitt av Gästabudet kan jag inte annat än att hålla med dig, men för utvalda avsnitt trumfar samtalet den återkommande fnissigheten.

Vore intressant att höra Lyra diskutera slutet i hennes bok Moral, hur mattan kändes mot skinkorna i string medans Anna ger sin handledare en avsugning. Skulle hon klara det?
Citera
2024-07-31, 22:49
Medlem
Citat:
Efter att ha återlyssnat utvalda avsnitt av Gästabudet kan jag inte annat än att hålla med dig, men för utvalda avsnitt trumfar samtalet den återkommande fnissigheten.

Vore intressant att höra Lyra diskutera slutet i hennes bok Moral, hur mattan kändes mot skinkorna i string medans Anna ger sin handledare en avsugning. Skulle hon klara det?

Tänkte jag skulle läsa den när kvinnliga kulturskribenter obekymrat började skriva om sitt "sexuella kapital". Så det gjorde jag. Cyniska blinkningar, "vad säger ni nu, då!"
Men det är OT. Jag tyckte avsnittet med Stoopendaal höll en ok nivå och diskussionen om K blev intressant. Sen har jag inte lyssnat på ett tag.
Citera
2024-08-03, 19:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Citat:
Tänkte jag skulle läsa den när kvinnliga kulturskribenter obekymrat började skriva om sitt "sexuella kapital". Så det gjorde jag. Cyniska blinkningar, "vad säger ni nu, då!"
Men det är OT. Jag tyckte avsnittet med Stoopendaal höll en ok nivå och diskussionen om K blev intressant. Sen har jag inte lyssnat på ett tag.

Det är porrestetik. Samma som drivit ut Skugge i hårdporren. Lyra Ekström Lindbäck skriver "man kan inte hacka patriarkatet", dvs hon är lika underordnad i den där boken som Skugge är när hon suger kuk och läser ur sin bok. De har hamnat i en kvinnofälla och det är inte på deras villkor fast åtminstone Skugge låtsas att det är det.

Mikaela Blomqvist och Rebecka Kärde skulle troligen aldrig göra något sånt och de skulle mycket väl kunna bli anklagade för att vara osexiga för att de är bildade och inte översexualiserar sig själva eller hur man ska säga. Det är såna tider nu.

Till ämnet: Mikaela Blomqvist och Rebecka Kärde är underbara att lyssna på i Gästabudet och Lyra Ekström Lindbäck kan säkert bli bra med tiden om hon skippar det där ironiska flabbet.
Citera
2024-08-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det är porrestetik. Samma som drivit ut Skugge i hårdporren. Lyra Ekström Lindbäck skriver "man kan inte hacka patriarkatet", dvs hon är lika underordnad i den där boken som Skugge är när hon suger kuk och läser ur sin bok. De har hamnat i en kvinnofälla och det är inte på deras villkor fast åtminstone Skugge låtsas att det är det.

Mikaela Blomqvist och Rebecka Kärde skulle troligen aldrig göra något sånt och de skulle mycket väl kunna bli anklagade för att vara osexiga för att de är bildade och inte översexualiserar sig själva eller hur man ska säga. Det är såna tider nu.

Till ämnet: Mikaela Blomqvist och Rebecka Kärde är underbara att lyssna på i Gästabudet och Lyra Ekström Lindbäck kan säkert bli bra med tiden om hon skippar det där ironiska flabbet.

Klart de inte skulle. Det här är ett fenomen som hänger ihop med kommersialisering, varumärken, klickokrati.

För att försvara stackars Lyra Ekström Lindbäck som blivit föremål för upprepad kritik i tråden: på den tiden hon hette Koli i efternamn skrev hon en utmärkt artikel om hur feminismens kritik mot sexualiseringen av kvinnan börjat ersättas av en positiv syn på prostitution.

Citat:
Sexpositivism har blivit status quo. Att kritisera en term som låter bejakande (som valfrihet, kreativitet och flexibilitet) är svårt, vilket marknaden sedan länge vetat. Termen ”sexpositiv” lanserades av porrlobbyn för att få den feministiska porrkritiken att framstå som sexnegativ. Att vilja begränsa den massmediala förnedrande objektifieringen av kvinnokroppen blev plötsligt jämställt med att inte kunna släppa loss och ha kul. Den språkliga manipulationen fungerade så bra att termen idag har adopterats av de flesta feminister, och dessutom kommit att omfatta en alltmer spridd positiv inställning till prostitution. https://sverigesradio.se/avsnitt/mar...expositivismen

Själv undrar jag om Skugge har någon kontakt med Yvonne Hirdman idag, som hon gjorde en bra intervju med för några år sedan. Det är feminister som Hirdman jag vill se på kultursidorna.

Nej, nu har jag varit OT. För att göra bot och bättring lovar jag att lyssna på Gästabudet från den 22/7 och återkomma med en kommentar.

Citat:
Varför är litteratur inte filosofi? Om detta handlar Lyras avhandling, som nu finns ute som bok. I en sommarspecial av Gästabudet bjuder vi på ett gladlynt bråk från den 14/6 på Söderbokhandeln, där Lyra och poeten och filosofen Erik Lindman Mata återbesöker den urgamla fejden mellan disciplinerna. Varför kände Platon ett så stort behov av att skilja dem åt? Tänker inte konstnärer? Vem är Iris Murdoch? Är konstnärlig forskning en problematisk utveckling inom konsten? Och så pratas det såklart erotik, dekadens och omoral.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in