Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-06, 10:49
Medlem
Det här var en dag man inte trodde skulle komma! Aftonbladets vice kulturchef Eric Rosén (som befinner sig väldigt långt till vänster på det socialdemokratiska spektrat) har nu kommit ut som ett Swexit förespråkare! Han är därmed en av de första "större" och "legitima" opinionbildarna i MSM pressen att göra detta, och uppseendeväckande nog kommer som sagt detta krav nu från vänster. Han skrädder inte heller med orden, och kmmer hålla för näsan när han röstar i valet:

Citat:
Och när jag lägger denna larviga lilla lapp i urnan sörjer jag att det inte finns något parti att rösta på som vill lämna EU: Både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har kasserat sitt EU-motstånd. Inte ens nylanserade tokpopulisterna Folklistan är emot EU.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...borde-ga-ur-eu

Ord och inga visor! Tidigare har det mest varit röster från nationalistiska rörelser som stått långt till höger, som Alternativ för Sverige mm. som torgfört dessa idéer, och möjligen någon enstaka gammelkommunist som tycker att Sovjet var den enda acceptabla "unionen".

Vad säger vi om detta? Tidigare har det varit närmast ett tabu att ens våga yttra ett kritiskt ord om EU bland MSMs "finrum" utan att bli brunstämplad och kallad "antidemokrat" och liknande tillmälen, där EU som fenomen närmast kan uppfattas som ett "sektlikt" fenomen. Är vinden på väg att vända? Är vänsterliberalerna på väg att släppa sitt förbehållslösa stöd för EU som institution eller kommer det bli ett ramaskri nu där upplösningstillstånd kommer att råda som slutar i att Eric Rosén blir en paria bland vänstern på samma sätt som Kajsa Ekis Ekman och Jan Emmanuel etc.?
Senast redigerad av scrollock 2024-06-06 kl. 10:53.
Citera
2024-06-06, 11:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Det här var en dag man inte trodde skulle komma! Aftonbladets vice kulturchef Eric Rosén (som befinner sig väldigt långt till vänster på det socialdemokratiska spektrat) har nu kommit ut som ett Swexit förespråkare! Han är därmed en av de första "större" och "legitima" opinionbildarna i MSM pressen att göra detta, och uppseendeväckande nog kommer som sagt detta krav nu från vänster. Han skrädder inte heller med orden, och kmmer hålla för näsan när han röstar i valet:

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...borde-ga-ur-eu

Ord och inga visor! Tidigare har det mest varit röster från nationalistiska rörelser som stått långt till höger, som Alternativ för Sverige mm. som torgfört dessa idéer, och möjligen någon enstaka gammelkommunist som tycker att Sovjet var den enda acceptabla "unionen".

Vad säger vi om detta? Tidigare har det varit närmast ett tabu att ens våga yttra ett kritiskt ord om EU bland MSMs "finrum" utan att bli brunstämplad och kallad "antidemokrat" och liknande tillmälen, där EU som fenomen närmast kan uppfattas som ett "sektlikt" fenomen. Är vinden på väg att vända? Är vänsterliberalerna på väg att släppa sitt förbehållslösa stöd för EU som institution eller kommer det bli ett ramaskri nu där upplösningstillstånd kommer att råda som slutar i att Eric Rosén blir en paria bland vänstern på samma sätt som Kajsa Ekis Ekman och Jan Emmanuel etc.?

Tja inte så mycket annat att säga än att korven hat två ändar och de möts.

En swexit vore ekonomisk katastroff, titta bara hur dåligt det har gått för UK efter brexit
Citera
2024-06-06, 12:27
Medlem
grungewhores avatar
Hans poäng att det numer inte finns något EU-kritiskt parti är ju dock rätt. Inte för att jag nödvändigtvis är för en Swexit, men ingen verkar idag kunna säga hur vi ska begränsa EU's påverkan på svensk politik, ej heller vilka som klart och tydligt vill begränsa den.
Citera
2024-06-06, 12:40
Medlem
Alternativ för Sverige finns ju!!
Citera
2024-06-06, 12:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hans poäng att det numer inte finns något EU-kritiskt parti är ju dock rätt. Inte för att jag nödvändigtvis är för en Swexit, men ingen verkar idag kunna säga hur vi ska begränsa EU's påverkan på svensk politik, ej heller vilka som klart och tydligt vill begränsa den.

Fast det stämmer ju inte. AfS finns.
Citera
2024-06-06, 12:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast det stämmer ju inte. AfS finns.
Jag menade partier som faktiskt har mandat. Visst, du har Svenska Kommunister, och Nordiska Motståndsrörelsen. Hur mycket makt har dessa i EU?
Citera
2024-06-06, 18:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock

Det går långsamt upp för de överstatligt sinnade att EU kanske inte kommer att dansa efter deras pipa framöver, utan att de kanske skapat en Gollum.

I sak är det bara att hålla med. Det talas om ett demokratiskt underskott i EU, men vad skall man då säga om EU-kartellen hos samtliga etablerade partier? Rösta på vad du vill, bara det är mot svenskt självbestämmande.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-06-06 kl. 18:38.
Citera
2024-06-06, 19:20
Medlem
Det hade varit bättre om vi inte gått med. Men lämna är problematiskt. Vi behöver handla med EU även om vi lämnar, innan vi gick med så hade vi avtal för det. Men lämnar vi så måste allt göras om.

Och... det finns en tendens i EU att hämnas. förhandlingarna med England verkade förhalas och försämras, troligen för att göra ett exempel. För att se till att andra inte skulle vilja lämna. EU har ett starkt intresse av att länder som lämnar misslyckas för att se till att andra skeptiska länder skräms från att också lämna.

Jag vill lämna, främs för att EU är ett enormt hot mot demokrati, systemet med 2 beslutande församlingar är jackpott för alla korrupta, men jag tror inte det är rätt tid just nu. Jag tror att det, just nu, hade kostat för mycket att lämna ensamma.
Om flera länder ville lämna samtidigt, så hade det varit en annan sak.
Citera
2024-06-06, 19:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
EU är ett extremt höger-projekt och många verkar ha glömt att S och VPK var stora motståndare länge. EUs huvudsyfte är ju att företag ska ha friheter.

Så det underliga är egentligen att vänstern i Sverige är så tyst om EU.

Brexit är ett fiasko och nu när jag sett det är jag inte längre för swexit. Däremot ska vi inte vara med i Euron, eftersom vi har noll likhet med t.ex Grekland och Italien.
Citera
2024-06-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
EU är ett extremt höger-projekt och många verkar ha glömt att S och VPK var stora motståndare länge. EUs huvudsyfte är ju att företag ska ha friheter.

Så det underliga är egentligen att vänstern i Sverige är så tyst om EU.

Brexit är ett fiasko och nu när jag sett det är jag inte längre för swexit. Däremot ska vi inte vara med i Euron, eftersom vi har noll likhet med t.ex Grekland och Italien.
Mja, skulle nog säga att det VAR det en gång i tiden, men sedan utvecklats mot ett slags vänsterliberalt/nyliberalt projekt drivna av globaliseringsenthusiaster (medan det förr i tiden drevs på mest av internationalister, vilket är en betydande skillnad). Allt ska detaljstyras och makt ska föras över till länder som redan besitter makten, och som i allmänhet styrs av liberalaglobaliserings-ivrande, oikofobiska regeringar.

Men ja, det är en annan historia hur vänstern kom att gå med i sekten och bli så pass EU-vurmande. Sannolikt för att man "köpte lögnen" om att man skulle kunna få igenom hela sin politk på ett bräde utan att man fattat att vänster här inte är detsamma som vänstern i t.ex. Frankrike eller liknande.
Citera
2024-06-07, 06:55
Medlem
Problemet är att för att påverka maktförhållanden i EU, måste det finnas nationellt sinnade regeringar i majoriteten av EU:s länder som bestämmer vilka som blir kommissionärer. Kommissionen i sin tur lägger förslagen så som accepterade av länderna i EU och parlamentarikerna godkänner dem.

Över 700 parlamentariker gör att det är väldigt många länder som måste rösta i samma riktning med mellanstatlighet som fokus för att få EU att fungera bättre. Problemet är att detta är en död "fråga" då det kräver ovanstående punkt, majoritet i flera länder och dels att EU har omformulerats med överstatlighet som mål. EU 2.0.

Spanien, Frankrike, Tyskland och Polen är idag socialliberalt styrda. Det innebär (min gissning) ca 50 miljoner spanjorer, 60 miljoner fransmän, 80 miljoner tyskar och 35 miljoner polacker. Det är väldigt många medborgare i EU som har valt regeringar som nu är socialliberala, d.v.s. kräver överstatlighet.
Citera
2024-06-07, 07:55
Medlem
Bewnhurs avatar
Det är ju inte helt konstigt att det finns folk på vänsterkanten som inte vill vara med i EU. Vi fick valreklam ifrån något av de kommunistiska partierna och de raljerade ganska mycket om hur dåligt EU är för den svenska arbetaren och avslutade det hela med att kalla EU för ett imperialistiskt projekt.

Kul med lite tvättäkta kommunism även om jag inte håller med om deras politik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in