Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-13, 21:46
Medlem
VinkelSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Ja. Det är en massa som testat dessa. Se länkarna om Gröna Bussen till Danmark i den andra tråden om cannabis som läkemedel och alla artiklar om sura tullare som fått släppa igenom folk med cannabis.

Det här är ju inget nytt. Du har kunnat få cannabis utskrivet av en läkare utomlands i årtioenden.

EU och Sverige verkar lite oense om det här med hur många dagar och doser och sånt. Men faktum är ju att folk tar med för en månad in och Sverige tillåter det ske. Eller har jag fel?

https://accentmagasin.se/politik/gronabussen/

Ja, det där har jag också läst om förut, men är nyfiken på om någon testat samma grej fast från Tyskland, om man reser med flyg tänker jag då.

Vad jag förstår utifrån att läsa på läkemedelsverkets hemsida så får man bara ta med sig för 5 dagars förbrukning in i Sverige, om man själv är folkbokförd i Sverige. Utländska medborgare inom schengen får ta med sig mer (in i Sverige). Sen kanske folk i praktiken tar med sig mer, är det så alltså?
Hade varit sjukt trevligt om man kunde beställa recept och medicin härifrån till en adress i tyskland och bara åka och hämta det: https://cannabis-shop.web.app/
Citera
2024-10-21, 00:50
Medlem
Jag undrar…

Om jag på något vis lyckas få ett recept/uttag av cannabis från läkare i tex Tyskland eller Danmark…

Säg jag får 5 gram utskrivet (eller får ta med hem)…

Om jag säg 4 månader (eller 12 månader ???) senare pissar positivt hos arbetsgivaren, kan jag då visa detta recept och på så vis komma undan?

Mvh
Citera
2024-10-21, 02:53
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Ja, det där har jag också läst om förut, men är nyfiken på om någon testat samma grej fast från Tyskland, om man reser med flyg tänker jag då.

Vad jag förstår utifrån att läsa på läkemedelsverkets hemsida så får man bara ta med sig för 5 dagars förbrukning in i Sverige, om man själv är folkbokförd i Sverige. Utländska medborgare inom schengen får ta med sig mer (in i Sverige). Sen kanske folk i praktiken tar med sig mer, är det så alltså?
Hade varit sjukt trevligt om man kunde beställa recept och medicin härifrån till en adress i tyskland och bara åka och hämta det: https://cannabis-shop.web.app/

Missade dig här förut men som jag förstår det så japp.

Råkar känna till en grej om cannabis som medicin i Sverige redan tidigare (15+ år sen) som ingen här nånsin skulle tro på mig om. Ändå måste jag nämna det här.
Citera
2024-10-24, 01:31
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper2013
Är det någon som har erfarenhet av att få medicinsk cannabis utskrivet i Tyskland?

Medicinsk cannabis har varit tillgängligt sedan 2017 men 2024 så ändrade dom lagen gällande klassificeringen av cannabis på recept så att det inte längre räknas som en ”special narkotika” utan det räknas som en vanlig medicin enligt följande artikel:
https://www.gleisslutz.com/en/news-e...medical-sector

Såvitt jag vet ska man väl som turist kunna besöka en doktor och få receptbelagda läkemedel? Det har jag fått i Spanien.
Och man ska ju kunna få ta med sina läkemedel i hela EU?

Hade vart ett livskvalitets höjande under om man äntligen kan få leva ett liv av frihet med thc i blodet här i Sverige.

Ja, det var busenkelt. Jag får välja strains själv och får plocka ut recept på upp till 60g i månaden.
Har inte ens försäkringsbolag godkänt det får man stå för hela kostnaden själv. Jag betalar 15€ per recept och sen 5-12€ per gram medicin.
Jag är folkbokförd i Tyskland men minns inte om de frågade om det när jag registrerade mig.

Jag är med i en cannabisklubb men den största orsaken till receptet är att inte åka fast i drogtester och kunna resa med några gram i fickan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in