Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-07, 19:44
Medlem
Lek med tanken att en svensk medborgare, utan hembygdsrätt, bor på Åland. Hur säkert är det att bo där ifall Ryssland attackerar Finland eller Sverige?

Generellt har jag 4 frågor:

1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.

2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?

3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?

4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?
Senast redigerad av TurboSlayer 2024-06-07 kl. 19:57.
Citera
2024-06-07, 20:58
Medlem
bithaxs avatar
Om du tror att Ryssland skulle hålla några ingångna avtal om Åland i ett krigsläge, så tror du nog fel.
Citera
2024-06-07, 21:04
Moderator
Hobbybondes avatar
Skulle Sverige anfallas av Ryssland ligger Åland som kniven mot strupen på oss så det lär inte vara ett säkert ställe att vara på nej
Citera
2024-06-07, 22:16
Medlem
cowboy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Lek med tanken att en svensk medborgare, utan hembygdsrätt, bor på Åland. Hur säkert är det att bo där ifall Ryssland attackerar Finland eller Sverige?

1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.

2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?

3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?

4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?

1. Nej du kan inte bli inkallad till ett land du inte är medborgare i (generellt).
2.Nej, tror hela Östersjön är intressant och gråzonen Åland kanske tom gör det lättare för ryssen att ta terräng om Sverige och Finland följer ingångna avtal.
3.Tror bara det är personer bosatt i Sverige som kan mobiliseras.
4. Värnplikt har alla alltid, men du kommer nog undan mobilisering.

Sen följer Ryssland inga avtal så de skiter nog i att det är en demilitariserad zon
Citera
2024-06-08, 00:39
Medlem
Muppetys avatar
Putin har väl ett sommarställe på Åland?

Det var ju några artister som öppnade en gayklubb bredvid för att reta upp Putin.

EDIT; https://svenska.yle.fi/a/7-1269519
Citera
2024-06-08, 05:44
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:

Undrar hur man kan vara så okunnig att man startar en tråd som denna. Åland är ju ett av de minst säkra ställena. Ryssarna vägrade att ge upp sina krav på Åland i Fredrikshamnsfreden just för att deras innehav av Åland skulle hindra svenskarna från att återta Finland. Det är lika giltigt idag som då. Ryssarna skiter väl i att det är "förbjudet" att besätta Åland. De är banditer och har alltid varit.
Citera
2024-06-08, 06:43
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Undrar hur man kan vara så okunnig att man startar en tråd som denna. Åland är ju ett av de minst säkra ställena. Ryssarna vägrade att ge upp sina krav på Åland i Fredrikshamnsfreden just för att deras innehav av Åland skulle hindra svenskarna från att återta Finland. Det är lika giltigt idag som då. Ryssarna skiter väl i att det är "förbjudet" att besätta Åland. De är banditer och har alltid varit.
Håller med om att vi alla är banditer.
Men Åland är inte viktigt idag.
Tror du ryssen behöver det? Vem annars behöver det?
Jag tror ingen behöver Åland idag.
Citera
2024-06-08, 12:54
Åland är verkligen inte säkert vid ett militärt anfall. Finlands försvarsmakt har naturligtvis huvudansvaret att skydda Åland vid ett anfall, vilket görs av proffs och de färskare reservisterna men man ska inte automatiskt tro att man kan komma undan en mobilisering, även om det är osannolikt att alla som är boende utomlands mobiliseras. Kanske om du har specialutbildad men vad vet jag.
Citera
2024-06-08, 14:03
Medlem
Tranquility Bass avatar
Åland är nästan lika intressant att ha som Gotland, om man har båda har man kontroll över stora delar av Östersjöområdet. Det var inte för inte att Åland blev avmilitariserat då "alla" vill ha militär på ön men ingen vill att någon annan har det.
Citera
2024-06-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Jag gillar mest den fjärde frågan. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland men inte Åland kommer det finnas runt 30 000 förvånade ålänningar som står och säger "Demilitariseringen fungerar?"
Citera
2024-06-10, 08:24
Medlem
Citat:

Oroa dig inte. Du blir inkallad till tjänstgöring i ryska armén.

Citat:

De vill ha Åland, så oroa dig inte, de kommer.

Citat:

Du blir inkallad till ryska armén, så oroa dig inte.

Citat:

Du blir inkallad i ryska armén, så då vet du.
Citera
2024-06-10, 15:50
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om du tror att Ryssland skulle hålla några ingångna avtal om Åland i ett krigsläge, så tror du nog fel.

Menar du på att NATO skulle hålla dem då?
Västerländska politiker jag ju lyckats med den fullständigt idiotiska bedriften att erkänna att samtliga avtal med Ryssland angående Ukraina bara var för att köpa tid och aldrig var menade att efterlevas. Även om det är sant så är det väl inte sådant som man skall erkänna. Vilka totalt inkompetenta idioter är det som styr världen egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in