Citat:
Lek med tanken att en svensk medborgare, utan hembygdsrätt, bor på Åland. Hur säkert är det att bo där ifall Ryssland attackerar Finland eller Sverige?
Generellt har jag 4 frågor:
1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.
2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?
3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?
4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?
Generellt har jag 4 frågor:
1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.
2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?
3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?
4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?
Åland tillhör Finland, men har viss självbestämmanderätt. Enligt åländsk och finsk lag, dessutom inskriven i FN under förhandlingarna ska Åland vara helt fritt från all militär. Men, i kris/ krig får Finland besätta och försvara hela sitt territorium, dvs även Åland.
Finland är dessutom med i Nato, och ryssen dkulle bli omringad av Natostyrkor direkt.
Om du som svensk medborgare bosatt utomlands skulle bli inkallad vet jag inte.
Men eftersom du söker en lösning på att slippa totslförsvarsplikten för ditt land så antar jag att du bara är rädd. Krig är väldigt farligt, men att I förväg försöka hitta flyktvägar som säkerligen redan stängts tidigt är onödigt. Ingen på flykt lever säkert.
Skulle ryssen hoppa på oss eller ett annat Natoland så tror jag att det blir svårt att hitta en trygg plats någonstans. Möjligen på en annan planet.
Åland är väldigt strategiskt placerat, inte mycket man kan göra åt den saken. Jobbigt att flytta öar.