Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Lek med tanken att en svensk medborgare, utan hembygdsrätt, bor på Åland. Hur säkert är det att bo där ifall Ryssland attackerar Finland eller Sverige?

Generellt har jag 4 frågor:

1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.

2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?

3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?

4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?

Åland tillhör Finland, men har viss självbestämmanderätt. Enligt åländsk och finsk lag, dessutom inskriven i FN under förhandlingarna ska Åland vara helt fritt från all militär. Men, i kris/ krig får Finland besätta och försvara hela sitt territorium, dvs även Åland.
Finland är dessutom med i Nato, och ryssen dkulle bli omringad av Natostyrkor direkt.
Om du som svensk medborgare bosatt utomlands skulle bli inkallad vet jag inte.
Men eftersom du söker en lösning på att slippa totslförsvarsplikten för ditt land så antar jag att du bara är rädd. Krig är väldigt farligt, men att I förväg försöka hitta flyktvägar som säkerligen redan stängts tidigt är onödigt. Ingen på flykt lever säkert.

Skulle ryssen hoppa på oss eller ett annat Natoland så tror jag att det blir svårt att hitta en trygg plats någonstans. Möjligen på en annan planet.

Åland är väldigt strategiskt placerat, inte mycket man kan göra åt den saken. Jobbigt att flytta öar.
Citera
2024-09-30, 14:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Lek med tanken att en svensk medborgare, utan hembygdsrätt, bor på Åland. Hur säkert är det att bo där ifall Ryssland attackerar Finland eller Sverige?

Generellt har jag 4 frågor:

1. Ålänningar är befriade från värnplikt. Skulle Ryssland attackera Finland, fastlandet ej Åland, så kan ålänningar inte tvingas till tjänstgöring. Men vilka regler skulle gälla för svensken? Kan han bli inkallad till tjänstgöring i Finland? Vad jag har läst så gäller Finlands motsvarighet för totalförsvarsplikt endast finska medborgare - ”Varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar eller att bistå försvaret på det sätt som bestäms i lag." Rätta mig om jag har fel.

2. Är Åland bra placerat för att göra det svårt eller ointressant för Ryssland att attackera?

3. Om Ryssland attackerar Sverige. Kan svensken bli inkallad till svensk tjänstgöring om han bor på Åland? Har för mig att endast personer, mellan 16 och 70 år, bosatta i Sverige har totalförsvarsplikt. Svenska medborgare bosatta utomlands täcks såldes inte av denna plikt?

4. Om Ryssland attackerar både Sverige och Finland, men inte Åland. Är svensken fri från värnplikt?

1. I en krigs situation så kan samtliga individer bli mobiliserade. Att du inte gjort värnplikt är inte ett skydd. Det gäller även utländska medborgare. Du "Kanske" slipper. Speciellt om du är värdelös. Men det finns inga garantier. Som du noterar i Svenska reglerna om totalförsvarsplikt så är inte utländska medborgare undantagna.

2. Åland är mycket strategiskt viktigt. Man kan härifrån kontrollera sjöfarten in norra östersjön samt man har en utmärkt platform för att anfalla både Sverige och Finland. Det är en av de första områden Ryssarna skulle försöka ta.

3. Sverige kan kalla in dig. Eftersom Finland är allierad med Sverige och automatiskt hamnar i krig om Sverige blir anfallet så kan det hända att Finland mobiliserar dig istället för att skicka dig till Sverige. Du kan rent praktiskt undvika att kallelsen verkställs genom att hålla dig undan men Finland är inget bra ställe för det.

4. Åland tillhör Finland. Ja. Både Finland och Sverige kan kalla in dig.
Citera
2024-09-30, 14:03
Medlem
Galejans avatar
Åland är vackert. Putin skulle säkert tycka om att ha ett sommarhus där.
Citera
2024-09-30, 14:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tror inte det.

Putin verkar föredra varmare ställen som lämpar sig för extremt stora motorbåtar. De ställen på Åland som lämpar sig för 30m + båtar är sällan särskilt vackra. Mariehamn är en ganska pittoresk stad men det är ställen som Rödhamn som är vackra. Man märker både på Åland och I Sverige att stora båtar håller sig till ett mycket begränsat antal hamnar.
Citera
2024-10-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

han har sommarhus på krimea halvön och ställen som malaga. där vattnet är ljusblått. ljusblått vatten på åland? snarare brunbajsfärgat av övergödning i östersjön. hur fan tänkte du egentligen?!
Citera
2024-10-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
han har sommarhus på krimea halvön och ställen som malaga. där vattnet är ljusblått. ljusblått vatten på åland? snarare brunbajsfärgat av övergödning i östersjön. hur fan tänkte du egentligen?!

Han har iallafall haft en tomt på Åland, nu vet jag inte.
https://www.expressen.se/nyheter/dar...tomt-pa-aland/

Simon Gärdenfors och Frej Larsson, gjorde nån gayklubb där och det blev ett jävla liv.
https://www.hbl.fi/2018-01-11/rapduo...tomt-pa-aland/

Här är lite från rättegången på Åland
https://youtu.be/IRgBnF33W88?si=1Bci0ZOVqaufaFSb
Citera
2024-10-25, 20:13
Medlem
Ördögs avatar
Behagas lite ångestframkallande kvällslektyr om hur ryssarna tar över Åland? Läs här!
Citera
Idag, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Putin har väl ett sommarställe på Åland?

Det var ju några artister som öppnade en gayklubb bredvid för att reta upp Putin.

EDIT; https://svenska.yle.fi/a/7-1269519

Putin har inget "sommarställe" på Åland. Jag vistas ganska mycket kring den ryskägda marken och det enda som finns där är ett ganska förfallet hus som ryssen beslagtog för ett bra tag sen.

https://alandsradio.ax/nyheter/ryska...orbaskat-glada
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in