Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-08, 11:47
Bannlyst
En stark berättelse om Ramon Sanpedro, en dykare som i slutet av 60-talet blev totalförlamad efter en dykolycka. I 30 år stred han för lagligt rätt att få dö.

https://www.sfanytime.com/sv/movie/grata-med-ett-leende

Dock är den otillgänglig på SF Anytime just nu, men man kan alltid bevaka.

Går att hitta på Tradera billigt också!

Vem mer har sett den? Vad är er inställning till dödshjälp?

Den går att se på Youtube, men det kanske inte är tillåtet att länka till hela filmer?
Senast redigerad av thewell 2024-06-08 kl. 11:49.
Citera
2024-06-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewell
En stark berättelse om Ramon Sanpedro, en dykare som i slutet av 60-talet blev totalförlamad efter en dykolycka. I 30 år stred han för lagligt rätt att få dö.

Den går att se på Youtube, men det kanske inte är tillåtet att länka till hela filmer?

Jag är motståndare till all form av propaganda för dödshjälp som verkligen är i ropet politiskt nu, till och med i Storbritannien.

Kanada har haft sitt MAID program sedan 2016 och antalet ansökningar om att få bli mördad av staten har ökat katastrofalt så till den grad att staten till och med har börjat dra öronen åter. Vad hette den där guldmedaljören i OS som blev erbjuden döden istället för en rullstolsramp på sin trappa, av kostnadsskäl?

En stat kan inte agera dödshjälpare åt folket, för staten ser aldrig på enskilda individer som människor, bara en kostnadspost.

Jag antar att denna film propagerar för mord. För det ligger i tiden nu som i nazisttysklands socialpolitik och Sveriges tvångssteriliseringsprogram en gång gjorde.

Alla måste själva ta ansvar för sina egna liv och själva begå självmord om de måste. Det extrema fåtal som inte kan begå självmord: Tough luck! Självmord är inte en mänsklig rättighet, precis som sex , eller att få barn inte är en mänsklig rättighet. Jag hoppas på optimistiska filmer som varnar för dödshjälp. Det kan finnas ett liv bortom ens föreställningar om hur det ska vara. Och det finns extrema fall som talar mot dödahjälpspolitik precis som det finns extrema fall som talar för det
Citera
2024-06-08, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Jag skrattar inte åt någon, det är en falsk slutledning av vad jag skrev. Ja, ALS? Har man fått en diagnos och befinner sig i ett "lagom" skede i sitt sjukdomsförlopp, kan man ju begå självmord. Robin Williams, Tony Scott och andra som fått terminalbesked har gjort det. Att vara frisk är inte en mänsklig rättighet, för om man har en rättighet, innebär det att någon annan har en skyldighet att leverera min rättighet. Ingen kan ha en skyldighet att göra mig frisk, slippa Parkinson, cancer, ALS eller Alzheimers. Jag måste ta mitt eget ansvar för om jag vill möta min död. Att kräva det av någon annan är omänskligt. Får jag cancer, ALS eller Alzheimers: Ja, "tough luck". Och hamnar jag i ett läge där jag längtar efter att dö men inte kan sköta den saken själv, ja, "tough luck". Ju fler "rättigheter" bortskämda människor kräver att ha för sin rättvisas skull, desto mer orättvist blir samhället för alla.

Men du.

Du förstår väl att alla som befinner sig i omänskliga situationer inte kan begå självmord på egen hand?

Skulle Ramon ha skurit halsen av sig själv? Han kunde inte!

Fattar du inte?
Citera
2024-06-08, 20:28
Medlem
Citat:

Såg den för många år sedan och är alltid en film jag tipsar folk om.
Citera
2024-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Men du.

Du förstår väl att alla som befinner sig i omänskliga situationer inte kan begå självmord på egen hand?

Skulle Ramon ha skurit halsen av sig själv? Han kunde inte!

Fattar du inte?

Vad i det jag skriver är det du inte förstår?Ramon har inte en mänsklig rättighet att få bli dödad. Helt enligt med mitt resonemang ovan.

Det kan inte vara svårt att fatta: Om jag har en rättighet till något har du eller någon annan en skyldighet att leverera det jag har en rättighet till. Min rättighet blir ett övergrepp på dig, och ju fler rättigheter människor får, desto mer orättvist blir samhället.

Tyvärr tror jag inte att jag kan förklara det enklare än så. Bara på krångligare och ännu mer långrandiga sätt.

Du verkar fastna i åsikten att alla ska få precis som de vill, det kanske, kanske inte, bara gäller i denna fråga, men din granne vill bara få precis det hon vill i sin fråga, osv.
Och då har vi inte ens kommit in på de medicinetiska frågorna och stipulaten som varje stat som erbjuder dödshjälp bryter mot.

Finns det ingenting att säga om själva filmen och dess konstnärliga kvaliteter istället, eller någonting annat som har med den att göra?
Citera
2024-07-04, 06:35
Bannlyst
Här är hela filmen:

https://youtu.be/V1OCJ83Ii6s?si=Ku8knio9x_6LAcAR
Citera
2024-09-20, 18:26
https://imusic.se/movies/50172391930...7k7nAFnNJHJXLa

Filmen heter alltså The Sea Inside på engelska.
Citera
2024-09-21, 20:35
https://youtu.be/PxXb_YZ-CQI?si=FQu_oQ7GXwR9ingi

Filmens trailer.
Citera
Rassas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Rassa 2024-09-25, 17:44
Moderator
Diskussionen i den här tråden ska ha fokus på filmen. Allmän diskussion om dödshjälp får tas i annat forum, det hör inte hemma i Film. /Moderator
2024-11-13, 16:59
Avstängd
Är inte den här filmen gjord av samma regissör, som gjorde Thesis?

Alejandro Amenabar, har jag för mig..
Citera
2024-11-17, 09:05
Avstängd
En användare på Filmtipset.se

Citat:
RecensionGråta med ett leende
Camla 2019-11-24 4651 Ger betyg 5 av 5

Tänk dig ett liv utan frihet. Är det verkligen ett liv? Frågan om att införa aktiv dödshjälp både berör och upprör. Även om det faktiskt används i vissa delar av Europa så klassas det i den större delen av världen som mord att hjälpa någon att dö som vill, men inte kan utföra det på egen hand. Till och med länder som utövar dödsstraff ställer sig kritiska mot dödshjälp. Är inte det paradoxalt?

Ramone (Javier Bardem) är tack vare ett misstag i sin ungdom förlamad från nacken och neråt. Han tillbringar största delen av sin tid i sängen, men i drömmarna färdas han över land och hav. Ramone bor med sin far, bror, dennes fru och son i ett litet hus på landsbygden. Tillsammans är de en kärleksfull familj och svägerskan vårdar Ramone som sitt eget barn. Över 20 år har gått sedan olyckan och Ramone har inlett en kamp mot myndigheterna för att få sin högsta önskan uppfylld. En önskan att få dö med värdighet.

Trots sin dödslängtan så är Ramone den som är mest levande i hela filmen. Med sin varma personlighet lyckas han charma en hel del kvinnor, men ingen tycks väcka hans livslust. Från att som 20-åring ha rest världen över och upplevt hur stort livet kan vara, till att få acceptera småsmulor av det, blir en omöjlighet. \"Gråta med ett leende\" handlar om att vara fånge i sin egen kropp och att döden är den efterlängtade friheten. Den innehåller snygga drömsekvenser som riktigt griper tag och väcker mina djupaste sympatier.

Många tårar faller, men jag gråter med ett leènde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in