Citat:
Ursprungligen postat av
thewell
Men du.
Du förstår väl att alla som befinner sig i omänskliga situationer inte kan begå självmord på egen hand?
Skulle Ramon ha skurit halsen av sig själv? Han kunde inte!
Fattar du inte?
Vad i det jag skriver är det du inte förstår?Ramon har inte en mänsklig rättighet att få bli dödad. Helt enligt med mitt resonemang ovan.
Det kan inte vara svårt att fatta: Om jag har en rättighet till något har du eller någon annan en skyldighet att leverera det jag har en rättighet till. Min rättighet blir ett övergrepp på dig, och ju fler rättigheter människor får, desto mer orättvist blir samhället.
Tyvärr tror jag inte att jag kan förklara det enklare än så. Bara på krångligare och ännu mer långrandiga sätt.
Du verkar fastna i åsikten att alla ska få precis som de vill, det kanske, kanske inte, bara gäller i denna fråga, men din granne vill bara få precis det hon vill i sin fråga, osv.
Och då har vi inte ens kommit in på de medicinetiska frågorna och stipulaten som varje stat som erbjuder dödshjälp bryter mot.
Finns det ingenting att säga om själva filmen och dess konstnärliga kvaliteter istället, eller någonting annat som har med den att göra?