Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
Ja, det är för enkelt att fuska. Det är skevt att företrädare för de stora partierna är ansvariga för rösthanteringen.
Jag har närvarat vid ett flertal rösträkningar, och det är samma visa varje gång. Det har blivit en irriterad stämning när jag har velat observera vallokal och räkning.* T.ex har ett visst partis företrädare (gissa vilket) stått i dörren med valsedlar som de tryckt upp i folks ansikten (ej tillåtet), och när räkningen tagit vid har kartonger med oanvända valsedlar stått inom räckhåll för rösträknarna m.m.
*Ingen annan än jag har varit där som observatör, det skulle kännas bra mycket bättre om vi var flera. Känns som om jag är ett ufo som stör med min blotta närvaro.
Fint att du använder den rättighet vi alla har att ta del av val- och rösträkningsprocessen. Systemet bygger ju dels på det, men även på att röstmottagarna har koll på varandra. Exempelvis får ingen valarbetare någonsin vara ensam med rösterna mellan att de avlägga till att de registreras och lämnas in hos länsstyrelsen/kommunen.
De två saker du beskriver, politisk aktivism i anslutning till en vallokal och oanvända valsedlar i närheten av rösträkningen är förbjudet. Ser man det förstnämnda så ska det påtalas för vallokalsarbetarna, som då ska plocka ner eventuell propaganda och be aktivisterna ställa sig på behörigt avstånd från lokalen. Det ska även dokumenteras i vallokalens protokoll samt ringas in och rapporteras omedelbart till de valansvariga på kommunen.
Vad gäller oanvända valsedlar i närheten av rösträkningen så går det rätt emot de instruktioner röstmottagarna fått i sin utbildning. Det bästa man kan göra är att redan på plats ställa frågor kring det. Tycker man sig inte få tillfredsställande svar får man inte ingripa direkt, men kan med fördel dokumentera och i första hand rapportera in till kommunen ifall man tycker att det verkar gå osäkert till. Man har full rätt att fotografera och filma rösträkningen och de som arbetar i en vallokal. De som arbetar där har instruktioner att ställa iordning stolar på ett avstånd där åskådarna får bra överblick utan att kunna störa rösträkningsförfarandet. Är man orolig för rapporteringen kan man alltid fråga vad de rapporterar in och jämföra med vad som redovisas i de officiella siffrorna efteråt.
/Vallokalsordförande, med erfarenhet av fem tidigare val