Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-08, 23:25
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=wBNJUUDiGeo

Citat:
Markus Allard är tillbaka och denna vecka pratar han om valfusk. Hur robust är det svenska valsystemet egentligen?

Vad anser ni om det Markus säger?
Är det för enkelt att fuska i svenska val?
Citera
2024-06-08, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Flikar in här med vad som sker i videon, så slipper man se en 40 minuter lång sådan för att förstå tråden (AI)->

Citat:
Citat:
Videon handlar om hur man kan fuska i svenska val och går igenom flera svagheter och metoder för manipulation. Allard kritiserar hur diskussionen om valfusk ofta möts med starka reaktioner och avfärdas som illegitim kritik.

Han börjar med att beskriva hur valsedlarna hanteras i Sverige. Till skillnad från exempelvis Danmark, där alla partier listas på en och samma valsedel, använder varje parti i Sverige sina egna valsedlar. Detta innebär en enorm logistisk utmaning med nästan en miljard valsedlar som ska hanteras. Partivalsedlar för partier som redan har mandat läggs ut automatiskt, medan nya partier själva måste distribuera sina valsedlar. Namnvalsedlar, som innehåller kandidaternas namn, måste också fördelas av partierna själva.

Destruktion och sabotage av valsedlar är ett annat sätt att fuska. "Fiendens" valsedlar kan förstöras eller göras ogiltiga genom att exempelvis hälla vatten eller färg på dem. Att skapa och distribuera falska valsedlar som liknar officiella men med små fel är ett annat sätt att förstöra röster för oppositionen.

Kommunerna spelar en huvudroll i valorganiseringen, vilket kan leda till partiskhet beroende på vilka som sitter i valnämnderna. Valnämnder kan besluta om partierna själva ska fylla på valsedlar eller om valförrättarna ska göra det, vilket kan försvåra för mindre partier. Det är också kommunen som distribuerar kuverten som valsedlarna ska läggas i, vilket kan leda till problem om kuverten är gamla och inte försluts ordentligt. Partier måste själva fylla på valsedlar under både förtidsröstning och på valdagen, vilket innebär att de måste ha folk som kan övervaka varje vallokal. Det finns risk för att valsedlar försvinner eller medvetet göms undan, vilket skapar ytterligare hinder för partier.

Rösträkningen har också sina svagheter. Valsedlar ska ligga i förslutna kuvert, men ibland försluts kuverten inte korrekt, vilket kan leda till att röster byts ut eller försvinner. Röstmottagare kan försluta kuvert felaktigt eller inte alls, och det kan vara svårt att få nya kuvert om de gamla är defekta. Vid rösträkningen sprättas kuverten och valsedlarna sorteras. Här finns möjlighet att byta ut röster om ingen övervakar noggrant. Märkta valsedlar döms ut som ogiltiga, vilket kan utnyttjas genom att medvetet göra små markeringar på motståndarnas valsedlar. Trötthet bland rösträknarna efter långa arbetsdagar kan leda till slarv och misstag som kan utnyttjas för att manipulera resultatet.

Presentatören menar att systemet är designat med för många svaga punkter och att dessa inte åtgärdas eftersom vissa aktörer gynnas av status quo. Han påpekar att kritik mot valsystemet ofta avfärdas som desinformation eller propaganda, vilket förhindrar en ärlig diskussion om nödvändiga reformer. Exempel på konkret fusk och sabotage från tidigare val, särskilt riktade mot specifika partier som Örebropartiet, tas upp för att belysa problemen.

Han föreslår att man borde reformera systemet för att göra det mer robust och mindre sårbart för manipulation. Han betonar att det krävs medvetenhet och vaksamhet från väljare och politiskt aktiva för att skydda demokratin och säkerställa rättvisa val. Han avslutar med en uppmaning till att gå och rösta samt att övervaka valprocessen noggrant för att förhindra fusk och manipulation.

Detta får bli utgångspunkten för trådens diskussionsunderlag.

Strix/Mod
Citera
2024-06-09, 00:34
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

Ja, det är för enkelt att fuska. Det är skevt att företrädare för de stora partierna är ansvariga för rösthanteringen.

Jag har närvarat vid ett flertal rösträkningar, och det är samma visa varje gång. Det har blivit en irriterad stämning när jag har velat observera vallokal och räkning.* T.ex har ett visst partis företrädare (gissa vilket) stått i dörren med valsedlar som de tryckt upp i folks ansikten (ej tillåtet), och när räkningen tagit vid har kartonger med oanvända valsedlar stått inom räckhåll för rösträknarna m.m.

*Ingen annan än jag har varit där som observatör, det skulle kännas bra mycket bättre om vi var flera. Känns som om jag är ett ufo som stör med min blotta närvaro.
Senast redigerad av skoputs 2024-06-09 kl. 00:50.
Citera
2024-06-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ja, det är för enkelt att fuska. Det är skevt att företrädare för de stora partierna är ansvariga för rösthanteringen.

Jag har närvarat vid ett flertal rösträkningar, och det är samma visa varje gång. Det har blivit en irriterad stämning när jag har velat observera vallokal och räkning.* T.ex har ett visst partis företrädare (gissa vilket) stått i dörren med valsedlar som de tryckt upp i folks ansikten (ej tillåtet), och när räkningen tagit vid har kartonger med oanvända valsedlar stått inom räckhåll för rösträknarna m.m.

*Ingen annan än jag har varit där som observatör, det skulle kännas bra mycket bättre om vi var flera. Känns som om jag är ett ufo som stör med min blotta närvaro.

Du som övervakat får man filma eller fota, jag tänker som du skriver lådor med valsedlar nära till hands är bra om det kan dokumenteras? Men bäst om fler kan vara på plats också.
Citera
2024-06-09, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs

Fint att du använder den rättighet vi alla har att ta del av val- och rösträkningsprocessen. Systemet bygger ju dels på det, men även på att röstmottagarna har koll på varandra. Exempelvis får ingen valarbetare någonsin vara ensam med rösterna mellan att de avlägga till att de registreras och lämnas in hos länsstyrelsen/kommunen.

De två saker du beskriver, politisk aktivism i anslutning till en vallokal och oanvända valsedlar i närheten av rösträkningen är förbjudet. Ser man det förstnämnda så ska det påtalas för vallokalsarbetarna, som då ska plocka ner eventuell propaganda och be aktivisterna ställa sig på behörigt avstånd från lokalen. Det ska även dokumenteras i vallokalens protokoll samt ringas in och rapporteras omedelbart till de valansvariga på kommunen.

Vad gäller oanvända valsedlar i närheten av rösträkningen så går det rätt emot de instruktioner röstmottagarna fått i sin utbildning. Det bästa man kan göra är att redan på plats ställa frågor kring det. Tycker man sig inte få tillfredsställande svar får man inte ingripa direkt, men kan med fördel dokumentera och i första hand rapportera in till kommunen ifall man tycker att det verkar gå osäkert till. Man har full rätt att fotografera och filma rösträkningen och de som arbetar i en vallokal. De som arbetar där har instruktioner att ställa iordning stolar på ett avstånd där åskådarna får bra överblick utan att kunna störa rösträkningsförfarandet. Är man orolig för rapporteringen kan man alltid fråga vad de rapporterar in och jämföra med vad som redovisas i de officiella siffrorna efteråt.

/Vallokalsordförande, med erfarenhet av fem tidigare val
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2024-06-09 kl. 03:23.
Citera
2024-06-09, 07:46
Medlem
Utan att ha sett videon kan man anta att alarmisten Markus Allard aldrig någonsin har arbetat vid ett val om han påstår att det är så enkelt att fuska.

Att ha oanvända röstsedlar i närheten av rösträkningen är förstås inte tillåtet. I de vallokaler där jag har jobbat slänger man alla oanvända röstsedlar i en stor säck innan man påbörjar rösträkningen (faktiskt redan den sista kvarten innan vallokalen stänger om situationen medger det) för att undvika att inga andra röstsedlar än de som finns i valurnan räknas.

Sedan är det ju så att man stämmer av mot röstlängden också. Om det helt plötsligt har tillkommit 200 röster jämfört med röstlängden så är det inget som passerar obemärkt direkt. Likaså är det inte direkt enkelt för någon att manipulera röstlängden och lägga i motsvarande antal röster i urnan.

Allt sånt här alarmistiskt dravel är bara ett helt onödigt angrepp på demokratin.
Citera
2024-06-09, 07:54
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

Flikar in här med vad som sker i videon, så slipper man se en 40 minuter lång sådan för att förstå tråden (AI)->

Citat:
Videon handlar om hur man kan fuska i svenska val och går igenom flera svagheter och metoder för manipulation. Allard kritiserar hur diskussionen om valfusk ofta möts med starka reaktioner och avfärdas som illegitim kritik.

Han börjar med att beskriva hur valsedlarna hanteras i Sverige. Till skillnad från exempelvis Danmark, där alla partier listas på en och samma valsedel, använder varje parti i Sverige sina egna valsedlar. Detta innebär en enorm logistisk utmaning med nästan en miljard valsedlar som ska hanteras. Partivalsedlar för partier som redan har mandat läggs ut automatiskt, medan nya partier själva måste distribuera sina valsedlar. Namnvalsedlar, som innehåller kandidaternas namn, måste också fördelas av partierna själva.

Destruktion och sabotage av valsedlar är ett annat sätt att fuska. "Fiendens" valsedlar kan förstöras eller göras ogiltiga genom att exempelvis hälla vatten eller färg på dem. Att skapa och distribuera falska valsedlar som liknar officiella men med små fel är ett annat sätt att förstöra röster för oppositionen.

Kommunerna spelar en huvudroll i valorganiseringen, vilket kan leda till partiskhet beroende på vilka som sitter i valnämnderna. Valnämnder kan besluta om partierna själva ska fylla på valsedlar eller om valförrättarna ska göra det, vilket kan försvåra för mindre partier. Det är också kommunen som distribuerar kuverten som valsedlarna ska läggas i, vilket kan leda till problem om kuverten är gamla och inte försluts ordentligt. Partier måste själva fylla på valsedlar under både förtidsröstning och på valdagen, vilket innebär att de måste ha folk som kan övervaka varje vallokal. Det finns risk för att valsedlar försvinner eller medvetet göms undan, vilket skapar ytterligare hinder för partier.

Rösträkningen har också sina svagheter. Valsedlar ska ligga i förslutna kuvert, men ibland försluts kuverten inte korrekt, vilket kan leda till att röster byts ut eller försvinner. Röstmottagare kan försluta kuvert felaktigt eller inte alls, och det kan vara svårt att få nya kuvert om de gamla är defekta. Vid rösträkningen sprättas kuverten och valsedlarna sorteras. Här finns möjlighet att byta ut röster om ingen övervakar noggrant. Märkta valsedlar döms ut som ogiltiga, vilket kan utnyttjas genom att medvetet göra små markeringar på motståndarnas valsedlar. Trötthet bland rösträknarna efter långa arbetsdagar kan leda till slarv och misstag som kan utnyttjas för att manipulera resultatet.

Presentatören menar att systemet är designat med för många svaga punkter och att dessa inte åtgärdas eftersom vissa aktörer gynnas av status quo. Han påpekar att kritik mot valsystemet ofta avfärdas som desinformation eller propaganda, vilket förhindrar en ärlig diskussion om nödvändiga reformer. Exempel på konkret fusk och sabotage från tidigare val, särskilt riktade mot specifika partier som Örebropartiet, tas upp för att belysa problemen.

Han föreslår att man borde reformera systemet för att göra det mer robust och mindre sårbart för manipulation. Han betonar att det krävs medvetenhet och vaksamhet från väljare och politiskt aktiva för att skydda demokratin och säkerställa rättvisa val. Han avslutar med en uppmaning till att gå och rösta samt att övervaka valprocessen noggrant för att förhindra fusk och manipulation.
Citera
2024-06-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Utan att ha sett videon kan man anta att alarmisten Markus Allard aldrig någonsin har arbetat vid ett val om han påstår att det är så enkelt att fuska.

Att ha oanvända röstsedlar i närheten av rösträkningen är förstås inte tillåtet. I de vallokaler där jag har jobbat slänger man alla oanvända röstsedlar i en stor säck innan man påbörjar rösträkningen (faktiskt redan den sista kvarten innan vallokalen stänger om situationen medger det) för att undvika att inga andra röstsedlar än de som finns i valurnan räknas.

Sedan är det ju så att man stämmer av mot röstlängden också. Om det helt plötsligt har tillkommit 200 röster jämfört med röstlängden så är det inget som passerar obemärkt direkt. Likaså är det inte direkt enkelt för någon att manipulera röstlängden och lägga i motsvarande antal röster i urnan.

Allt sånt här alarmistiskt dravel är bara ett helt onödigt angrepp på demokratin.

Om du tittar på klippet så hade du också sett hur valförrättare plockar bort ett partis valsedlar, detta efter att det påpekats och lagts ut valsedlar för att sen plockas bort igen…om du anser att det är så det ska gå till i ett demokratiskt land så får det stå för dig!!
Citera
2024-06-09, 09:19
Medlem
Det är enkelt men "trögt" att fuska i nuvarande system. Det krävs en stor insats för ett magert resultat.
Ett digitalt system skulle vara mera lönsamt att hacka.
Ändå tycker jag vi borde införa digital röstning hemifrån. Estland har väl det även om jag inte vet hur deras system är upplagt.
Hittade en beskrivning av Estlands valsystem http://aktivdemokrati.se/demokrati/2...tem/index.html
Senast redigerad av p125 2024-06-09 kl. 09:23.
Citera
2024-06-09, 09:56
Medlem
Allard är sin egen största fiende. Aggressivitet och dåligt språkbruk är som en våt filt över honom och hans parti. Synd, för i grund och botten är han definitivt någon jag själv stödjer politiskt.
Citera
2024-06-09, 10:27
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Den allvarligt narcissistiskt störde Allard är någon som man bör tänka sig för flera gånger innan man väljer att stödja. Hans framtoning är aggressiv och han tycks inte ha lämnat tonårsstadiet. En Allard med betydande makt skulle bli en diktator.

Nu talar han vitt och brett om valfusk i Sverige och insinuerar att det skulle förekomma sådant. Rena rama Trump-snacket, alltså.

I det här fallet lyder nullhypotesen att man först ska fastställa existensen av valfusk innan man kan prata vidare om det.
Citera
2024-06-09, 11:14
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Du som övervakat får man filma eller fota, jag tänker som du skriver lådor med valsedlar nära till hands är bra om det kan dokumenteras? Men bäst om fler kan vara på plats också.

Man har rätt att fota och filma för eget bruk, eftersom det är en offentlig plats. Du ska självklart inte publicera någonstans, som att lägga upp på sociala medier, utan endast spara det för dig själv. Du ska heller inte störa valarbetarna, men där blir det svårare, för upprörda har de blivit av att jag överhuvudtaget är där och filmar, trots att det är helt ok.

Varit i kontakt med Valmyndigheten och fått grönt ljus att filma. Jag har mött så mycket fientlighet och hån från ”chefen” i lokalen (samma person varje val), att det blir ingen observation i år. Orkar inte. Om det vore fler observatörer på plats skulle de inte kunna mobba ut en person lika lätt.

Detta med valsedelskartongerna rapporterade jag till Valmyndigheten som såg allvarligt på saken. Har hänt andra grejor också, som ej varit korrekta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in