Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-09, 14:37
Medlem
Byggde ett växthus för några år sedan på gräsmattan nära till skogen, men i efterhand visade det sig inte vara en så bra ide, för varje början av sommar i juni regnar och åskar det varvid sosseparasitsniglarna kommer upp från skogen och tar sig över gräsmattan och in i växthuset.

Utav 24 jordgubbsplantor, varav 12 är av en tidig sort, så har ca 12-16 gröna och röda mogna jordgubbar ätits upp, den översta delen av en paprikaplanta har ätits 10 cm från toppen varvid jag är osäker på om plantan överlever och många blad har angripits.

Sniglarna tar sig under dagtid över gräset och genom ingången till växthuset då nederdelen inte är tät, den har bara borsthår och dörren är ofta öppen under dagen för att ventilera växthuset och sänka värmen.

Nu är det kanske lite för sent, men min plan är att försöka skapa något svårpasserbart område utanför ingången till växthuset och jag undrar om ni själva har några patenterade lösningar på vad sniglar inte gillar att ta sig över och igenom så att de undviker växthuset hädanefter?
Citera
2024-06-09, 14:53
Medlem
Onanikrems avatar
Kopparslingor runt växthuset hjälper. Även grovsalt, men salt regnar bort efter ett tag.
Citera
2024-06-09, 15:45
Medlem
Dishys avatar
Såg att nån byggt en anordning med en strömförande remsa klistrad runt krukorna och kopplad till ett batteri. Var en video på insta, var kul att se hur slemhögarna kröp upp mot godsakerna i krukan, kom i kontakt med strömremsan och direkt backade. Grödor i behåll och underhållning i ett👌
Citera
2024-06-09, 23:33
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Elektriskt snigelstaket - bygg ditt eget!
http://daylily-potager.blogspot.com/...ditt-eget.html
Citera
2024-06-10, 00:08
Medlem
Paddan1000s avatar
Snigelgiftet Ferramol kan du sprida ut i trädgården. Det är ofarligt för alla djur förutom sniglar.
Citera
2024-06-10, 01:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Snigelgiftet Ferramol kan du sprida ut i trädgården. Det är ofarligt för alla djur förutom sniglar.

Ferramol och andra produkter som bygger på järnfosfat är bra men ett tips är att lägga det på ställen där bara sniglar hittar det. Du kan lägga det under krukor och kanter och liknande, eller i partier med lite högre gräs. Det är också platser där de gömmer sig på dagen. Ligger det öppet äter skatorna upp det.
Citera
2024-06-10, 01:27
Medlem
Sätt två trådar parallellt runt där du odlar, ca 1cm mellan trådarna. Så sätter du 30v DC mellan trådarna, plus på ena å minus på andra. Känns knappt att ta på det men sniglarna blir grillade
Citera
2024-06-10, 01:31
Medlem
Finns inget skydd annat än att varje dag innan skymning salta eller klippa sönder dem. Hade de funnits något hade man utrotat mördarsnigeln. Vissa påstår att de hjälper med grus/torrmark runt växthuset men inget jag märkt hjälper.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-06-10 kl. 01:38.
Citera
2024-06-10, 06:33
Medlem
slagskotts avatar
Kopparslingor och salt fungerar. Jag la även ut strömförande kablar runt min odling samt flaskor med öl och gick ut och plockade sniglar.

Vi hade ett jätteproblem för cirka 5-6 år sedan och jag tog ihjäl över tre tusen brunsniglar det året.
(Utanför tomten var det en öppen gräsplätt och ca 50m till skogen)
Jag klippte gräsplätten som kommunen äger men inte tog hand om, dels för att spela boll och discgolf med ungarna men också för att lättare hitta de asen.

Året efter var det extrem torka och jag minns att på hela sommaren hittade jag bara nio stycken.

Lycka till
Citera
2024-06-17, 07:33
Medlem
Tack för alla svar!

Jag har prövat med bikarbonat precis innanför dörren och ska dra till DIY affären och köpa koppartejp. Får se hur jag fäster den på bästa sätt, då jag har betongstenar som grund som växthusramen är fästad i. Annars får jag pröva att sätta fast den på en bräda och använda häftstift på den och sätta den som hinder bakom dörren och hoppas att det räcker.
Citera
2024-06-17, 07:46
Medlem
BewilderedHulders avatar
En erfaren dam satte en gammal rostig kniv i min hand efter att med vigt handlag skurit ett odjur mitt itu. Jag bestämde mig genast för att filéa sniglar inte kommer att finnas på min repertoar ...
Citera
2024-06-22, 16:45
Medlem
Bikarbonat fungerar okej då sniglarna inte är så förtjusta i att bli helt dehydrerade, MEN så fort det har regnat även om jag har hällt det strax bakom dörren så är det alltid lite fukt som lyckas komma på det och göra så att saltet stelnar till varvid sniglarna tar sig över.

Koppartejpen har begränsad effekt, men ingen definitiv effekt. Några sniglar gjorde en U-sväng när de var nästan över hela tejpen och verkade inte "gilla" den, men när det regnade kraftigt och det hade kommit ett dussintal så verkade de ta sig över och in i växthuset.

Får nog överväga att sätta mer koppartejp i bredd, en list bakom ingången med koppartejp samt mer bikarbonat, eller salt av något slag, en bit inåt på golvet så att snigeljävlarna håller sig borta. Känns hopplöst. Ska pröva att bygga en extra väggväxthus av modell mindre så att jordgubbsplantorna är längre bort från skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in