Citat:
Ursprungligen postat av
mekong
Pga bröstcancer har jag fått bortopererat brösten och genomgått bröstrekonstruktion. Allt är läkt sedan flera år men jag har väldiga problem vid träning. Kan inte göra bröstövningar utan att det drar och känns äckligt i bröstmuskulaturen. Kirurger har förklarat för mig hur de har skurit osv och det går tyvärr inte att göra något åt detta. Men nu till mitt problem, jag har blivit ganska klen om axlarna i och med att jag i flera år inte gjort några bröstövningar. Övningar jag INTE kan göra är t ex armhävningar, bröstpress etc.
Min fråga är, vilka övningar känner ni till som tränar främre delen av axlarna utan att involvera pectoralismusklerna? Finns sådana övningar överhuvudtaget?
(Jag har varit i kontakt med sjukgymnaster ang. detta men de verkar inte vara insatta i hur anatomin ändras i och med en bröstrekonstruktion så de har inte kunnat hjälpa mig.)
Att de drar och känns konstigt kan ju bero på att vissa muskler saknas eller att de är stela mm.
Du kan ju testa att köra bröst övningar med väldigt lätta vikter utan att ta ut dig för att få stimulans.
Detta kan ju hjälpa till att stärka upp det du har och stretcha ut muskler som är tajta.