2024-06-11, 08:34
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://www.svt.se/kultur/grovsta-sk...y-undersokning

Citat:
32 procent av deltagarna som svarade i undersökningen, som är gjord av Novus på uppdrag av Språktidningen, tycker att n-ordet är det värsta skällsordet i svenskan.

Det skiljer sig dock mellan generationerna. Bland unga svenskar anser en klar majoritet att n-ordet är värst. Men i åldern 65 år och uppåt är det få som tycker det.

– Många äldre har vuxit upp i en tid där det var det gängse ordet för att beskriva en svart person. Många av dem är säkert också med på att ordets innebörd förändrats, men bland de unga har man vuxit upp med att det här ett ord att undvika.

Citat:
Ett annat ord som dyker upp i undersökningen är ordet svenne, som hamnar på femte plats bland fulast ord.

Enligt Svensson och undersökningen är det nästan bara de som också angett att de röstar på Sverigedemokraterna som reagerar negativt på ordet.

Vad tycker ni om n-ordet? Är det applicerbart att dra paralleller från engelskans "nigger" till svenskans "neger"? Säger ni fortfarande tex negerbollar? Tycker ni att ordet "neger" är fult och diskriminerande? Skall man undvika det? Vad tycker ni om ordet "svenne" som Sverigedemokrater reagerar negativt på? Varför är det just Sverigedemokrater som reagerar negativt på ordet men inte andra grupper?
Senast redigerad av Snoppdoggydog 2024-06-11 kl. 08:39.
Citera
2024-06-11, 08:44
Medlem
Hackenbush55s avatar
Negerordet är inte diskriminerande, neger betyder svart människa och om det är diskriminerande för någon så är man förljugen. Svart människa är svart människa och vit människa är vit människa.
Citera
2024-06-11, 08:45
Medlem
Hade jag varit svart så hade jag tänkt såhär iaf. Jag hade inte velat ta bort ordet neger eftersom jag vill inte radera min historia. Utan sin historia har man ingen framtid.

Dessutom handlar det om kontext. Om jag säger neger i en negativ kontext så är jag självklart rasist eller har drag av en rasist.

Men jag skulle vilja hälsa på mina vänner med mörk hy typ ”hello my nigga”. Som en broderlig fras. Men det är tyvärr känsligt så jag respekterar om dom inte vill att jag säger så.

Jag brukar säga blatte/svartskalle till mig själv ibland. Ser inget problem med svenne heller. Men du vet människan är en känslomässig figur. Så jag undviker och håller respekten.
Citera
2024-06-11, 08:49
Medlem
Nachoalistens avatar
Använder mig ofta av meningen förbannade jävla neger när jag blir irriterad på något, ibland händer det att jag säger det offentligt. Det klingar så skönt att yttra de orden.

Så länge ordet svenne används av svarta kommer jag fortsätta använda mig av ordet neger.
Senast redigerad av Nachoalisten 2024-06-11 kl. 08:51.
Citera
2024-06-11, 08:50
Medlem
JustTrollings avatar
"N-ordet" är nigger, inte neger, ett misstag många korkade svenskar gör.

Neger, alltså negro, på engelska, är inte ett kontroversiellt ord på samma sätt som nigger. Även om man hellre säger black i dagens engelska. Negro är ju från spanskans och portugisiskans ord för svart.

Ibland får man känslan av att svagbegåvade människor försöker lansera att neger är "N-ordet", för att plocka någon sorts vänsterblivna PK-poäng och ryggdunka sig själv.

Engelskans nigger är givetvis nigger även på svenska.
Citera
2024-06-11, 08:54
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
"N-ordet" är nigger, inte neger, ett misstag många korkade svenskar gör.

Neger, alltså negro, på engelska, är inte ett kontroversiellt ord på samma sätt som nigger. Även om man hellre säger black i dagens engelska. Negro är ju från spanskans och portugisiskans ord för svart.

Ibland får man känslan av att svagbegåvade människor försöker lansera att neger är "N-ordet", för att plocka någon sorts vänsterblivna PK-poäng och ryggdunka sig själv.

Engelskans nigger är givetvis nigger även på svenska.

Det är svårt att veta vilket ord som avses då det bara står n-ordet. Men jag antar dom menar svenskans neger? Nigger är ett amerikanskt uttryck.
Citera
2024-06-11, 08:55
Medlem
N-ordets användning har ju ändrats i samband med att vi fick mörkhyade i sverige. Tidigare var det en beskrivning på en mörkhyad person men när mörkhyade personer har blivit utsatta för rasism så har just detta ordet använts. Det har alltså fått en association som är negativ och som i alla andra frågor, blir någon upprörd om man använder det så undviker man det förutsatt att man inte är en konfliktsökande person.

Svenne, finne, jugge, turk ser jag vara på samma nivå. Personer i dessa nationella grupper är ofta stolta över sin nationalitet och därför är det ju knappast nedsättande.
Citera
2024-06-11, 09:16
Bannlyst
Typisk vänsterextrem diskurs. Neger är ett neutralt ord som betyder svart, och har ingenting alls att göra med "the N word" i USA (nigger). Ordet "negro", motsvarande vårt "neger", är fullt gångbart i engelskan.

Det handlar om att SJW vill ha något att gnälla om, och är ett försök att kontrollera populasen medelst språket, det vill säga ge dekret om vad man bör säga och vad man inte får säga. Härav även diskursen kring neopronomen hen med flera.

Bjud motstånd! Du och ingen annan äger ditt språk!
Citera
2024-06-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Svenne, finne, jugge, turk ser jag vara på samma nivå. Personer i dessa nationella grupper är ofta stolta över sin nationalitet och därför är det ju knappast nedsättande.

Så kroater, serber och bosnier ska alltså tycka om att bli kallade "juggar" för att de är stolta över sin nationalitet?

Finne och turk, det är så det heter.
Svenne och jugge är milt nedsättande öknamn.
Citera
2024-06-11, 10:08
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Klart man hellre blir kallad tjackluder än blir kallad neger.
Citera
2024-06-11, 10:16
Avstängd
Haha utöver N ordet är det typ alla ord svenskar får höra av invandrare 😂 Bra att ”Svenne” är med, visar på det ännu mer.
Citera
2024-06-11, 10:22
Medlem
franges avatar
Vilket är "N-ordet" då - neger eller nigger? Viss skillnad.

Själv anser jag att allahu ackbar borde ligga i topp på den listan. Men det kanske hade censurerats bort i listan av reportern, eftersom det absolut inte får på något sätt nedvärderas, likt den helige pedofilprofeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in