2024-06-15, 00:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fel,de flesta svarta amerikaner gillar inte när vissa rappare börjat kalla varandra för my nigger och liknande. Jag vet inte hur mycket du varit i USA och känner till diskussionen där den är rätt komplicerad.

Jag har många kompisar som är homo/bi och vågar nog påstå att bög är ett begrepp som är accepterat i de kretsarna men du kanske känner den världen bättre än mig? Sen beror det givetvis på hur man använder ordet i kombo med ett invektiv blir det något annat.

Hur ska man veta vilka ord som är ok då? Det går ju inte. Det enda rimliga förhållningssättet är att låta alla använda vilka ord de vill.
Citera
2024-06-15, 00:26
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Varför är horjävel och fetto bättre än neger? Alla orden är förolämpningar. Och varför är det ok att kalla mig för cis-man till exempel? Jag tar hemskt illa upp varje gång.

Därför att de inte är riktade mot ras. Det finns horjävlar och fetton i alla läger.
Citera
2024-06-15, 10:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Därför att de inte är riktade mot ras. Det finns horjävlar och fetton i alla läger.

Då är svenne lika illa som neger?

Eller kanske blekfis?
Citera
2024-06-15, 12:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Då är svenne lika illa som neger?

Eller kanske blekfis?

Nej. Det beror på att det inte finns någon samsyn kring detta. Många tycker inte att svenne är något problem. Men om du känner att det är illa så är det givetvis illa för dig och folk kring dig bör agera därefter.
Citera
2024-06-15, 18:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej. Det beror på att det inte finns någon samsyn kring detta. Många tycker inte att svenne är något problem. Men om du känner att det är illa så är det givetvis illa för dig och folk kring dig bör agera därefter.

Det finns ingen samsyn kring neger heller. Du bara tror att det finns det för att alla börjat säga n-ordet helt plötsligt.

Om jag känner att det är illa att bli kallad svenne så måste jag ju ha något att svara tillbaka om jag blir kallad svenne. Vad ska jag säga då? Svartskalle? Blatte?
Citera
2024-06-15, 19:06
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Svenne är väl ett bra ord. Särskilt svennebanan. Man vet precis vad som avses. Inte är det fult.
Citera
2024-06-16, 22:13
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Det finns ingen samsyn kring neger heller. Du bara tror att det finns det för att alla börjat säga n-ordet helt plötsligt.

Om jag känner att det är illa att bli kallad svenne så måste jag ju ha något att svara tillbaka om jag blir kallad svenne. Vad ska jag säga då? Svartskalle? Blatte?

Varför inte säga idiot/rövhål eller liknande? Varför måste man gå på ras? Om du nu stör dig på att han tycker du är svensk får du väl säga danskjävel eller nått.
Citera
2024-06-18, 08:59
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Varför inte säga idiot/rövhål eller liknande? Varför måste man gå på ras? Om du nu stör dig på att han tycker du är svensk får du väl säga danskjävel eller nått.

Jag kan lika gärna vända på det: Varför använda en kroppsdel som skällsord, eller förolämpa hans intelligens?
Citera
2025-02-01, 18:02
Medlem
Citat:

Använd lite logik, anvöndningen av ordet “neger” ses som diskriminerande och sårande för många eftersom det har historiska rötter i kolonialism/rasism som pågick i flera hundra år, där det ofta användes för att nedvärdera svarta människor. Det är inte bara ett ord utan en symbol för en långvarig historia av förtryck. Jämfört med “svenne" som handlar mer om en kulturell eller etnisk bakgrund. Orden bär ej samma historiska last som “neger”, fattar inte varför ingen här kan ens koppla detta.

Själv e jag svensk, det roligaste är när jag ser andra svenskar försöka justify att "neger" är okej att säga men kan ej lyfta fram orden framför en svensk haha.
Citera
2025-02-01, 20:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddjeec1
Använd lite logik, anvöndningen av ordet “neger” ses som diskriminerande och sårande för många eftersom det har historiska rötter i kolonialism/rasism som pågick i flera hundra år, där det ofta användes för att nedvärdera svarta människor. Det är inte bara ett ord utan en symbol för en långvarig historia av förtryck. Jämfört med “svenne" som handlar mer om en kulturell eller etnisk bakgrund. Orden bär ej samma historiska last som “neger”, fattar inte varför ingen här kan ens koppla detta.

Det stämmer inte, neger användes inte för att nedvärdera svarta människor, utan ordet neger var själva benämningen på en svart människa.

Citat:
Ordet förekommer i svenskan sedan 1680. Det härstammar från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinets "niger", med samma betydelse.

Citat:
Fram till och med 1960-talet var uttrycket "neger" ett okontroversiellt begrepp

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger#...a%20betydelse.
Citera
2025-02-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/kultur/grovsta-sk...y-undersokning

Vad tycker ni om n-ordet? Är det applicerbart att dra paralleller från engelskans "nigger" till svenskans "neger"? Säger ni fortfarande tex negerbollar? Tycker ni att ordet "neger" är fult och diskriminerande? Skall man undvika det? Vad tycker ni om ordet "svenne" som Sverigedemokrater reagerar negativt på? Varför är det just Sverigedemokrater som reagerar negativt på ordet men inte andra grupper?

Makthavarna i USA har laddat det ordet med extremt mycket betydelse som det tidigare inte hade.

De har nu hjärntvättat flera generationer amerikaner till att anse att ordet har ett faktiskt religiöst Tabu för vita. Det är "Det Förbjudna Ordet". Som i Bibeln, eller kanske snarare Necronomicon.

De har även markerat åtskilliga gånger i populärkultur och på andra ställen att svarta har mer eller mindre frikort att döda en vit om han säger ordet.

Det är helt galet. Men så är det. Och den yngre generationen i Sverige är ju helt marinerad i det tänkande som kommer från USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in