Resultat: Vilket lag hller du p/kommer du att flja denna ssongen?
AC Milan
16,67%
10 röster
Atalanta
3,33%
2 röster
Bologna
1,67%
1 röster
Cagliari
5,00%
3 röster
Como
1,67%
1 röster
Empoli
0%
0 röster
Fiorentina
5,00%
3 röster
Genoa
0%
0 röster
Hellas Verona
1,67%
1 röster
Inter
10,00%
6 röster
Juventus
8,33%
5 röster
Lazio
11,67%
7 röster
Lecce
1,67%
1 röster
Monza
0%
0 röster
Napoli
8,33%
5 röster
Parma
3,33%
2 röster
Roma
8,33%
5 röster
Torino
0%
0 röster
Udinese
0%
0 röster
Venezia
0%
0 röster
Ett annat lag i lgre divisioner
8,33%
5 röster
Hller inte p ngot lag - lskar italiensk fotboll helt enkelt
5,00%
3 röster
2024-09-13, 22:18
Medlem
Jag har tidigare dillat om Sinner.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Jannik Sinner vann idag sin frsta ATP, vilket sklart r spektakulrt. Fdd 16:e augusti 2001. Frn den tyska sidan av Italien.. Eftersom vi tidigare dillat om Calcio frn Sdtirol.

https://www.atptour.com/en/news/sinn...saturday-final

Och jag kan koppla det till min barndom:
Citat:
...
Men d jag var liten och i Italien s var jag Borg och min motstndare Panatta d vi spelade tennis.
...

Lt mig konstaterea att jag var bland de allra frsta i Sverige att frst Sinners storhet.

Men mitt mine r sklart frmst VM 1982:
Citat:
Under VM 1982 s kunde man uppleva skandalmatcher (Tyskland - sterrike), legendariska matcher (Brasilien - Italien och Tyskland Frankrike), uppstickarnationer i form av t ex Algeriet, Honduras och Kamerun samt stjrnor som Boniek, Platini, Rummenigge, Passarella, Maradona, Zico, Eder, Socrates och Falcao fr att nmna ngra.

Italien kom frn skandaler i Serie A, med ett hrt kritiserat lag. Tvivlet vndes till skam och vrede d de precis lyckades ta sig vidare ur det frsta gruppspelet med enbart oavgjorda resultat. Trycket utifrn skapade en fantastisk sammanhllning.

D vntade de regerande vrldsmstarna, som var frstrkta med supertalangen Maradona. Efter en stenhrd match dr Gentile raderade ut Maradona, s stog Italien som segrare. Men man var fortfarande tvungna att besegra det stjrnspckade Brasilien, som var storfavoriter till titeln. En match mellan olika stilar dr den mest kritiserade italienska spelaren, Rossi, ntligen visade sig. Matchen slutade med vlfrtjnt 3 2 seger fr Italien, dr Rossi som bekant gjorde Italiens tre ml. En magisk match dr Brasilien inte frlorade fr att de sjlva spelade dligt utan fr att Italien var nnu bttre.

Efter det var det uppenbart att Italien skulle bli vrldsmstare. Under semifinalen mot Polen och finalen mot de regerande europamstarna Tyskland, s tror jag att alla spelarna p planen var medvetna om att Italien skulle vinna, redan innan spelet ens brjat. Det hindrade dock inte att semifinalen mellan Tyskland (som i detta VM hade ftt den otacksamma rollen som de onda) och Frankrike ocks blev en fantastisk drabbning.

Jag upplevde detta VM i Italien, med allt vad det innebar i form av knslomssig berg- och dalbana. Nr jag kom hem s visade sig att nstan alla hade missat den fantastiska sagan och missfrsttt de otroliga drabbningarna. VM hade ju sklart dtt nr Brasilien s orttvist hade kt ut.
Citera
2024-09-14, 21:19
Medlem
Satt och du diskuterade spelare i Fiorentina genom tiderna med en italienare som hller p Fiorentina. Hans offensiv var Batistuta som prima punta och bakom honom Baggio och Kurre. Fint, och jag hller med.
Citera
2024-09-15, 02:26
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Sky sport italias reklam fr CL r GULD

https://youtu.be/upyFGTiJOKA?si=sCl0OWaMWp2DW7pZ

Italien kan det hr med reklam, framfr allt om det handlar om Calcio.

Bologna kommer f det tufft i Champions League, de har inte imponerat i ligan. Nu fick de 1 pong efter att legat under med 2-0 mot Como. En rolig match, starkt att Bologna kom tillbaka, deras inhoppare Castro och Iling-Junior rddade de.

Bolognas frsvarspel r under all kritik, Como gick frbi flera gnger enkelt Bolognas backar. Passning spelet var ocks inte bra fr Bologna, de tappade bollen i mitten och Como kunde kontra. Det var farligt fler gnger, Como borde ha gjort fler ml.

Bologna​ mter Shakhtar Donetsk​ p onsdag hemma, kommer bli tufft om de fortstter shr. Tror det blir ukrainsk seger.
Citera
2024-09-15, 02:30
Medlem
Crociatis avatar
UEFA Champions League: Omgng 1

Tisdag 17/9
Juventus​ - PSV Eindhoven​
Milan​ - Liverpool​

Onsdag 18/9
Bologna​ - Shakhtar Donetsk​
Manchester City​ - Inter​

Torsdag 19/9
Atalanta​ - Arsenal​
Citera
2024-09-15, 02:36
Medlem
Crociatis avatar
Brescia leder verraskande Serie B tillsammans med Spezia, bda lagen har 9 pong.

Brescia skulle spelat Serie C fra ssongen, men pga Reggina gick i konkurs s fick Brescia komma tillbaka.
Citera
2024-09-15, 21:38
Medlem
Cagliari r precis s usla som jag trodde.
Citera
2024-09-16, 07:05
Medlem
Detta rs serie A kan bli riktigt spnnande.
Torino ser bra ut.
Vinner Verona ikvll gr de upp i delad ledning.
Inter tappar ovntade pong
Juventus liks
Milan fick ssongen frsta vinst.
Citera
2024-09-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Detta rs serie A kan bli riktigt spnnande.
Torino ser bra ut.
Vinner Verona ikvll gr de upp i delad ledning.
Inter tappar ovntade pong
Juventus liks
Milan fick ssongen frsta vinst.
Jag hller med. Inter r favoriter men Napoli med Conte kan kanske utmana. Eller Juventus, eller

Det blir nnu en ssong dr Serie A visar sin bredd, men att man kanske saknar den absoluta spetsen.
Citera
2024-09-16, 21:03
Medlem
Udinese leder serie A..sug p den..
Citera
2024-09-16, 22:59
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ptal om trnare. De Rossi nnu en gng dessa idioter som inte kan hlla huvudet kallt utan slnger fram ett fett kontrakt p en kortvarig ny trnare effekt. Trttsamt hur dessa hgt avlnade bossar kan g i fllan gng efter annan.

Samtidigt leder Mourinho Superlig i Turkiet Sger kanske inte s mycket. Men man skulle varit kyligare med De Rossi. Fanns mnga bra och erfarna trnaralternativ i sommar.

Citat:
Cagliari r precis s usla som jag trodde.
Ni gjorde ett misstag med Nicola. Det r en trnare man ringer under ssong nr det krisar och rddar en. Nu har ni redan brnt den livlinan.

Det r av historien ingen trnare som r bra p och bygga ngot frn grunden. Fr g tillbaka till Crotone 2016 senast han verlevde hel ssong. Och d hade han nd ett pongsnitt p mindre n 1 den tiden. Av totalt 9 lag han trnat r det bara 3 som varat en hel ssong. Klubbarna vet detta och brukar skiljas efter ssongen oavsett rddat kontrakt. Verkar ha gtt Cagliaris sportsliga ledning frbi dock.

Egentligen tror jag inte hans resultat kommer vara s mycket smre n Ranieris frra. Men han har inte ens i nrheten av samma bagage som Ranieri och frtroende s lr ryka. Ger honom ngra matcher till iallafall.
Citera
2024-09-16, 23:06
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Italien kan det hr med reklam, framfr allt om det handlar om Calcio.

Bologna kommer f det tufft i Champions League, de har inte imponerat i ligan. Nu fick de 1 pong efter att legat under med 2-0 mot Como. En rolig match, starkt att Bologna kom tillbaka, deras inhoppare Castro och Iling-Junior rddade de.

Bolognas frsvarspel r under all kritik, Como gick frbi flera gnger enkelt Bolognas backar. Passning spelet var ocks inte bra fr Bologna, de tappade bollen i mitten och Como kunde kontra. Det var farligt fler gnger, Como borde ha gjort fler ml.

Bologna​ mter Shakhtar Donetsk​ p onsdag hemma, kommer bli tufft om de fortstter shr. Tror det blir ukrainsk seger.
Mrks att Italiano tagit ver. Roligare att titta p. Men som du sger ihliga bakt vilket knns igen en del frn Fiorentina. Drfr jag var frvnad av valet. Precis motsatt spel frn Mottas mer defensiva grund han satte. Nu hade man nog oavsett dippat d man verpresterade extremt frra ssongen men konstigt att inte bygga vidare p grunden Motta satt.
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Brescia leder verraskande Serie B tillsammans med Spezia, bda lagen har 9 pong.

Brescia skulle spelat Serie C fra ssongen, men pga Reggina gick i konkurs s fick Brescia komma tillbaka.
Pisa tog ver ledningen. Mter just Brescia nsta. Vem trnar Brescia? Jo gamla Cagliari trnaren Maran ptal om mnet tidigare. Slutade ifrsig mindre lyckat den perioden. Satt ju och hoppades lite p Pisa i infr tipset p grund av staden. Kanske kan det bli ngot av det. Pisa som frvrigt leds av Super Pippo. I skuggan av brorsan. P trnarfronten iallafall
Citera
2024-09-17, 09:18
Medlem
Il.Malizias avatar
Kul start p ssongen! Conte verkar ftt liv i Napoli och Lukaku. Motta verkar kunna replikera Bolognaframgngen i ett storlag.
Trkigt med Cagliari, men de brukar lsa det tids nog.

Spnnande med Champions League ikvll, 5 italienska lag i turneringen, jag hoppas Bologna inte skmmer ut calcio allt fr mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in