Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-14, 23:36
Medlem
Romantica-tomaterna har funnits på Ica i flera år. Jag har köpt dessa för att de är goda. Ofta när jag tänker vilken affär jag ska handla på när jag är i stan så tänker jag att det får bli Ica för jag vill ha goda tomater.

Nu sedan ett tag har de Piccolinitomater som är ännu godare. De är dyra men jag köper ändå. Tänker att det är nyttigt med tomater, så de får kosta.

Coop har sina Fantastica-tomater, men de är inte lika goda som Romantica och absolut inte som Piccolini. Men en gång när jag var på Stora Coop så hade de en ask med små tomater som var jättegoda. Men nästa gång jag handlade där fanns de inte. Har kollat flera gånger när jag varit där.

På Willys har de inga namngivna tomater.

Brukar bara skölja dem med vatten och stoppa i mun, och ta en skiva rökt kalkon till. Jättegott och det blir ingen disk.

Det jag tycker är konstigt är att Coop inte tar fram godare tomater, när det är så att jag väljer butik efter vilka som har godaste tomaterna? Är vi inte flera som gör så?
Citera
2024-06-14, 23:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Romantica-tomaterna har funnits på Ica i flera år. Jag har köpt dessa för att de är goda. Ofta när jag tänker vilken affär jag ska handla på när jag är i stan så tänker jag att det får bli Ica för jag vill ha goda tomater.

Nu sedan ett tag har de Piccolinitomater som är ännu godare. De är dyra men jag köper ändå. Tänker att det är nyttigt med tomater, så de får kosta.

Coop har sina Fantastica-tomater, men de är inte lika goda som Romantica och absolut inte som Piccolini. Men en gång när jag var på Stora Coop så hade de en ask med små tomater som var jättegoda. Men nästa gång jag handlade där fanns de inte. Har kollat flera gånger när jag varit där.

På Willys har de inga namngivna tomater.

Brukar bara skölja dem med vatten och stoppa i mun, och ta en skiva rökt kalkon till. Jättegott och det blir ingen disk.

Det jag tycker är konstigt är att Coop inte tar fram godare tomater, när det är så att jag väljer butik efter vilka som har godaste tomaterna? Är vi inte flera som gör så?
Odla själv, istället för att göda din feta Ica-handlare. Hemodlade tomater (av rätt sort) är betydligt godare än dina industriellt odlade "piccolini". I andra hand, köp direkt av svenska odlare. Tomater som inte varit i en lång transportkedja. Också betydligt godare än dina picolinis.

Låter jävligt mussligt att äta rökt kalkon för övrigt. När det finns samisk skinka där du riktigt kan höra hur veden sjunger när man äter den i tunna skivor.
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-14 kl. 23:48.
Citera
2024-06-14, 23:49
Medlem
Just tomater har faktiskt lidl svenskodlade supergoda coctailtomater men de har en riktigt miljövidrig stor plastask som vi borde mejla dom att byta till kartongask.
Citera
2024-06-15, 00:09
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Just tomater har faktiskt lidl svenskodlade supergoda coctailtomater men de har en riktigt miljövidrig stor plastask som vi borde mejla dom att byta till kartongask.

Varför det?
Du förstår väl att det där har att göra med transport och hållbarhet?
Varför vill du ha svindyra tomater?
Citera
2024-06-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Varför det?
Du förstår väl att det där har att göra med transport och hållbarhet?
Varför vill du ha svindyra tomater?

För att plast smälter in i mikropartiklar in i vårat dricksvatten och gör män mer feminina och förstör miljön för framtiden.

Allt i butiken är packat i plast idag.
dricka i plastflaska tillex borde vara förbjudet.

Det är bara eftersom det är billigt att tillverka och ägarna vill tjäna mer pengar och för oljeindustrin i saudiarabien vill sälja mer olja som varenda förpackning i matbutiken bytts till plast.

Glas ska det vara som på 90-talet.

Särskilt starkdrycker som alkohol som är extra starka ska aldrig köpas i plast.

Nu när du fick ditt svar går vi tillbaks till tomaterna.

De är supergoda de där som e odlade nere i trelleborg.

Enda problemet är som sagt förpackningen som gör att man drar sig från att köpa dom.
Citera
2024-06-15, 14:34
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
För att plast smälter in i mikropartiklar in i vårat dricksvatten och gör män mer feminina och förstör miljön för framtiden.

Allt i butiken är packat i plast idag.
dricka i plastflaska tillex borde vara förbjudet.

Det är bara eftersom det är billigt att tillverka och ägarna vill tjäna mer pengar och för oljeindustrin i saudiarabien vill sälja mer olja som varenda förpackning i matbutiken bytts till plast.

Glas ska det vara som på 90-talet.

Särskilt starkdrycker som alkohol som är extra starka ska aldrig köpas i plast.

Nu när du fick ditt svar går vi tillbaks till tomaterna.

De är supergoda de där som e odlade nere i trelleborg.

Enda problemet är som sagt förpackningen som gör att man drar sig från att köpa dom.

Det finns bioplast och problemet med microplast är när man inte återvinner plasten.

Själv köper jag, i säsong, både vanliga stora tomater, vanliga stora kvisttomater, körsbärstomater på kvist samt blandade småtomater (olika färger) i lösvikt så inga som helst plastförpackningar då jag lägger dom i en papperspåse. Dom har färdats 10 mil.
Citera
2024-06-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Det finns bioplast och problemet med microplast är när man inte återvinner plasten.

Själv köper jag, i säsong, både vanliga stora tomater, vanliga stora kvisttomater, körsbärstomater på kvist samt blandade småtomater (olika färger) i lösvikt så inga som helst plastförpackningar då jag lägger dom i en papperspåse. Dom har färdats 10 mil.

Även när man återvinner så har miljontals plastpartiklar eller miljarder små plastpartiklar redan lossnat och en stor del av plasten som folk kör till återvinningen går inte ens att återvinna.

Det är oljeindustrin som lurade på oss plastförpackningar i allt.

Men bra att du har lokala cocktail tomater tillgängligt i lösvikt.
Sån tur har inte alla.
Citera
2024-06-15, 20:19
Medlem
Citat:

Tack för tipset. Ska pröva dessa.
Citera
2024-07-13, 12:49
Medlem
Har nu varit till stan och passat på att köpa Lidls Linneatomater, de är goda ungefär lika goda som Icas Romanticatomater, men inte lika goda som Piccolinitomaterna.
Citera
2024-07-14, 14:08
Medlem
tomater som tomater. varken gott eller äckligt. du recenserar det som det vore waygu-biff. cmon
Citera
2024-11-08, 17:17
Medlem
Det har kommit en ny tomat till "min" Coopbutik. Delikata körsbärstomater. Köpte på volley och har smakat en, de är riktigt goda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in