• 1
  • 2
2024-06-15, 12:26
Medlem
Skidlifts avatar
Start 16.00

Sändningar: Eurosport

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2024...urs_of_Le_Mans
Citera
2024-06-15, 13:06
Medlem
GastonLeMans avatar
Är det många svenska lag med?
För det är väl en lagtävling?
Ursäkta min okunskap.
Citera
2024-06-15, 13:09
Medlem
Detta ska bli kul. Måste vara längesen det var så svårtippat.
Citera
2024-06-15, 13:10
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Ursäkta min okunskap.

Ingen svensk team eller förare med denna gång
Citera
2024-06-15, 13:14
Medlem
Skidlifts avatar
3 olika kategorier (totalt 62 stycken bilar )

Hypercar (23 stycken bilar)
LMP2 (16 stycken bilar
LMGT3 (23 stycken bilar)
Senast redigerad av Skidlift 2024-06-15 kl. 13:16.
Citera
2024-06-15, 16:26
Medlem
Live-timing:
https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17

Ferrari ser bra ut så långt.
Citera
2024-06-15, 16:59
Medlem
Är lite ny till det här med eurosport. Vilka är det som kommenterar på svenska/Vart skickar man in frågor till dem?
Citera
2024-06-15, 17:08
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comeshotconny
Är lite ny till det här med eurosport. Vilka är det som kommenterar på svenska/Vart skickar man in frågor till dem?

https://sbracing.se/
Citera
2024-06-15, 18:36
Medlem
Extrem fokusering på hypercar i TV-produktionen. Hade ju varit kul att få se lite andra bilar.
Citera
2024-06-15, 19:24
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Extrem fokusering på hypercar i TV-produktionen. Hade ju varit kul att få se lite andra bilar.

Det är nackdelen med så stor huvudkategori
Citera
2024-06-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Det är en endurance-tävling där team deltar, så ska man kalla det något i dom regionerna så är det en team-tävling. Det är många år sedan något svenskt team deltog(jag minns inte när det var senast), svenskar har det däremot varit en del genom åren.

Bilar med helsvensk förarlineup finns det väl dock några i 24h Series, som också kör endurance några ggr om året där det finns bra livestreams, plus svensk endurance racing som det faktiskt finns livestreams ifrån ibland. Kan du med att heja på nordbor finns det dock sådana i årets startfält, en norrman och flera danskar, vilket det närmaste är lag på att flera sådana ska finnas med i tävlingen. Till skillnad från svenska casual racingfans är detta en mycket stor tävling i Danmark pga huvudsakligen Tom Kristensen's karriär som inkluderar 9st segrar, han har rekordet på flest Le Mans-segrar någonsin.

#5 Michael Christensen
#38 Oliver Rasmussen
#50 Nicklas Nielsen
#93 Mikkel Jensen
#88 Dennis Olsen / Mikkel O. Pedersen
#777 Marco Sørensen

..och sist Iron Dames-Lamborghini'n, #85 med danskan Michelle Gatting, världens snabbaste bronsförare Sarah Bovy och världens mest issmältande leende Rahel Frey som förare, överlag racets populäraste bil bland störst andel fans då det är enda med kvinnlig lineup.

Överlag är Iron Dames-bilen alltid en segerkandidat i GT3-klassen, om dom inte får något FCY emot sig och missar med några sekunder. Tyvärr har dom bytt design till årets race så bilen är mindre rosa/snygg och svårare att identifiera, även om inget någonsin är lika lättidentifierat som Danica Patrick's gamla illgröna GoDaddy-sponsrade bilar.

Svenska kommenteringen är som alltid outhärdligt usel, jag kör engelska på StanSport så man slipper reklamavbrotten. Det är trist att linjära svenska Eurosport1/2 inte erbjuder flera ljudspår som flera av VSport-kanalerna gör, så man kunde valt engelskt.

Edit/OT: Det har varit med en svenskbil i ett av årets race i 24H Series(ALFAB Racing #400, en McLaren Artura GT4 med Erik Behrens och Daniel Roos bakom ratten) men det var inte den serien jag tänkte på insåg jag, hittade från ett tidigare postat inlägg dom bilarna jag tänkte på senast som jag ser på som svenskbilar i internationell racing.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
För dom som gillar att kolla svenskar som tävlar i brum-brum så innehåller årets GT4 Europe-serie 3st svenskbilar enligt följande:

#90 Toyota Gazoo Racing, Emil Skärås/Hans Holmlund i en Supra.
#97 & #98 Lestrup Racing, Mats Olsson/Stefan Nilsson och Victor Bouveng/Joakim Walde i varsin M4'a.

Jag får väl kasta ett öga på dom av nationalistiska skäl, ska ändå följa serien pga duon Gabriela Jilkova/Cindy Gudel i en Supra och Jemima Hepworth i en Artura.

Gabriela Jilkova ligger bakom en av historiens uppkörningar i GT4 Europe och likaså omkörningar, tror det var under 2021-säsongen i första racet på Zandvoort som hon körde upp en AMG runt 15 placeringar under sin avslutande stint, när hon var uppe runt placering 9 började man skymta henne som en glupsk haj i bakgrunden av bilden som fokuserade på täten, och hur hon plockade bil efter bil, en på utsidan av en kurva där ingen annan hade lyckats köra om, sista omkörningen gjorde hon ut ur bankingen mot målflaggen med två hjul utanpå banan på gräset och tog 2'an någon decimeter precis före mållinjen, det var helgalet. I race 2 var hon brännhet igen, men den gången bokstavligt talat, bilen fattade eld när hon var på väg upp i ledning och hon tvingades bryta medan bilen stod och brann.

Oavsett förmodligen hennes favoritbana för hon vann ett race där förra året i en prototyp-serie.

GT4 Europe-serien har premiär denna helgen på Paul Ricard som support till World Challenge Europe som inleder säsongen med ett endurance-race, men där finns det inga svenskar(däremot norskt/finskt/danskt) eller tjejer för min del eftersom Iron Dames gått upp till WEC. MotoGP-fans kanske finner det intressant då garderobssmygaren Valentino Rossi fortsätter i serien i sin #46'a, men hans hjärna går bannemej bakåt, hans engelska är sämre nu än för 10år sedan.

Ska även kasta ett öga på GT2 racet med Laura Kraihamer i en X-Bow, men inga svenskar där eller i italienska Mitjet-serien.

Dom 3 GT-serierna livestreamas på GTWorld's Youtube-kanal i 1080p60, MotorsportTV har droppat alla dom serierna till årets säsong.

https://www.youtube.com/@gtworld/streams

..som även streamar årets premiär från Sonoma i amerikanska World Challenge-cirkusen denna helgen, där jag ska kolla på Samantha Tan i sin BMW, Hannah Greenemeier/Hannah Grisham i GT4-racet, plus Sally McNulty och Maddy Lemke i TC-racen.
Senast redigerad av pumahunter 2024-06-15 kl. 20:03.
Citera
2024-06-16, 03:32
Medlem
Bara jag som tittar på danska TV2 som direktsänder nästan hela loppet? Alltid kul dygn men i år har det krockat med EM i fotboll.

Det var en bil som tappade ett bakhjul efter ett depåstopp nyss. Den mekanikern har nog gjort sitt. Flera som även kraschade i rad nyligen. De har väl somnat då de bara plötsligt styr av och in i räcket eller missar att svänga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in