Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-15, 13:21
  #1
Medlem
Hej på Er,

Ni som har fonder på AB, vad finns det för bakomliggande tanke med detta? Varför måste jag kontakta min bank för att kunna sälja fond? Har Swedbank om det är av relevans? Varför inte kan bara sälja själv?

Tack för de som svarar

Må bäst
Citera
2024-06-15, 13:55
  #2
Medlem
Nej, det ska du inte behöva göra... Låter som om du fått ett spammejl...
Citera
2024-06-15, 14:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej på Er,

Ni som har fonder på AB, vad finns det för bakomliggande tanke med detta? Varför måste jag kontakta min bank för att kunna sälja fond? Har Swedbank om det är av relevans? Varför inte kan bara sälja själv?

Tack för de som svarar

Må bäst

Din trådstart är ganska otydlig men om du har fonden på ett konto som du har i Swedbank verkar det väl ganska logiskt att du måste kontakta dom? Typ lika som att man kontaktar sin fondförvaltare om man äger fonder genom dom.
Citera
2024-06-15, 14:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Din trådstart är ganska otydlig men om du har fonden på ett konto som du har i Swedbank verkar det väl ganska logiskt att du måste kontakta dom? Typ lika som att man kontaktar sin fondförvaltare om man äger fonder genom dom.

Tack för ditt svar mod och ber om ursäkt för en otydlig fråga. Jag har fonder som en privat person hos Avanza och om jag vill sälja de så kan jag göra det själv, däremot fonder som jag har på mitt aktiebolag, för att kunna sälja de måste jag kontakta banken och säga att jag vill sälja dessa. Vet inte om det är fortsatt otydligt. Måste lära mig sammanfatta sig på ett bättre sätt. Tack!
Citera
2024-06-15, 14:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranjaxx
Nej, det ska du inte behöva göra... Låter som om du fått ett spammejl...

Swedbank sa det till mig, att jag måste höra av mig till de om jag vill sälja en fond eller andel av fonden. Byta fond kan jag göra på egen hand

Tack för ditt svar
Citera
2024-06-15, 14:21
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Swedbank sa det till mig, att jag måste höra av mig till de om jag vill sälja en fond eller andel av fonden. Byta fond kan jag göra på egen hand

Tack för ditt svar

Är det en Rysslands-fond eller?

Annars skall det funka att sälja fonden med app/hemsidan.
Citera
2024-06-15, 21:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det en Rysslands-fond eller?

Annars skall det funka att sälja fonden med app/hemsidan.

Nej, inga rysska fonder, men det måste fungera annorlunda av olika anledningar om man har fonder på aktiebolag och som privat person. Där får jag ingen förklaring. Googlade hur mycket som helst. Vet inte bakomliggande tanke med det
Citera
2024-06-15, 23:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Nej, inga rysska fonder, men det måste fungera annorlunda av olika anledningar om man har fonder på aktiebolag och som privat person. Där får jag ingen förklaring. Googlade hur mycket som helst. Vet inte bakomliggande tanke med det

Du företräder ett aktiebolag och detta aktiebolag äger fondandelar som du vill sälja?
Citera
2024-06-16, 00:41
  #9
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Nej, inga rysska fonder, men det måste fungera annorlunda av olika anledningar om man har fonder på aktiebolag och som privat person. Där får jag ingen förklaring. Googlade hur mycket som helst. Vet inte bakomliggande tanke med det

Vilken fond är det? Och i vilket innehav ligger det? Är det fondkonto/ISK eller t.ex en kapitalförsäkring? Är det Kapitalförsäkring så behöver även privatpersoner kontakta banken för att sälja i fonden. Så det fattas information för att kunna svara på din fråga 🙂
Citera
2024-06-17, 09:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du företräder ett aktiebolag och detta aktiebolag äger fondandelar som du vill sälja?

Tänkte tvärtom, fond äger aktier
Citera
2024-06-17, 09:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Vilken fond är det? Och i vilket innehav ligger det? Är det fondkonto/ISK eller t.ex en kapitalförsäkring? Är det Kapitalförsäkring så behöver även privatpersoner kontakta banken för att sälja i fonden. Så det fattas information för att kunna svara på din fråga 🙂

Då fick jag svar, fonder är hos kapitalförsäkring på mitt aktiebolag. Om du säger att:

även privatpersoner kontakta banken för att sälja i fonden.

Då blir det inget konstigt för mig. Undrade bara varför det måste gå via banken och varför jag inte kan bestämma själv utan behöva kontakta min bank.

Tack för ditt svar

PS. Gissar att det blir för många okänt att ha fonder på aktiebolag
Citera
2024-06-17, 09:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Tänkte tvärtom, fond äger aktier

Då får du förklara bättre? Förvaltar du fonden eller vad är det för problem tråden handlar om?

Edit: ah, kapitalförsäkring, ja, de är ju lite speciella.
__________________
Senast redigerad av Engineer 2024-06-17 kl. 09:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in