Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-16, 03:38
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Den svenska lagen är i mitt personliga tycke mycket märklig. Det är fullt lagligt att sälja sex, till den nivån att vi har kvinnor som Anna Lidén som hyllas som hjältar i tidningarna när de stoltserar med att ha legat med 1600 män för pengar (källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/ann...mndlysten-hora). Om en man däremot lägger fingrarna på en kvinna och ger henne ekonomiska förutsättningar att överleva så ska han skaka galler. Min åsikt är tydlig: antingen förbjuder man det helt, eller så legaliserar man det helt.

Trots detta hade jag aldrig själv velat köpa sex då jag lider av OCD och hypokondri, och därför är rädslan för könsjukdomar och andra påträngande tankar kring detta alldeles för stor. Däremot är ämnesområdet väldigt intressant, och jag är nyfiken på hur ni andra reflekterar kring detta. Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Omröstning finns här för intresserade (Flashback låter mig inte skapa): https://www.ferendum.com/sv/PID2226803PSD1051929673
Citera
2024-06-16, 05:53
Medlem
Hackenbush55s avatar
Ja, släpp det fritt, det har funnits sen ur minnes tider och kommer alltid att finnas kvar.
Citera
2024-06-16, 08:09
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Den svenska lagen är i mitt personliga tycke mycket märklig. Det är fullt lagligt att sälja sex, till den nivån att vi har kvinnor som Anna Lidén som hyllas som hjältar i tidningarna när de stoltserar med att ha legat med 1600 män för pengar (källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/ann...mndlysten-hora). Om en man däremot lägger fingrarna på en kvinna och ger henne ekonomiska förutsättningar att överleva så ska han skaka galler. Min åsikt är tydlig: antingen förbjuder man det helt, eller så legaliserar man det helt.

Trots detta hade jag aldrig själv velat köpa sex då jag lider av OCD och hypokondri, och därför är rädslan för könsjukdomar och andra påträngande tankar kring detta alldeles för stor. Däremot är ämnesområdet väldigt intressant, och jag är nyfiken på hur ni andra reflekterar kring detta. Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Omröstning finns här för intresserade (Flashback låter mig inte skapa): https://www.ferendum.com/sv/PID2226803PSD1051929673

Du uppfattade det nog fel, det var inget hon var stolt över utan hon var pissed över att så många ville köpa henne när det var tydligt att hon var nedknarkad. Även sur över de där sexfesterna med gubbar som utan problem satte på den där unga osäkra tjejen som inte visste vad hon hamnat i. Men för att besvara frågan, nej har svårt att se hur legalisering av sexköp skulle förbättra samhället.
Citera
2024-06-16, 09:01
Bannlyst
Citat:
Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Termen "lagligt" är olycklig, och i själva verket är utbyte av tjänster och kapital en FRIHET som inte angår staten, så länge man inte kan påvisa tvång eller andra omständigheter som rubbar den enskildes fria vilja.

Den liberala SKADEPRINCIPEN gör här gällande att affärer under samtycke mellan enskilda individer inte angår det allmänna, så länge annans frihet inte inskränks.

Staten har alltså inte i enskilda individers sängkammare att göra, oavsett om pengar är inblandade eller ej, med mindre än att unyttjande eller annat tvång förekommer.

Staten bör ingripa mot sådan prostituton som är förenad med drogmissbruk, hallickverksamhet, utländsk opportunism med mera, men i övrigt lämna verksamheten i fred, utan något som helst regelverk.

Alternativt kan man reglera verksamheten medelst lagstiftning, taxering med mera, men det skapar i allmänhet fler problem än det löser. Det är inte ett samhällsproblem om kvinnor (och några män) finansierar huset med försäljning av sex, eller om män (och några kvinnor) kan få en enkel fix för pengar utan hårdare bindningar.
Citera
2024-06-16, 12:14
Avstängd
Personligen så tycker jag att vi borde ta efter usa och kriminalisera både säljare och köpare. Eller tvärtom att avkriminalisera köp. Men det kommer tyvärr aldrig att ske, varken det ena eller andra. Vi har inte såna politiker. Titta på den fruktansvärda jakten på P Roberto Idag så är sexköp något fruktansvärt i mångas ögon ,men fick jag bestämma så skulle vi avkriminalisera sexköp.
Citera
2024-06-16, 13:05
Medlem
Neksnors avatar
Eskortservice och prostitution --> Prostitution: etik, moral och politik
/Moderator
Citera
2024-06-16, 14:53
Medlem
Fummys avatar
Nej inte avskaffas rakt av i alla fall.
Kanske om det fanns någon modell som var riktigt genomtänkt så kan man köra på de istället.
Även om man skulle göra det totalt olagligt så skulle de ändå fortfarande förekomma brottslighet.
Lagen är till för de mest utsatta sexarbetarna skull, även om de finns de som inte alls är speciellt utsatta så är skyddet för de svagaste och de borde man inte rubba på.
Att folk ska köpa sex ska inte heller gå ut över ofrivilliga sexarbetare.

Lösningen skulle kanske kunna vara att det finns registrerade och legitimerade sexsäljare som betalar skatt osv, även att köpare registreras av säkerhetsskäl samt de blir lättare med bokföring så det inte blir en pengatvätt.

Om man tycker att man ska köpa sex svart och anonymt så man kan vara otrogen och en möjlig smittspridare av könssjukdomar, så kan man fortsätta riskera straff då tycker jag.
Citera
2024-06-16, 15:01
Medlem
HLundborgs avatar
Antagligen en lika dålig idé om att släppa sprit eller droger fritt, hade vårt folk haft en högre moral så kanske, men nu befinner vi oss i ett tidevarv av svaga människor till föjd av 80 års vänsterliberalism och dekadens.
Citera
2024-06-17, 23:14
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Lagen är till för de mest utsatta sexarbetarna skull, även om de finns de som inte alls är speciellt utsatta så är skyddet för de svagaste och de borde man inte rubba på.

Förutom att det inte finns något som tyder på att lagen skyddar de mest utsatta sexarbetarna då. Tvärtom gör lagen deras miljö farligare. Det erkänner även Staten i den offentliga utredning som skulle utreda lagens förträfflighet.
Citera
2024-06-17, 23:28
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:

Ja, vuxna människor som är överens måste få bestämma själva. Jag ogillar den svenska statens paternalism. Sverige är ett dagis för vuxna och det känns förnedrande även om man inte vill köpa sex.
Citera
2024-06-17, 23:29
Medlem
Smugumins avatar
Nej, Sveriges lagstiftning på området är bästa möjliga i hela världen.
Citera
2024-06-17, 23:34
Medlem
goseigens avatar
Jag tycker det borde avskaffas. Inte för att jag kommer köpa sex, men i en liberal stat måste det finnas utrymme för vuxna med dessa transaktioner.

Det finns säkert lagutrymme ändå till att stoppa trafficking.

Straff gärna de som "våldtar" unga i trafficking, och de som pysslar med den, men låt andra vara i fred.

Det kan bara leda till att torskarna är villigare att berätta om skit.

Min tanke är annars att man kan lyssna på de sexarbetare som skriver här. De är ofta mycket visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in