2026-02-27, 06:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Traffickingen ska fortfarande vara förbjuden.
Ja, det är väl självklart att påtvingad prostitution ska vara förbjuden. Men det gäller ju alla yrken.
Citera
2026-02-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, det är väl självklart att påtvingad prostitution ska vara förbjuden. Men det gäller ju alla yrken.

Problemet är hur mycket bryr sig kunderna om det är påtvingat eller inte?
Citera
2026-02-27, 12:22
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mycket bra ide!

Du borde bli politiker, du skulle nå stor framgång bland väljarna.

Men som svar på frågan, den svenska sexköpslagen ska definitivt inte avskaffas utan den ska istället skärpas för upprepade sexköp.
Jag skrev inte avskaffas utan att ansvar borde även sexsäljare ha. Tycker du att det är rimligt att det inte är olagligt att sälja sex? Alla är inte trafficking offer, det finns oberoende eskorter som dessutom tjänar enorma pengar. Dom skattar inte ens för sina intjänade pengar. Men vi tycker olika du och jag..
Citera
2026-02-27, 12:28
Medlem
TheJesuits avatar
Är man myndig så skall man väl får göra vad man vil så länge man inte skadar andra. Vill man försörja sig på att sälja sex så är det väl ok? Precis som att vissa väljer att sälja pianolektioner.

Allt som brukar blandas in i denna diskussion som trafficking etc har ju egentligen inte med frågan att göra. Man får inte tvinga någon till något, det kallas olaga tvång och är olagligt. Precis som slaveri.

Men vill du frivilligt sälja sex så varför inte? Självklart då också ok att köpa sex från denne frivillige försäljare.
Citera
2026-02-27, 14:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag skrev inte avskaffas utan att ansvar borde även sexsäljare ha. Tycker du att det är rimligt att det inte är olagligt att sälja sex?

Självklart ska det även vara olagligt att sälja sex, de som säljer sexuella tjänster ska givetvis också ta ansvar precis som sexköparna är tvungna att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
.Alla är inte trafficking offer, det finns oberoende eskorter som dessutom tjänar enorma pengar. Dom skattar inte ens för sina intjänade pengar. Men vi tycker olika du och jag..

Jag tror att vi tjänar på att kalla eskorter för prostituerade eftersom själva ordet eskort är missledande. Säljer man sexuella handlingar/tjänster prostituerar man sig.

Sexköpare och prostituerade befinner sig dessutom i symbios, dvs de är beroende av varandra och interagerar men utan efterfrågan så skulle det inte finnas några säljare och det är kanske just därför man valt att bara kriminalisera sexköp i Sverige?
Citera
2026-02-27, 17:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Problemet är hur mycket bryr sig kunderna om det är påtvingat eller inte?
Tänker som så att finns det ett stort legalt utbud så kommer det inte vara värt att hålla någon i slaveri. Det finns massor med jobb som kräver så låg kompetensnivå att de de facto skulle kunna utföras av en slav. Men detta sker ändå inte eftersom det är så mycket enklare att ha frivillig personal. Det är först när något ändå är illegalt som det kan vara en enklare eller mer lönsam väg att tvinga människor.
Citera
2026-02-27, 20:33
Avslutad
Jag tycker att sexköpslagen bör avskaffas eftersom den i praktiken skadar dem den säger sig skydda. Som före detta sexarbetare vet jag hur verkligheten ser ut, jag trivdes med mitt arbete och kände stolthet, men blev ändå illa behandlad, krossad och misstänkliggjord av polisen. Lagen skapar otrygghet, stigma och gör det svårare att söka hjälp eller skydd till både oss frivilliga och offren. Antingen bör sexarbete avkriminaliseras fullt ut så att det kan ske tryggt och öppet och vi kan be polisen om hjälp om det behövs eller förbjudas helt konsekvent.. Men dagens modell, där säljare lämnas i en gråzon, fungerar inte. Som tur har nu flera länder börjat uppmärksamma just detta. Den ger bara myndigheter mer makt över oss och kan göra oss illa utan konsekvenser..
Citera
2026-03-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnyfrog
Jag tycker att sexköpslagen bör avskaffas eftersom den i praktiken skadar dem den säger sig skydda. Som före detta sexarbetare vet jag hur verkligheten ser ut, jag trivdes med mitt arbete och kände stolthet, men blev ändå illa behandlad, krossad och misstänkliggjord av polisen. Lagen skapar otrygghet, stigma och gör det svårare att söka hjälp eller skydd till både oss frivilliga och offren. Antingen bör sexarbete avkriminaliseras fullt ut så att det kan ske tryggt och öppet och vi kan be polisen om hjälp om det behövs eller förbjudas helt konsekvent.. Men dagens modell, där säljare lämnas i en gråzon, fungerar inte. Som tur har nu flera länder börjat uppmärksamma just detta. Den ger bara myndigheter mer makt över oss och kan göra oss illa utan konsekvenser..

Självklart borde det bli helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in