Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-17, 20:09
Medlem
JerryCottons avatar
Falu rågrut är gott men nästintill ohanterbart. Om man lyckas med den delikata uppgiften att smöra den utan att den går sönder så går den i flera bitar efter första tuggan. Nästan garanterat att en del av mackan hamnar på golvet. Hur gör ni när ni bereder och äter just Falu rågrut?
Citera
2024-06-17, 20:21
Medlem
ps870s avatar
Det låter som om du är jättestark och tuggar/ biter superhårt.
Citera
2024-06-17, 20:27
Medlem
HBTKuks avatar
Bre följsamt mot plant underlag och sedan bita i skarvarna mellan kuddar. Trillar aldrig för mig.
Citera
2024-06-17, 20:35
Medlem
Som HBTKuk skriver går det att bita i skarvarna. Idealt har du dock tillräckligt med pålägg på för att eventuella lösa bitar skall hållas kvar genom den förstärkning som t.ex. smör och ost innebär.
Citera
2024-06-17, 20:58
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det låter som om du är jättestark och tuggar/ biter superhårt.

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Bre följsamt mot plant underlag och sedan bita i skarvarna mellan kuddar. Trillar aldrig för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ClaesJonAnders
Som HBTKuk skriver går det att bita i skarvarna. Idealt har du dock tillräckligt med pålägg på för att eventuella lösa bitar skall hållas kvar genom den förstärkning som t.ex. smör och ost innebär.

Tuggar ytterst delikat och att bita mellan kuddarna är ju en anatomiskt omöjlig uppgift pga. käkarnas utformning. Brer alltid mot en skärbräda. Idag så räddade smöret och osten 1/3 av mackan, resten som var utanför näven hamnade på golvet. Förr när rutorna var helt kvadratiska så var den ännu svårare att hantera. Man kanske ska ha handflatan helt plan och placera mackan där för att sedan gnaga lite på den som en mus?
Citera
2024-06-17, 21:03
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tuggar ytterst delikat och att bita mellan kuddarna är ju en anatomiskt omöjlig uppgift pga. käkarnas utformning. Brer alltid mot en skärbräda. Idag så räddade smöret och osten 1/3 av mackan, resten som var utanför näven hamnade på golvet. Förr när rutorna var helt kvadratiska så var den ännu svårare att hantera. Man kanske ska ha handflatan helt plan och placera mackan där för att sedan gnaga lite på den som en mus?
Jag lyckas bita i skarvarna. Man kan även placera tänderna vilande mot skarven och sedan försiktigt bända tills det knäcks.
Citera
2024-06-17, 21:15
Smöra pålägget och lägg pålägget på mackan. Var det så svårt?
Citera
2024-06-17, 21:28
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Smöra pålägget och lägg pålägget på mackan. Var det så svårt?

Du har uppenbarligen aldrig ätit Falu rågrut. Att smöra pålägget löser ju inte själva ätandet.
Citera
2024-06-17, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du har uppenbarligen aldrig ätit Falu rågrut.
Jo, det låter dock som du är smått autistisk som vill att varje kubikcentimeter av Falu rågrut ska vara täckt med smör. Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag inte är ingenjör. Jag är helt seriös.
Citera
2024-06-17, 21:40
Medlem
Fettsugnings avatar
Just själva smörandet löser du genom att låta smöret bli rumstempererat. Utöver det så är själva smörkniven en kritisk punkt. Jag brukar använda mig av en s k lilleman https://www.lyckasmedmat.se/specialk...aehandtag.html

Underlaget bör inte vara hårt. En dubbelvikt kökshandduk är ett acceptabelt underlag.

Ätandet av denna delikatess sker med försiktighet. Små tuggor.

Pålägget utöver smör bör vara av mjuk och lättuggad karaktär. Jag äter Falu rågrut endast med skivat kokt ägg och kaviar. Ost, skinka och dylika pålägg kan försvåra ätandet väsentligt då dessa ofta leder till att avbitandet försvåras.
Citera
2024-06-17, 21:43
Medlem
Jag brer på margarin. (Flora).
Sen äter jag oftast en rad i taget, ibland två rader. Blev du klokare nu?
Citera
2024-06-17, 22:06
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Just själva smörandet löser du genom att låta smöret bli rumstempererat. Utöver det så är själva smörkniven en kritisk punkt. Jag brukar använda mig av en s k lilleman https://www.lyckasmedmat.se/specialk...aehandtag.html

Underlaget bör inte vara hårt. En dubbelvikt kökshandduk är ett acceptabelt underlag.

Ätandet av denna delikatess sker med försiktighet. Små tuggor.

Pålägget utöver smör bör vara av mjuk och lättuggad karaktär. Jag äter Falu rågrut endast med skivat kokt ägg och kaviar. Ost, skinka och dylika pålägg kan försvåra ätandet väsentligt då dessa ofta leder till att avbitandet försvåras.

Nu pratar vi äkta problemlösning!

Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag brer på margarin. (Flora).
Sen äter jag oftast en rad i taget, ibland två rader. Blev du klokare nu?

Margarin är bannlyst i mitt kök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in