• 1
  • 2
2024-06-18, 23:08
Medlem
Om någon har en bil privat på avbetalning till ett av dom större finansierings bolagen och vill betala in slutbetalning på bilen, kan man låta ett bolag utomlands göra det?

Dvs. så att den som äger bilen, officiellt inte betalat. Handlar om att undvika granskning av skattemyndigheten. För tänker att för finansbolaget borde det inte spela någon roll?
Citera
2024-06-18, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av TRT55
Om någon har en bil privat på avbetalning till ett av dom större finansierings bolagen och vill betala in slutbetalning på bilen, kan man låta ett bolag utomlands göra det?

Dvs. så att den som äger bilen, officiellt inte betalat. Handlar om att undvika granskning av skattemyndigheten. För tänker att för finansbolaget borde det inte spela någon roll?
Om du tror att finansbolaget vill riskera att bli prickade för penningtvätt så går det bra, nu tror jag inte finansbolaget tar den risken
Citera
2024-06-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Om du tror att finansbolaget vill riskera att bli prickade för penningtvätt så går det bra, nu tror jag inte finansbolaget tar den risken

Det förstår jag inte, om någon i utlandet betalar bilen och inte vederbörande, vari ligger penningtvätt? Kan vara en gåva. Om dom har en kund som har en kontakt i Tyskland som säger sig betala min restskuld hur kan det påverka företagets legitimitet?
Senast redigerad av TRT55 2024-06-18 kl. 23:28.
Citera
2024-06-18, 23:28
Citat:
Det förstår jag inte, om någon i utlandet betalar bilen och inte vederbörande vari ligger penningtvätt?
Förstår du inte den självklara saken så kan jag tyvärr inte förklara detta till en svagbegåvad person, du får fråga din förmyndare/förvaltare
Citera
2024-06-18, 23:30
Medlem
Citat:
Förstår du inte den självklara saken så kan jag tyvärr inte förklara detta till en svagbegåvad person, du får fråga din förmyndare/förvaltare

Vederbörande har själv betalat 60% av bilens värde. Så om en slutbetalning görs via utlandet på 40% från ett välrenommerat företag i Tyskland vad är problemet. Det är ju samma faktura som ska betalas
Citera
2024-06-18, 23:33
Medlem
Citat:

Lånegivaren har väl ingen aning vem som har betalat räkningen, dom har endast intresse av att räkningen betalas.
Man ger BG, ocr och belopp som ska betalas in.

Lyssna inte på den snubben TS, ja du kan låta vem som helst betala räkningen.
Citera
2024-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Lånegivaren har väl ingen aning vem som har betalat räkningen, dom har endast intresse av att räkningen betalas.
Man ger BG, ocr och belopp som ska betalas in.

Lyssna inte på den snubben TS, ja du kan låta vem som helst betala räkningen.

Tack Vad bra för man vill inte hamna i en situation som rör frågor kring penningtvätt osv dessutom är
Citera
2024-06-18, 23:48
Medlem
Citat:

Jag tycker du duckar frågan lite väl lättvindigt, det låter mer som att du inte riktigt har någon bra förklaring eller förklaring öht och du hoppas på att insinuera att folk är svagbegåvade istället skall få frågan att försvinna.
Citera
2024-06-18, 23:51
Medlem
Citat:

Ja, det bör ju gå att göra, men frågan är hur detta skulle minska risken för en granskning från skatteverket?
Citera
2024-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, det bör ju gå att göra, men frågan är hur detta skulle minska risken för en granskning från skatteverket?

Tänker så här 100k rest betalning. Om vederbörande betalar in det, så kommer det att kunna bli frågor om varifrån kommer pengarna, penningtvätt osv. För att undvika det tänker jag att om ett företag betalar det som är kvar kan inte vederbörande bli ifrågasatt. Man kanske till och med kan göra det till en gåva?
Citera
2024-06-19, 00:00
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Vederbörande har själv betalat 60% av bilens värde. Så om en slutbetalning görs via utlandet på 40% från ett välrenommerat företag i Tyskland vad är problemet. Det är ju samma faktura som ska betalas

Så jävla dumt alltsammans. Inget välrenommerat företag skulle sätta in pengar på en bank för att medverka till penningtvätt.

Tror du att det är sånt här som Bayer, Bosch eller Mercedes håller på med?
Citera
2024-06-19, 00:12
Medlem
Citat:
Tänker så här 100k rest betalning. Om vederbörande betalar in det, så kommer det att kunna bli frågor om varifrån kommer pengarna, penningtvätt osv. För att undvika det tänker jag att om ett företag betalar det som är kvar kan inte vederbörande bli ifrågasatt.

Varför skulle företaget inte kunna bli ifrågasatt? Penningtvättlagen gäller väl oavsett om motparten är företag eller privatperson?

Sen är det ju också en fråga hur transaktionen skall tolkas enligt lagen och hur pass tillämplig den är. Finansbolaget har ju inte möjlighet att hindra transaktionen. Och transaktionen kan ju dessutom anses vara med dig som motpart då det är inbetalt för din räkning.

Citat:
Man kanske till och med kan göra det till en gåva?

Skulle inte tro det är så enkelt. Ja, iaf inte om man skall hålla sig inom lagens ramar. Varför skulle ett företag ge bort 100tkr sådär utan motprestation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in