Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-19, 21:45
Har ätit ca 1 kg rött kött om dagen i flera år, vilket gjorde mig helt frisk och fri från problem som trötthet, eksem, dålig sömn, dåliga leder, förlorad muskelmassa osv. Äter väl bara ägg och lever ibland. Lite salt till maten och vatten. Kommer aldrig byta kost btw. Men So far so good.

Men senaste månaderna har jag experimenterat med att äta uppemot 20g salt som dagen samt enbart dricka när jag är törstig. Jag dricker sällan enbart vatten dessutom. Det blir antingen blod, lågpastoriserad ekologisk fetmjölk, citronvatten, barrte eller vatten med lite salt i. Enda gången jag dricker enbart vatten är från typ fjällbäckar eller är extremt törstig och det finns inget annat. Det blir kanske enbart en liter om dagen totalt. 1,5 ibland när jag anstränger mig. Men det är max. Ibland mindre än en liter. Jag kissar en gång om dagen varje morgon.

Inte för att jag tror att vatten är farligt, men för att jag inbillar mig att vatten i den form det kommer ur kranen är ganska värdelös för kroppen med dåligt upptag samt att i de mängder människor dricker idag (3 liter) ”späder” ut koncentrationen av viktiga näringsämnen osv. Det började som ett experiment.

Det var lite ovant första dagarna men kom in i det ganska fort. Efter bara 1 månad märkte jag en ganska signifikant skillnad på huden och ögonen. Jag får inte trötta ”sovögon” på morgonen, ringarna är helt borta och huden har liksom blivit väldigt blank och slät.

Energinivån är i stort sätt det samma men jag känner mig mindre trött och sliten efter jag ansträngt mig eller efter träning. Känner mig full med näring och energi på ett annat sätt nu. Det är svårt att förklara men det gör iaf mig väldigt gott. Det mest förbryllande är som som sagt huden. Har fått otalet kommentarer. Kosten som den var gjorde det bra, men det här är verklighet next level.

Jag fick idén när jag såg mina barn leka ute, med full tillgång till vatten. Hela dagen. De drack enbart när de var törstiga och inte alls de mängder som det påstås att det ska drickas. Tänker att kroppen ger besked vad den vill ha. Det började som ett experiment.

Tänkte även på en gammal grannkärring jag hade en gång som hade väldigt slät och fin hy trotts sin höga ålder. Hon påstod att hemligheten var att man inte ska hålla på att hetsdricka massa vatten hela tiden och att det bara var nymodigheter. Jag blev förvånad men tänkte aldrig mer på det förrän strax innan jag började testa detta. Hon såg ut att ha betydligt bättre vätskebalans och hy än alla som dricker +3 liter om dagen. Såg även en dokumentär där de sa att romarnas soldater åt 25g salt om dagen för att orka strida i hettan. Osv

Om jag får njurskador och blodpropp snart återstår ju att se. Men mina värden och blodtryck är bra nu och jag tänker fortsätta så länge jag mår bra av det.

Har vi blivit felinformerade?

Är det någon som experimenterat och upplevt det samma?
Senast redigerad av barfotalasse 2024-06-19 kl. 21:49.
Citera
2024-06-19, 22:16
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Min svärmor har rökt hela livet. Hon är nu 85 bast och friskare än de flesta.
Betyder det att rökning är vägen till god hälsa?
Citera
2024-06-19, 22:24
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Vet inte hur det går om man bara äter kött. Men många som äter vanligt dricker sig mätta. Det handlar om att de omvandlat sin hunger till törst. De tillåter sig inte att äta så de dricker istället. Jag tror inte att det är så bra. Man ska dricka vettigt. Och vi vet ju att man inte ska bälga i oss vatten när det är varmt utan mineraler i. Det man ser hos folk i varma länder är att de dricker yoghurtdrycker och äter melon. Man blir tillvand med kallt vatten och plötsligt dricker man fyra liter på två timmar.
Citera
2024-06-19, 22:44
Medlem
Intressant. Synd bara att det är så dyrt med bra, svenskt kött, och man vill ju inte vara en landsförrädare som köper utländskt kött.

Vad kör du för salt då? Anser du att det spelar någon roll?
Citera
2024-06-19, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Intressant. Synd bara att det är så dyrt med bra, svenskt kött, och man vill ju inte vara en landsförrädare som köper utländskt kött.

Vad kör du för salt då? Anser du att det spelar någon roll?

Ja kött är dyrt. Det är det värsta. Men jag köper stora mängder direkt från gårdar blandat med det med kött på rea. Å andra sidan äter jag ju i princip inget annat. Men det blir oftast svenskt, även om jag är svag för Willys tomahawk Prime grassfed från Irland. Den kostar 199kr kg ibland. Kan äta typ 20stk i månaden i perioder.

Nej vilket typ av salt har jag inte tänkt så jättemycket på. Tror inte det spelar någon roll. Blir oftast helt vanligt havssalt i flingor, typ maldon. Mest för att det är lättsmält och smakar bra.
Citera
2024-06-19, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Vet inte hur det går om man bara äter kött. Men många som äter vanligt dricker sig mätta. Det handlar om att de omvandlat sin hunger till törst. De tillåter sig inte att äta så de dricker istället. Jag tror inte att det är så bra. Man ska dricka vettigt. Och vi vet ju att man inte ska bälga i oss vatten när det är varmt utan mineraler i. Det man ser hos folk i varma länder är att de dricker yoghurtdrycker och äter melon. Man blir tillvand med kallt vatten och plötsligt dricker man fyra liter på två timmar.

Ja det är det som jag inte tror är bra. Men idag ser man alla springa omkring med vattenflaskor och verkar livrädda att inte dricka mindre än 3 liter om dagen.

Men vad har de fått det ifrån? Finns det studier som visar att 3 liter rent vatten utan mineraler eller något annat är nyttigt för hälsan för normalaktivetade personer?
Citera
2024-06-19, 23:04
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-01-01
Nu äter jag samma diet så jag vet att du trollar. Jag äter också bara kött men 500g entrecôte per dag max. Oftast 300g. Samt ägg till frukost, smör och mjölk vid behov.

Det är en global konspiration att göra folk till vegetarianer (inte äta något från djurriket). Syftet är att försvaga folket. Faktum är ju att det är omöjligt att hitta exempelvis vitamin A i en vegetarisk kost.

Förresten hur fan klarar du dig på enbart 300-500 gram kött om du inte äter så mycket annat? Då måste du äta jävla massa ägg.

Jag måste ha iaf ett kg om dagen. Det ger mig 2200-2500kcal om dagen. Helt spot on.

Äter det i en sittning ska tilläggas så jag blir ganska mätt.
Citera
2024-06-19, 23:07
Avstängd
2022-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Varför skulle jag trolla? Vad är det jag trollar om isåfall?

Citat:
Förresten hur fan klarar du dig på enbart 300-500 gram kött om du inte äter så mycket annat? Då måste du äta jävla massa ägg.

Jag måste ha iaf ett kg om dagen. Det ger mig 2200-2500kcal om dagen. Helt spot on.

Äter det i en sittning ska tilläggas så jag blir ganska mätt.
Jag äter 3-4 ägg till frukost, 300-500g kött per dag, med smör och mjölk. Ursäkta mig ifall min trollanklagelse var fel, men jag är alltså en fullvuxen man och jag kan inte tänka mig att äta dubbla mängden av vad jag äter idag. Jag kan äta 1kg kött, men det skulle mest vara för att det är gott & nyttigt, inte för att dämpa hunger. Sedan tycker jag det låter absurt att äta 20g salt per dag. Salt, precis som fibrer är fullständigt onödigt i din diet, men du gör som du vill.

Jag räknar inte mina kalorier, jag räknar ingenting, jag kollar bara på vikten på vågen och säkerställer att köttbiten väger minst 250g. Det är hela min diet. Precis som du så är jag mer hälsosam och snyggare än alla omkring mig. "Som av en händelse" så är alla andra sjuka men inte jag.
Citera
2024-06-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ja det är det som jag inte tror är bra. Men idag ser man alla springa omkring med vattenflaskor och verkar livrädda att inte dricka mindre än 3 liter om dagen.

Men vad har de fått det ifrån? Finns det studier som visar att 3 liter rent vatten utan mineraler eller något annat är nyttigt för hälsan för normalaktivetade personer?

En del säger att fyra liter är minimum för en kvinna, en kvinna jag vet körde på det tills hon började spontanurinera mitt på stan. Jag dricker mycket vatten om jag känner att det behövs och då blir jag ju inte kissnödig för vattnet används. Jag dricker inte så om det är vinter och jag sitter stilla. Sedan försöker jag dricka utspädd yoghurt men tycker ayran är för salt. Vi behöver salt men då äter jag hellre några salta pipas. Man blir väldigt otörstig på utspädd yoghurt. Och det håller, rinner inte rakt igenom.

Vatten är bra, men det ska inte vara den enda uppvätskningen och man ska inte vätska upp sig om man inte behöver. Man ser ju på kisset att det är ljust och fint.
Citera
2024-06-19, 23:35
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-01-01
Jag äter 3-4 ägg till frukost, 300-500g kött per dag, med smör och mjölk. Ursäkta mig ifall min trollanklagelse var fel, men jag är alltså en fullvuxen man och jag kan inte tänka mig att äta dubbla mängden av vad jag äter idag. Jag kan äta 1kg kött, men det skulle mest vara för att det är gott & nyttigt, inte för att dämpa hunger. Sedan tycker jag det låter absurt att äta 20g salt per dag. Salt, precis som fibrer är fullständigt onödigt i din diet, men du gör som du vill.

Jag räknar inte mina kalorier, jag räknar ingenting, jag kollar bara på vikten på vågen och säkerställer att köttbiten väger minst 250g. Det är hela min diet. Precis som du så är jag mer hälsosam och snyggare än alla omkring mig. "Som av en händelse" så är alla andra sjuka men inte jag.

1kg låter kanske mycket och jag vill minnas att det var lite kämpigt i början för flera år sedan. Men nu är det noll problem. Jag slukar en hel tomahawk i en sittning. Man blir van. Ibland kan jag äta uppemot 1,5 kg.

Jag håller med dig fullständigt med fibrer, men är av en helt annan uppfattning när det kommer till salt.

För det första är jag överhuvudtaget inge övertygad över rekommendationer om salt och hur de har kommit fram till det och med vilken forskning och studier, men det är en annan diskussion.

Salt är ju livsviktigt för elektrolysen och en rad andra funktioner i kroppen. Alla andra däggdjur vill slicka i sig ganska stora mängder salt tex. Kor får saltstenar och apor älskar det osv. Det finns även bevis att salt verkade vara mycket använt och eftertraktat i människans tidiga historia. Torrsaltad
mat har man ätit ganska mycket av i de flesta kulturer innan dagens hälsomyndigheter började bråka om dagens rekommendationer och blodtryck osv.

Men korrelation högt blodtryck och uppemot 20 gram havssalt om dagen är inte övertygande.

10-15g salt kan jag lätt få i mig under min köttmåltid numera. Det har liksom blivit mer och mer och jag mår definitivt inte sämre av det. Sedan småäter jag salt och blandar med vatten. Så länge jag dricker annat uppemot en liter så verkar det vara i balans. Jag äter ganska blodigt kött med som innehåller en del vätska.

Men äter jag en del mer mer än 20g salt, låt säga 25g, så känner jag att jag blir törstigare och lite uttorkad. Då måste jag dricka mer. Det verkar vara min ideella dos. Men jag mår verkligen skitbra av det.

Jag testade att äta 5g samt en dag förra veckan och drack ca 3 liter rent kranvatten. Bara för att se skillnaden. Jag kände mig inte alls bra faktiskt.

Nu kan jag inte tänka mig något annat.
Senast redigerad av barfotalasse 2024-06-19 kl. 23:37.
Citera
2024-06-19, 23:41
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
En del säger att fyra liter är minimum för en kvinna, en kvinna jag vet körde på det tills hon började spontanurinera mitt på stan. Jag dricker mycket vatten om jag känner att det behövs och då blir jag ju inte kissnödig för vattnet används. Jag dricker inte så om det är vinter och jag sitter stilla. Sedan försöker jag dricka utspädd yoghurt men tycker ayran är för salt. Vi behöver salt men då äter jag hellre några salta pipas. Man blir väldigt otörstig på utspädd yoghurt. Och det håller, rinner inte rakt igenom.

Vatten är bra, men det ska inte vara den enda uppvätskningen och man ska inte vätska upp sig om man inte behöver. Man ser ju på kisset att det är ljust och fint.

4 liter för en kvinna låter helt absurt.

Men varför måste pisset vara så ljust? Varför kan det inte vara gult?

När pisset är helt färglöst känns det som kroppen helt utspädd och dränerad för mineraler och vitaminer. Är det verkligen bra att ”flusha” igenom njurarna så mycket hela tiden, varje dag året om livet ut?
Citera
2024-06-19, 23:45
Medlem
Citat:
4 liter för en kvinna låter helt absurt.

Men varför måste pisset vara så ljust? Varför kan det inte vara gult?

När pisset är helt färglöst känns det som kroppen helt utspädd och dränerad för mineraler och vitaminer. Är det verkligen bra att ”flusha” igenom njurarna så mycket hela tiden, varje dag året om livet ut?

Jag menar inte att det är genomskinligt, jag menar att det är ljusgult. Sådant kiss har jag även de varmaste dagarna då jag inte dricker mig helt otörstig på grund stress, det kräver mycket för att man ska ha mörkt kiss. Och ha det en dag är inte farligt. Det säger Agnes Wold.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in