Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-20, 09:55
Medlem
Jag äger ingen saftsil men är ändå sugen på att göra bär och flädersaft. Går det att sila genom kaffefilter istället? Läst runt lite på andra forum där de säger blandade saker, men litar inte riktigt på användarnas know how.
Citera
2024-06-20, 10:06
Medlem
Det borde fungera, men det kan ta tid.
En vanlig sil i metall fungerar fint också och går betydligt snabbare
Citera
2024-06-20, 10:13
Medlem
falconer8s avatar
Det fungerar utmärkt. Jag har nämligen testat det nu under försommaren. Jag gjorde saft på maskrosor, under den säsongen de blommade och det blev riktigt bra.
Citera
2024-06-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag äger ingen saftsil men är ändå sugen på att göra bär och flädersaft. Går det att sila genom kaffefilter istället? Läst runt lite på andra forum där de säger blandade saker, men litar inte riktigt på användarnas know how.

Jag tror det är risk att filtret spricker, det tål bara en viss mängd vätska innan det rämnar i sömmen.
Vet av erfarenhet när jag försökt återanvända ett kaffefilter när jag haft slut på dom.

En finmaskig sil i metall, eller sikt kanske det heter, har jag använt när jag silat av flädersaft.
Citera
2024-06-20, 10:17
Medlem
Briasccas avatar
Förr i tiden använde man en gammal kökshandduk men också gamla örngott som sildukar. Anledningen till att de skulle vara gamla var att de var rejält urtvättade och därmed hade blivit tunna och mer genomsläppliga. Har du gamla linneservetter går det också.

Kaffefilter är bra när man ska filtrera vätskor som innehåller mycket frömjöl som t.ex maskrosvin eller hemmagjorda snapsar.
Citera
2024-06-20, 10:21
Avstängd
Kör en kökshandduk istället, tar sån jävla tid med kaffefilter.
Citera
2024-06-20, 11:37
Medlem
Tack för alla svar, verkar som kaffefilter = dåligt och kökshandduk/stålsil = bra. Jag testar och återkommer med resultat så nån annan framtida sökare kan få svar.
Citera
2024-06-20, 12:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Som sagt, kökshandduk funkar utmärkt att sila saften med.
Citera
2024-06-27, 08:49
Medlem
Kan rapportera att det gick utmärkt att filtrera genom en vanlig metallsil också. Enda problemet är att jag nog borde gjort det två gånger då enstaka blommor följde med i saften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in