Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-20, 10:51
Medlem
Hej.
1.91 lång och 99 kilo
Jag styrketränar sedan 6 mån efter många års uppehåll. 2 ggr i veckan ca 1h, så hårt som kroppen tillåter samt så att jag är genomsvettig.
Kör hela kroppen men viktar lite ben eller överkropp beroende på dagsformen. Jag ser resultat absolut och känner mig starkare. Men försöker gå upp i vikt men gör inte det. Jag har alltid varit stor i maten utan att gå upp i vikt.

En normal dags mat kan se ut så här
Frukost: En stor tallrik fil med flingor, 1 banan, 1 stor smörgås med 4 skivor ost.
Mellanmål/fika: proteindryck, (macka, kaka eller bulle) kaffe.
Lunch 300 gram pasta, rikligt med köttfärssås. Knäckebröd. Mjölk
Mellanmål, proteindryck, rågkuse ost
Middag. Som lunch samt ofta barnens rester, stor måltid.
Kvällsmål, macka, glass, shake mm
Utöver detta också mkt frukt, grönsaker mm.

Men vikten står still på ca 99
Äta ännu mer eller pröva gainer?
Citera
2024-06-20, 10:52
Bannlyst
Man brukar utfordra kycklingar med soja för att få dem extra feta. Pröva det!
Citera
2024-06-20, 11:03
Medlem
Belters avatar
Om du nu måste gå upp i vikt, vilket jag anser fullständigt onödigt, så tar du din lunch 3 gånger om dagen. Eller så inväntar du 40-årsdagen.
Citera
2024-06-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Om du nu måste gå upp i vikt, vilket jag anser fullständigt onödigt, så tar du din lunch 3 gånger om dagen. Eller så inväntar du 40-årsdagen.

Är 50 år så det är försent!
Citera
2024-06-20, 11:35
Medlem
Något som funkat bra för mig är att mixa lite saker i en blender/mixer. Gainer+röd mjölk+jordnötssmör+banan.
Sen tycker jag du ska äta lite mer riktig mat. Ris nötfärs lax kycklinglårfilé osv
Du kan även lägga till lite rapsolja vid dina måltider.
Citera
2024-06-20, 11:41
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Är 50 år så det är försent!
OK då är antagligen väldigt fysiskt aktiv eller har en extremt ovanlig hög förbränning.
Citera
2024-06-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
OK då är antagligen väldigt fysiskt aktiv eller har en extremt ovanlig hög förbränning.

Jag skulle inte säga jag är särskilt fysisk aktiv förutom denna träning 2 ggr, men går och cyklar en del.
Däremot har jag en rätt ”aktiv” tarm (ej testad för ibs dock)
Citera
2024-06-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Något som funkat bra för mig är att mixa lite saker i en blender/mixer. Gainer+röd mjölk+jordnötssmör+banan.
Sen tycker jag du ska äta lite mer riktig mat. Ris nötfärs lax kycklinglårfilé osv
Du kan även lägga till lite rapsolja vid dina måltider.

Tack bra tips. Jag äter ganska varierat med kött, fisk, fågel också, var mest ett exempel. Men jag funderar på prova gainer.
Citera
2024-06-20, 13:07
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Hej.
1.91 lång och 99 kilo
Jag styrketränar sedan 6 mån efter många års uppehåll. ?

Med dessa siffror vid 50 års ålder skulle jag dra slutsatsen att du är fet. Om du inte är det så är det inte konstigt att du har svårt att gå upp i vikt eftersom du redan har ganska mycket muskelmassa.
Citera
2024-06-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Med dessa siffror vid 50 års ålder skulle jag dra slutsatsen att du är fet. Om du inte är det så är det inte konstigt att du har svårt att gå upp i vikt eftersom du redan har ganska mycket muskelmassa.

Jag är väl inte direkt jättefet men visst det finns en antydan till kagge iaf, stillaståendet i vikt kan ju ev vara att fördelningen ändras lite mellan fett/muskler.
Citera
2024-06-20, 13:20
Medlem
Mitt bästa tips är att äta mer mat, det är en gammal beprövad metod. Om du vill bygga muskler så måste du sluta äta som en liten fågel.
Citera
2024-06-20, 14:54
Medlem
Går du inte upp i vikt så äter du inte tillräckligt, simple as that.

Börja väga din mat, lägg dig på ett visst intag, t.ex 3500 kalorier, ät så mycket i en vecka och väg dig vid samma tidpunkt varje dag så ser du vad som händer med vikten och höj försiktigt intaget om det behövs.

Vill du göra det mindre avancerat så kan du använda den här https://tdeecalculator.net/ och lägga dig 2-300 kalorier över vad den säger, dock är dessa räknare oftast inte särskilt pricksäkra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in