Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-24, 10:53
  #193
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bryr mig inte. VAR är det bästa som kunde ha hänt fotbollen. Inför effektiv tid också så är vi i mål!

Det är just det! Du bryr dig inte utan sitter i din TV-soffa och smuttar på en kaffe och kollar på en fotbollsmatch nån gång vartannat år.

Folk som faktiskt bryr sig tycker till stor del att VAR ska bort.
Citera
2024-06-24, 14:53
  #194
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Det är just det! Du bryr dig inte utan sitter i din TV-soffa och smuttar på en kaffe och kollar på en fotbollsmatch nån gång vartannat år.

Folk som faktiskt bryr sig tycker till stor del att VAR ska bort.
Jag bryr mig om fotbollen. Följde Premier League slaviskt förr men tröttnade med alla dessa filmningar. När de inför effektiv tid kommer jag fortsätta följa ligan.
Citera
2024-06-24, 15:07
  #195
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag bryr mig om fotbollen. Följde Premier League slaviskt förr men tröttnade med alla dessa filmningar. När de inför effektiv tid kommer jag fortsätta följa ligan.

Som jag misstänkte alltså, En riktig låtsassupporter, Håller säkert på Arsenal/ManU/Chelsea för dom var bäst när du valde ett lag. Märker du inte hur oljepengar/VAR osv förstör premier league mycket mycker mer än filmningarna även fast jag håller med att filmningarna måste bort. Där kan man få gå in och granska i efterhand och straffa. Men ge fan i att göra det mitt under match.
Citera
2024-06-24, 18:59
  #196
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Tid för dig skaffa en EM-VAR tråd att gnälla av dig i.. Oavsett tånagel så dras gränsen någonstans dvs även om man tilläts vara offside med några cm så blir det just några cm sen är man offside. Hur svårt ska det vara att en gräns är en gräns oavsett marginal, omöjligt ha en vågig linje att rätta sig efter vid gränsdragning. Godtycklighet vid offside är en mycket farlig väg att gå.

Jefla gnäll, låt labyrinten i hjärnan studsa rätt.

Ha omröstning också tex, har VAR skött sig i EM? / Är VAR i EM en skandal / Ska EM spelas utan VAR.

Det är fler rätt beslut under en fotbollsmatch med VAR än utan VAR. Om du inte visste det är fotboll en ”bedömningssport”.


Folk gnäller på allt i EM forumet därför man inte har någon lust skriva alls
Citera
2024-06-24, 20:12
  #197
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Som jag misstänkte alltså, En riktig låtsassupporter, Håller säkert på Arsenal/ManU/Chelsea för dom var bäst när du valde ett lag. Märker du inte hur oljepengar/VAR osv förstör premier league mycket mycker mer än filmningarna även fast jag håller med att filmningarna måste bort. Där kan man få gå in och granska i efterhand och straffa. Men ge fan i att göra det mitt under match.
Jaja, nu har vi VAR och den är nog här för att stanna.
Citera
2024-06-24, 20:25
  #198
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag har sett i princip varje match i detta EM, Jag älskar att kolla Allsvenskan några dagar per vecka, MEN nu känner jag att detta evenemang börjar stå mig upp i halsen, visst Sverige är inte med, men jag har sett EM och VM sedan 94 och jag tappar fan intresset nu, vet inte varför, kollade matcherna som var idag, men tappade det i Österrike -Polen, slog på Holland - Frankrike tänkte kul match 2 stora nationer, men nä, stängde av efter ca 30 minuter.....

Är det pga VAR, eller allt jävla tjat om hur mycket spelare är värda i pengar, eller vilken klubb de är med i? Jag vet inte men jag tror jag lägger ner detta nu, kanske kollar finalen.

Hur känner ni?

Alltså framförallt är det ju avsaknaden av Spelarprofiler. För bara en 20-15 år sedan kunde man tycka det var kul att kika vissa matcher enbart för några spelare. Idag när man kikar trupperna är det inte alls på samma vis.

Sen är det här med maskningen ett Enormt problem inom fotbollen som måste tas itu med. Fotbollen börjar mer och mer som en kärringsport,
I MLS är Amerikanerna framstående och har en bra regel i att om en spelare ligger kvar och håller på och dö så måste den spelaren av planen och få läkarvård om det är två eller fem minuter. Och det är ju skitbra, både för spelaren och matchen.
Sen om målvakten sölar med utspark och grejer kan man enkelt lägga på dubbla tiden bara, då skulle det plötsligt gå snabbare för målvakten.
Finns hur mycket som helst att utveckla när det gäller maskningen.

En sak som är lite trist med EM nu är nästan alla lag går vidare, jag menar ska man kunna komma näst sist i sin grupp och ändå gå vidare? Gruppspelet blir mindre betydelsefullt.
Citera
2024-06-24, 20:40
  #199
Medlem
Känns som det dyker upp nya "intressanta" beslut med VAR hela tiden för oss som inte följer ligafotbollen till vardags, man har ingen riktig aning om när VAR kommer gå in och ta bort ett mål, dvs hur lång tid man kan gå tillbaka för att korrigera en situation som domaren missade som senare ledde till mål.

Som igår när domaren tydligen hade missat en frispark innan tyskarnas mål.

Men domaren kanske släppte den situationen medvetet och lät VAR justera/ta beslutet?

Men var det för att situationen skedde i straffområdet?

Eller var drar man egentligen gränsen för hur långt man kan gå tillbaka?

Missade tyvärr studion i halvtid om man gick igenom detta men i och med detta känns VAR ganska godtyckligt när man inte längre bara blåser för offside eller solklara straffar.
Citera
2024-06-24, 20:44
  #200
Medlem
Som andra skrivit: För många lag.

Och även tråkigt att så många lag spelar defensivt.
Citera
2024-06-24, 21:25
  #201
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jaja, nu har vi VAR och den är nog här för att stanna.
I allsvenskan är vi förskonade turligt nog!
Citera
2024-06-25, 16:12
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Känns som det dyker upp nya "intressanta" beslut med VAR hela tiden för oss som inte följer ligafotbollen till vardags, man har ingen riktig aning om när VAR kommer gå in och ta bort ett mål, dvs hur lång tid man kan gå tillbaka för att korrigera en situation som domaren missade som senare ledde till mål.

Som igår när domaren tydligen hade missat en frispark innan tyskarnas mål.

Men domaren kanske släppte den situationen medvetet och lät VAR justera/ta beslutet?

Men var det för att situationen skedde i straffområdet?

Eller var drar man egentligen gränsen för hur långt man kan gå tillbaka?

Missade tyvärr studion i halvtid om man gick igenom detta men i och med detta känns VAR ganska godtyckligt när man inte längre bara blåser för offside eller solklara straffar.

Jag svarar gärna på detta...och eftersom detta är en frågeställning som dyker upp varje dag, så får du/ni gärna hänvisa till detta inlägget:

Syftet med VAR är att "dom matchavgörande besluten" eller snarare "dom viktiga besluten" skall bli rätt. Dessa beslut innefattar:
-Mål/icke mål
-Straff/icke straff
-Utvisning/icke utvisning

De slags situationer du pratar om där VAR går tillbaks och dömer bort mål, till förmån för frispark för försvarande lag, går under kategorien mål/icke mål - och där är direktivet att VAR får gå in och korrigera misstag som skett under anfallsfasen av det anfallet som leder till mål.

Gällande situationen igår så håller jag verkligen inte med. Den italienska spelaren är ju först och främst bollförande och är även först på boll "vid glappet" som blir innan assisten görs. När italienaren sedermera slagit iväg bollen viker han ansvarsfullt in fötterna/sulorna och därefter kolliderar spelarna. Man kan likställa det vid vilken brytning som helst - han är helt enkelt först på boll och ingen slags vårdslöshet förekom!
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-25 kl. 16:15.
Citera
2024-06-25, 17:08
  #203
Medlem
Fotbollen är förstörd sedan länge.
De måste effektivisera VAR ordentligt men absolut INTE ta bort det.
De måste börja ge gula och röda kort vid VARJE spelförstörande moment, så som att sparka bort bollar vid frispark/inkast.
De måste avveckla hela korrupta jävla FIFA och UEFA.

Lycka till.
Citera
2024-06-25, 17:13
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gällande situationen igår så håller jag verkligen inte med. Den italienska spelaren...

Jag pratar ju om en situation i Tysklandsmatchen (när dom mötte Schweiz) som var i förrgår.

Sen la jag ingen värdering huruvida det var rätt eller fel så jag vet inte riktigt vad det är du inte "håller med om" utan jag var endast lite konfunderad över hur långt bak i tiden VAR kan gå för att pocka på domarens uppmärksamhet och informera vederbörande om att något regelvidrigt skett innan målet.

Men i praktiken låter det ju som att det inte finns någon begränsning, dvs det behöver inte nödvändigtvis vara för att det skedde i straffområdet utan VAR skulle lika gärna kunna riva upp ett beslut om det skett en kapning på andra sidan planen som senare leder till mål.

Men jag gissar att detta skiljer sig något från liga till liga, dvs i vilken utsträckning man väljer att tillämpa VAR.

Jag har en känsla att många ligor försöker hålla sig till offside/straffsituationer för att besluten inte ska bli alltför spretiga.
__________________
Senast redigerad av cegefe8395 2024-06-25 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in